|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| i kalmar trakterna....du då? | |
| han har en liten spjuver från 88. | |
|
mja, då är det lite långt kanske, bor på västkusten, halland förövrigt.. /A 850T5R - Autotech |
|
kilroy |
Wow...vilken dold talang det traskar omkring i Kalmarskogarna!! Inte nog med att han med lätthet kör dom bästa tiderna som någon nånsin presterat med en M3 -94....han förvandlar även en Opel GSI (!) till en veritabel racermaskin med tider från 0-100 (6-6.5 s) som vilken prestandabil från BMW, Audi eller Mercedes kunde vara stolta över...!!!Eftersom BMW haft en halvdålig inledning på F1-året skulle Niklas kanske kunna hjälpa till lite...?Jag känner en del människor på BMW i Tyskland...jag tar gärna en inledande kontakt...eller varför gör vi inte gemensam sak allihop på detta forum....tar kontakt med BMW och KRÄVER att dom besöker Niklas!!! Det vore ju för tråkigt om han skulle få gå och drulla uppe i Smålandsskogarna istället för att hjälpa BMW... |
|
Tänkte fråga Niklas, har du 3" hela vägen eller ifrån kattarna? |
|
|
kilroy: tänk på att hans bil inte är helt ORGINAL ;))))) på min bil har jag vita blinkers, de tillsammans med större växelspaksknopp kapar tiondelar på 0-100 :-P (kan inte låta bli) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
kilroy |
*Firren*Tänkte inte på det...fan också...å här sitter man med en dyr M5:a...å får ändå stryk av en 10 år gammal M3:a...det känns drygt... Niklas har nog lagt på 185 däck runt om för att kapa några tiondelar till...Vad tror du Firren...skall man föreslå Niklas ett byte rakt över...jag kan till och med tänka mig att pröjsa lite extra för att 185-däcken skall ingå i bytet... |
| Han har väll säkert mätt med den gamla G-tech mätaren som heter Pro eller nått. Den har inte direkt många rätt.. | |
| Min M3:a e långt ifrån den snabbaste, vet om ngr som e snabbare än min...och hur förklarar ni han som körde på strippen i Piteå me en BMW Z3 M Coupé, me tiden 13,104s 173km/h, det e en väldigt bra tid! och sen var det en M3:a som körde på 13,288s 171km/h, även det en bra tid, de e snabbare än mig...hur förklarar ni det? | |
| Körde me den nya G-tech Competion Pro, den me grafisk display... | |
|
ställt in fel vikt eller så? inte räknat me soppan, + förarens vikt? kalibrerat fel mot varvtalen? /A 850T5R - Autotech |
|
kilroy |
OJ...nu börjar det dyka upp M3:or som är ännu snabbare än världens snabbaste...nu väntar vi bara på rapporter om den första M3:an som kapar 4-sekundersvallen 0-100...Än så länge så har jag inga egna barn...men när den dan kommer och det är dags för gonattsagor och fantasin tryter så hör jag av mig, Niklas... Du, liksom många andra på denna sajten, saknar uppenbarligen elementära kunskaper om den fysikaliska rörelsedynamik som gör att en bil övergår från stillastående till att röra sig. Det kan tyckas märkligt att bilar som är avsevärt mycket motorstarkare än min M5:a ändå inte är så speciellt mycket snabbare 0-100...Det beror självklart på de fysikaliska lagar som styr kraftöverföringen till en bil som är stillastående. Rullmotståndet precis vid start är oerhört stort och det är också där som de största tidsförlusterna erhålls, oavsett motorstyrka. En motorstarkare bil kompenserar detta då accelerationen fortsätter och skillnaden jämfört med en motorsvagare bil (förutsatt att inte vikten skiljer för mycket) blir större ju fortare det går...allt enligt den fysikaliska rörelsedynamikens lagar. En M3:a som är 0.5-0.6 sekunder snabbare än en M5:a 0-100 borde enligt dessa lagar vara 4-5 sekunder snabbare 0-200...med åtminstone 100 hkr mindre effekt...vilket alla vet är omöjligt...Att förbättra en bils acceleration 0-100 från 6.0 till 5.5 sekunder kräver ganska mycket effektökning...eller att du lättar bilen med 300-400 kg...Rullmotståndet blir då mindre från start, därmed blir tidstappet mindre. Med mindre tidstapp har du längre tid på dig att nå 100-strecket...vilket omvänt innebär att du når 100-strecket snabbare. Varken M5 eller M3 är kända som några speciellt lätta bilar, att accelerationstiderna 0-100 ändå är så pass bra beror på bakhjulsdrift (vilket ger optimal överföring av rörelseenergin) samt bra chassikonstruktioner och mycket bra balans. |
|
Om ni nu vill ha en m3 som kapar 4sekunders vallen så kan ni gå in på www.m3turbo.tk + det finns säkert 10 stycken m3:or i Sverige som kapar den intervallen. Här har ni lite prestanda från m3:an som finns på sidan jag skrev här ovan, OBS!! denna bil finns i Örnsköldsvik och jag har själv sett den live några ggr. 60 fot = 1,51 sek, 82 km/h 200 meter = 6,5 sek, 178 km/h 402 meter = 10,07 sek, 225 km/h Det finns tre gatbilar i Sverige som kört fortare, Supramannens supra 402m=9,84sek, Sahlins m3:a E30 402m=9,76 och Gustavssons jänkare 402m=9,46. Ska tillägga att m3:an från övik har all inredning kvar. Skulle vilja se nån trimmad m5 som kör på de tiderna. Ganska självklart att Niklas m3:a kan gå bra om den är trimmad, men ni skriver väll bara skit för att ni har segare bilar eller inte kan nånting om bilar! |
|
| Glömde säga att m3:an från övik i grund och botten är E36:an med 286hk motorn, alltså årsm. -93-95. | |
|
Niklas: M3an som körde 13.2.. är det en 3.0? För du kan ju inte jämföra 3.0 med 3.2. |
|
kilroy |
Den ursprungliga frågeställningen gällde en i princip otrimmad M3:a-94...vilket tycks ha glömts bort av vissa...Jo...du har säkert rätt...vi gnäller... inte för att Niklas troligen är vårdslös med siffrorna...eller för att de fysikaliska lagarna helt plötsligt inte gäller för vissa bilar...utan vi gnäller för att vi har så sega bilar...+ att vi inte vet något om bilar också förstås...Som uppvuxen i en familj med egen bilverkstad så bytte jag (med hjälp av farsan) min första växellåda innan du ens hade lämnat blöjstadiet...jag är inte säker på att du har lämnat det ännu... |
| Ni bråkar ju om en m3 som kör 13,2 på 402m, tror ni den är orginal, dumskallar!!!!? | |
kilroy |
*fartgalen*Utgångspunkten har varit 2 inlägg från superföraren Niklas, jag återger dessa här så slipper *fartgalen* att läsa igenom alla inläggen vilket säkert kan vara svårt och jobbigt för vissa...1. "Har mätt upp min M3:a med den nya G-tech mätaren..bästa 0-100km/h blev 4.9sNiklas Olsson, BMW M3-94 " 2. "snittet blev 5.2s 0-100km/h...Det som e gjort e öppet filter, sportssytem, kat-ersättare och chip...Niklas Olsson, BMW M3-94" Vi utgår alltså från en otrimmad bil...bortsett från en del "svenssonprylar" som inte ger så många hästar extra.Om det visar sig att Niklas M3:a helt plötsligt visar sig vara kraftigt ombyggd eller trimmad så att den kraftigt avviker från en normal M3:a så diskuterar vi ju inte samma sak längre...det förstår även du... *fartgalen*??Med andra ord så är det inte vi som är dumskallar...Sen kan jag ju knappast tro att Niklas..."Kalmar´s egen Schumie", skulle komma med ett inlägg som säger att hans bil faktiskt är långt ifrån original...I sådana fall skulle han ju framstå som ÄNNU mer oseriös (om möjligt). |
|
Fartgalen: Du snackar om Hammarström, och han har ca 6-700 hk i motorn tack vare överladdning. & det stämmer inte att han har inredningen kvar. Den är vääääldigt lättad med massa kolfibermojänger etc. Synd att det inte står nånting om inredningen på sajten. Enda som är orginal på den bilen är växellådan. Han har avverkat ett antal motorblock vad jag hört. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Kilroy: Ok!!!!!!!!!!!!!!!!! orka bry sig. Perran:han har satt in dörrsidor mm i kolfiber, på bilderna på sidan ser man inget baksäte men han hade det i Piteå i Lördags när han körde. Övrigt så vet jag inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.