AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.978

Accelerationstider M3 3.0 ?

Sida 6 av 6
dakar gul
mmm här va det mycket intresant att läsa!! Själv har jag provat min M3 ett antal gånger. Men bara med Stoppur och G-tech mätare... jag har åkt 5,7sek som bäst och det är svårt att säga om Det stämmer!!!(Eller rättare sagt hur bra det stämmer) Då har jag typ liknande utrustning eller(Trim) som Dig (Nicklas) Skilnaden är att jag har Sportsystem Med race kattar Från MK motorsport..... I övrigt är det chip och filter.... vad jag vet... jag har bromspapper på 314HK Från MK Då den beställdes färdig därifrån när bilen va ny!!! Och så har jag bara 6000 mil på mätaren i nu läget .... Jag säger inte att min tider är korrekta men jag provade ca 10 gånger under en Sval syrerik sommar Kväll och komm typ fram till samma tider hela tiden (+ - någon tiondel beronde på fäste mm ) Och då har jag riktigt mjuka Yokohama sulor på.... men men För mig verkar det lite smått otroligt att du har kört sånna tider med din bil..... När inte jag kommer ner till 5,5 sek ens.... Då måste du ju ha en herre jäv*larns massa mos under huven... men det finns ju ett bra sett att få reda på om det stämmer och det är ju att prova på en Stripp med korrekt mätutrustning..... Och kommer du ens i närheten av dom tiderna så vill jag veta vad som är så specielt under huven på den.....
Det krävs alltså en massa effekt och kunskap för att komma ned i dom siffrorna..... Även en massa förar kunskap.....
Om du har vägarna förbi Närke någongång så skulle det va kul att titta på den och självfallet åka med!!!!

Ha det gott allt BMW folk......
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
kilroy: jag hävdar fortfarande att den där bilen måste tillbaks till BMW snarast möjligt, deras F1-avdelning kan antagligen få sig ett par goda tips, som verkar behövas nu då Schumi/Ferrari snor segrar lika snabbt som Niklas passerar 100 ;)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Tänkte bara sabba den här diskutionen ännu mer ;)
Det var ju en kille som körde 12.98 med en "standard" trimmad e36 M3 3.2, chip, avgassystem (kattar borta) och filter:
Länk

/Wille
Tony-Avesta
Att man kan få till riktig trevliga tider på strippen med div standardbilar, jæmført med på gatan, ær væl før bøvelen inget att fundera øver??!!

På strippen ær det allt som oftast ett mycket bættre grepp p g a. allt gummi och tracbite som banan ær preppad med, just før att få et sagolikt grepp ut från start. Fan, man har ju mer æn en gång sett folk gå øver starten och det har klibbat så jækligt att skorna slitits av føtterna och stått kvar på backen i steget.....

Gissa vad sådant grepp kan gøra på accelerationstiderna? Jo man kan ofta øka startvarvet med 2-3000 rpm och bara "tappa" kopplingen, och ændå spinner det mindre æn vid fegare start på gatan. Detta gæller i synnerhet med racedæck, men æven vanliga dæck kan mycket væl få stora førdelar på strippen. Men ibland kan det få motsatt verkan, och bli halare.

Man kan rætt ofta kapa 0-100 med runt 1 sek eller mer på strippen jæmført med gatan, særskilt på bilar som normalt har det slirigt på gatan, t ex. framhjulsdrivna.

MVH Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.