|
|
|
|---|---|
|
Hur uppfattar systemet växlingar i steptronic läget (från spaken)? Är det ett tryck-sensor som känner av när man flyttar spaken (fram eller bak)? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ett styrprogram som sköter detta, sedan sitter det en hel hög med solenoider i lådan som påverkas. Det finns tre olika lådfabrikat på E39 , Tyska ZF, amerikanska GM och japanska Jatco men de använder "samma" steptronicprogram. Sedan bör sitta det en lägesgivare på vid spaken som känner av hur spaken manövreras och överför detta till styrprogrammet (styrmodulen) (TCM) ///MVH Hasso Länk |
|
Tack hasso Det var just givaren/givarna vid spaken som jag var intresserad av då jag i steptronic läge får trycka extra hårt för att nedväxlingen ska registreras. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok då ska jag kolla lite extra på detta, för att se hur det är tänkt att det ska funka, så fort tillfälle ges. ///MVH Hasso Länk |
Rent mekanisk så går det ned en vajer till växellådan, den kan ju ev vara feljusterad eller kärvar, men då borde det väl vara trögt i normalläge också tycker man.?? En justeringssak ?? Finns ju en lägesgivare i anslutning till lådan (den det kan komma in vatten i och då blir det syntax error i växelådsprogrammet) Detta är ett påfund som nog ingen annan har haft problem med, vad jag vet.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Växling upp går hur bra som helst, men för att växla ner måste jag trycka extra hårt. I övrigt fungerar den helt perfekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.