|
|
|
|---|---|
|
hamnade i en tråkig sits igår. körde in på gården hos en bekant och när jag skulle ut så stod det en bil på varsin sidas om utfarten så att det inte fanns plats för mig att passera igenom. det saknades några centimeter och då kom jag på idéen att vika ner speglarna....men...det gick inte. dem sitter som gjutna. hur gör man? | |
|
Man tar i!! Speglarna viks innåt eller utåt (gör det varje gång jag tvättar för att kunna blåsa torrt). På 2,8an får man ta i som f-n då det har kommit några bubblor i lacken mellan delarna, på M'en går det som en dans. /Caspar |
|
|
Men ta inte i för mycket! Jag knäckte en av speglarna och tog inte i speciellt mycket, klen konstruktion och fel materialval/materialkombination. Bluesman |
|
|
Det viktigaste är väl att bryta åt rätt håll. Z3c, jag kan ge en demo vid tillfälle /Caspar |
|
|
caspar: tackar för det. (fast helst vill jag byta ut mina "TV aparater" mot något mindre och snyggare.) |
|
|
M'ens är helt klart snyggare, men man ser klart sämre i dem också... /Caspar |
|
| kompromisser är väl mellan ord när det gäller det mesta med M :-) looks vs functionality. I det här fallet tar jag looks :-) | |
|
Ta det mycket försiktigt som sagt var.... visst brukar dom vara tröga men en av mina hade ärjat fast så jag knäckte av skiten när jag skulle vrida den. Jag tog inte heller i särskilt mycket och det är en dyr historia att ordna till igen då man måste köpa en helt ny spegel. /Magnus |
|
|
Som Z3 magnus sade, dom ärjar fast. Det hade båda mina gjort när jag skulle vinterförvara bilen vilket gjorde att man fick ta i som f.. Jag klarade det dock utan att ha sönder den. Det är lag på att alla backspeglar skall gå att vika in pga skaderisken om man kör på någon. Mvh PG |
|
|
Speglarna går att vika åt båda håll. Både bakåt och framåt. Upptäckte detta förra sommaren genom sämsta möjliga erfarenhet när en yngling sparkade på min ena spegel. ArctisZ3 |
|
|
Mats: Jag hoppas du sparkade tillbaks minst 10 ggr så hårt?!!?! |
|
| Pgr69: ärjar? är det inte plast? | |
|
Höljet är i princip det enda som är plast, den dåliga materialkombinationen är stål och aluminium i själva huset och vridmekaniken,mina hade övergått i en fast enhet.. Bluesman |
|
|
Det fastnar mycket vatten i vridmekanismen när man tvättar (som sedan rinner längs dörrsidan och gör det fult). Finns tillgång till högtrycksluft där man tvättar rekomenderar jag att man blåser ordentligt torrt med spegeln invriden. /Caspar |
|
|
Mellan -96 till april -98 så levererade en underleverantör till BMW backspeglar med dålig kvalite på aluminiumlegeringen i speglarna. Därav all problem som många har med sina backspeglar, dvs de går inte att "svänga in". Fram till år 2000 byttes dessa ut kostnadsfritt till alla Z3 ägare om de själva påpekade och hade detta strul på sina bilar. Många BMW verkstäder "känner inte till detta"? men det står klart och tydligt i TIS. Jag köpte min Z3:a förra sommaren och upptäckte direkt att vänster backspegel var "fastrostad", med det går säkert att fixa?! Visst, till en kostnad av ca 2000 kronor för en ny samt lakering när den gick mitt av... pust! Med lite silikonspray och genom att ha plockat av och smörjt upp höger backspegeln så vårdar jag denna nu ömt för att slippa detta. Mitt råd till dom som har en backspegel med "bubblor" på. Vrid inte förrän du är säker på att ev. byta hela backspegeln om den går sönder. Mvh MFL |
|
|
eftersom, som pgr69 påpekar, det ska röra sig enligt lag då undrar jag om detta kontrolleras vid besiktningen? Mina sitter nämligen helt fast (dock inga problem med mekanismen då det gå ställa in utan problem) kan intwe minnas att sånt har kollats på nån av mina bilar vid besiktningen innan...kanske en fråga till Jesperado.. MFL: 2000 styck??? det är ju för fasen nästan pris som för M speglar!! då tar jag hellre kolfiber ersättningsspeglar hos sanituning för 380 Euro/par. |
|
|
Sorry! Jag var lite otydlig kanske, 1000:-/backspegel på BMW samt några hundra till för att lacka dem. Jag har för mig att BMW tar 1600:- för en färdiglackad i rätt kulör. Jag betalade 2000:- för allt men jag lämnade in flera andra delar till bilen som jag lackade om samtidigt, därav kom jag ihåg fel! /MFL |
|
|
En besiktningsman som vrider på backspeglarna har jag ALDRIG träffat!!! /Bo-Erik Länk |
|
rsarits |
Jag har original M-speglar på min 530, de går inte att fälla in. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.