AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.322

Standard stötdämpare eller kortade?

Sida 1 av 2
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har en fråga angående stötdämparval. Bilen är sänkt 25mm bak och jag ska byta stötdämpare, har tidigare kört på kortade dämpare från LowTech (man undrar ju varifrån dom fått namnet? =) ) och har fått byta bakdämparna 2 ggr på 2½år å ca 3500mil. Har prövat både deras billiga modell och dyrare men dom dyrare höll inte alls lika länge. Fram håller dom, där e de inga problem.

Så nu till frågan, ja funderar på köpa bmws orginaldämpare eller då Sachs dämpare från MotorNord SuperGas för 1080:-/st. Är det någon som kör med standard dämpare fast ändå sänkt 25mm utan problem med att dämparna tar slut??

Förresten, vet någon vad orginaldämparna bak kostar till en 518i-90?

B M W - Do I need to say more!

Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Ett litet tillägg, Monroe Sensa-Trac från mekonomen kostar åxå kring 1080:-. Hur är dom jämfört med orginaldämparna och Sachs dämparna??

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bakdämparna är samma till 518, 520, 525 och 535. Dessa kostar ca 1500-2000:-/st på BMW och är av märket BOGE (Sachs.) Anledningen att dina stötdämpare bak har pajat 2 gånger på 2½ år kan kanske bero på att du har sänkningsfjädrar men en stötdämpare avsedd för original fjädrar? Då blir inte livslängden lång alls. Jag kan rekommendera dig att köpa Monroe Reflex, dessa kostar ca 900:-/st och duger bra. De är dessutom anpassade för att passa både original- och sänk fjädrar. Dock så är de lite hårdare än Original stötdämparna. Glöm inte att byta genomslagsgummin och dammskydd bara...
Precis som per_j82 påpekar så är det inte så lyckat att kombinera originaldämpare med sänkfjädrar.

Jag rekomenderar att du monterar lesjöfors/originalfjädrar tillsammans med Sachs/original-dämpare, alternativt köper en riktig väghållningssats.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Ja som d kanske inte framgick i inlägget så bra var att ja först köpte en hel väghållningssats (dämpare+fjädrar) från LowTech (35/25mm) och efter 1½år tog dämparna bak slut. Så jag köpte nya bakdämpare, en värre variant som åxå var avsedd för sänkning men dom höll knappt ett år och nu är det dax att byta dämpare igen.

Ja funderar på skaffa orginalfjädrar bak å ha kvar 35mm sänkning fram men är kluven. Tror de blir för mycke luft när ja bara har 16" fälgar å 225/50 profil. Är ganska bra som det är nu.

Så Monroe Reflex dämpare funkar bra även med sänkning säger du? Hur länge har du kört på dom då med sänkning och hur mycket har du sänkt?

Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Skulle vara intressant å få veta lite fakta om en dämpare som är avsedd både för sänkning och standard höjd. Har hittills aldrig vari med om en dämpare som kan hantera olika arbetsområden på olika höjder och fortfarande funka precis som det är tänkt.

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Då måste LowTec ha kvalitets problem :-) Jag kör med Original höjd på bilen både fram o bak. Gillar inte stötkomforten som blir med sänkfjädrar, för jag kör mycket på dåliga grusvägar. Dock så har jag en uppsättning stötiga 17" däck på. Fast jag gillar inte komforten på dem heller. Visst blir det mycket luft mellan skärmkanten o däcket med original fjädrar, men jag tycker inte det är speciellt fult. Jag har kört ca 300 mil med nya fjärar (Lesjöfors) o dämpare bak och ca 2000 mil med de nya stötdämparna fram. (Båda Monroe Reflex.)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Förresten, 25mm sänkning bak säger du? Det är väldigt lågt bak. E34 är ju redan låg bak original. Om du höjer bilen bak men har kvar sänkningen fram finns risken att det blir "Epa traktor" stuk. Den lutar framåt. Det är isf bättre om du köper en uppsättning M-fjädrar från BMW som sänker 15mm bak och 25mm fram. Eller sportfjädrar från BMW som sänker 10mm bak och 20mm fram.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har läst om många på forumet som kör med 35/00 sänkning på E34or. en kompis har 45/00 och d ser helt okej ut på hans bil men då har han ju iofs 18" =)

Hade ju inte tänkt behöva öka på stötdämpar/fjäder kontot så jäkla mycke mer med att t.ex behöva köpa en uppsättning nya fjädrar från bmw åxå vilket säkert inte är billigt... å då sitter ja ju i samma sits fortfarande att ja måst köpa andra dämpare än orginallängd..jaja..får se hur ja gör!

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej, BMW:s fjädrar är dyra. Std fjädrarna kostar ca 800:-/st fram. Lesjöfors kostar ca 5-600:-/st fram.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Var inte riktit som ja trodde. Lyfte upp bilen nyss och då insåg ja att det var inte stötdämparns fel utan fjäderbenslagringen som det hade nött så mycke på att kolvstången inte längre satt fast i lagret. Betyder detta att stötdämparn åxå förmodligen gått sönder lr kan den ha klarat sej?

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Stötdämparna brukar klara sig. Den bakre stötdämpar-lagringen är av gummi och spricker med tiden. En sänkningssats gör att lagringen slits mera. Köp nya lager på BMW (kostar ca 200kr/st) och köp till samtliga muttrar, packningar och brickor. En komplett sats med allt som behövs bak kostar ca 800:- på BMW och då är dammskydd samt genomslagsgummin inräknat.
va ska man ha för stötdämpare fram?? kollade på mekonomen , dom hade massa olika, man kunde välja mellan 16, 20, 41, eller 44 mm lång kolvstång under gäng! vad menas med det? vilka ska man ta, har en 525 e34
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Per:
Låter bra d där, trodde dom va lika dyra bak som fram Men då blire byta bak dom där. Ja hoppas dämparn klarade sej. Men men..får väl se när ja river.

Har försökt få tag på min lokala bmwhandlare ida men dom verkar då telefonstrejka ida dom dumma jävlarna...förmodligen har dom väl nån konferansdag lr nått sånt för ja har då säkerligen ringt 20 ggr...

Beemlover:

Det där med 16, 20, 41 och 44mm har med vilken tjocklek du har på fjäderbenslagringen fram. Vet dock inte vad du har för nå.

Länk
bl
41
blizzet
525iA -94
Jag köpte Monro Rexlex 20mm till min 525ia-94:a.
Den är dessutom sänkt med andra fjädrar. Fungerar klockrent.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
blizzet:

Hur mycket har du sänkt bilen?

Länk
bl
41
blizzet
525iA -94
Vet faktiskt inte exakt eftersom den var sänkt när jag köpte den. Har inte undersökt det närmare heller. Hade jag fått välja själv så hade jag nog sänkt lite mindre. En kvalificerad gissning är runt 50mm fram och 15-20mm bak.

hur vet jag vilken tjockleg jag har på fjäderbenslagringen fram då? vart kan man titta efter det???
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det beror på vilken årsmodell av E34 du har. Den "nya" fjäderbenslagringen kom på -93:orna och frammåt. Har du den gamla lagringen ska du köpa 41mm dämparen.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Så där, då va lagringen bytt. 223kr på bmw..inge å snacka om direkt. Enda problemet va som vanligt den nedre kärvande hylsan på dämparen som satt gode ordentligt. Men rostlösare å lite lagomt me våld så gick d bra. Stötdämparen verkar då ha klarat sej som tur var! Ska byta även på andra sidan inom en snar framtid me tanke på hur sliten den här fjäderbenslagringen var!

Länk
Jag har en sen 94:a så då ska jag inte ha 41 mm dämparna? vilka ska jag ha då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.