AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.976

Accelerationstider M3 3.0 ?

Sida 4 av 6
Oj den var kvick den Hartgen sierran oxå för all del,
varför petar inte folk ner M5 3,8l motorn i M3orna 340hk + lite trim och dom bör bli rätt håriga.

fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
cordone: 4 sek är en bra tid vad ligger du på för effekt, volvo och saabar brukar vara grymt vassa i dem där hastigheterna, när dem väl har lite effekt.

Nån som ska upp till Piteå på lördag?
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Jag satte tiden 14,1 på säve strippen förra året med min gamla M3:a -93...Och detta med rasad motor som slutresultat. Jag hade endast 152km/h i slutfart och detta med original 17"...Ganska nöjd med den tiden men hade motorn hållt så hade jag garanterat sätt en bättre tid...

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
makarow: Har du kvar M3:an? Lagat upp den?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Kom precis hem nu efter ngr få mätningar me ett stoppur...

100-150km/h på trean: 4.42s , 4.54s , 4.56s

Sen testade jag en gång 0-200km/h, fick en liten dålig start men tiden blev 17.55s

Niklas Olsson, BMW M3-94
fartgalen:
har med 100% säkerhet över 350hk i bilen, så med hänsyn till all rackarns utrustning är det nog rätt ok tid.. :)

flygande vet jag inte om det gynnar tiden, nu låg jag på konstant fart i 100km/h..

/A

850T5R - Autotech
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
låg oxå i jämn fart i 100km/h

Niklas Olsson, BMW M3-94
Tony-Avesta
Niklas.

17,55 s 0-200...??

Om bilen är helt original, och en 3,0 så ska du inte förvänta dig så bra tid om det mäts med riktig utrustning. Jag har för mig att det är väldigt svårt att komma under 20s för en 3,0 M3 ja även för en 3,2 M3 321 Hk.

Det är helt enkelt rätt lurigt att klocka helt rätt med klocka och kika på hastighetsmätaren.

MVH Tony
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
helt orginal e den inte...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Kanske har varit uppe innan i tråden men jag har inte orkat läsa igenom de 10 sista..
Är inte M3-E46 tyngre och borde därför ha fler hästar för att jämföra sig med M3-e36 3.2?
Jag menar hade M3-E46 haft 321hk hade den fått pisk av sin far(e36) pga viktskillnaden?
Ju
9
Juhlen
A5 -09
A6 -07
Asså... vad som än gäller, så får Niklas alltid bättre tider! Är det inte underbart? Och det bästa av allt... dom stämmer, för det som står på Niklas stoppur och G-techmätare är alltid sant!!! Lixom allt som skrivs i tidningarna alltid är sant.

Stoppur: Väldigt exakt... framför allt om man samtidigt jämför med hastighetsmätaren (som ALLTID är så korrekt...eller hur var det nu igen).

G-Tech: Niklas, du har aldrig funderat på att G-Tech mätaren kanske inte är så super exakt alla gånger. Det kanske inte riktigt fungerar så att man bara köper den, installerar och vips så har du alltid sanningen på den lilla displayen!
Tur att alla människor inte är lika naiva som du är, för då skulle vi fortfarande gå runt här och tro att jorden är platt (man ser ju att den e de ju... titta rakt fram.... eller, kanske inte).

Din G-Tech mätare i all ära, men den har sina brister. Den mäter accelerationen med accelerometrar...FINE. Men för att ta fram din hastighet så integrerar den momentana accelerationer och får på så sätt fram hastighetsförändringar som den sedan lägger ihop till en momentan hastighet. Känns ju som att det inte är det mest exakta sättet att mäta hastighet på. Ett litet exempel: Låt oss anta, att med lite otur så monteras din G-Tech lite lite snett, den är lite lite felkalibrerad, den sitter inte helt stadigt, bilen "sätter sig lite på arslet" vid gas-pådrag och vi får resultatet: G-Tech mätaren "lutar" ca 5 grader bakåt (okey, jag vet, kanske lite mycket...men hypotetiskt sett). Vad innebär då detta? Jo, 5 graders lutning kommer att ge oss att jordens gravitation ger konstant en accelerarande komposant bakåt med:
sin(5 grader) x 9.81 = 0.85 m/s^2 (s^2 = "sekund-kvadrat")

En M3 3.0 ska enligt papper accelerara 0-100km/h på 6.0 sekunder (enligt autopowers modellguide). Det innebär alltså en snitt-acceleration på: 27.78 / 6.0 = 4.63 m/s^2
(100km/h = 27.78 m/s)

Alla med hittills? Nu säger vi att Niklas får till den här fina starten som kommer att ge en acceleration på 4.63 m/s^2... men pga omständigheterna som jag nämnt tidigare så får vi ytterligare ett bidrag under hela accelerationen från 0-100km/h... alltså kommer G-Tech mätaren att mäta upp en acceleration på 4.63 + 0.85 = 5.48 m/s^2. Den kommer att sätta igång att integrera då tiden löper och efter en viss tid kommer den att tycka att Niklas nått 100 km/h... dvs efter: 27.78 / 5.48 = 5.06 sekunder!!!!

INTE ILLA!!!! Grattis, du körde just på 5.06 sekunder enligt G-Tech!!! Då är det nog så... eller?
Nu menar jag inte att det är exakt så här det gått till. Men jag vill bara poängtera hur lite fel som krävs, för att det ska bli ganska stora skillnader. Men samtidigt... varför orkar jag ens stånga huvudet i väggen så här? Niklas kommer ju aldrig att köpa mina resonnemang, han VET JU ATT HAN KÖRT PÅ 4.9 SEKUNDER. Det står ju så på hans G-Tech!! Min Pappa sa ju så... och han är dessutom starkare än din. För det vet jag, det är så. Allt i tidningarna är rätt, allt man ser på TV är sanning och framför allt är nog jorden rund, det ser man ju.

Det enda vi igentligen inte riktigt vet, som kan ställa till det hela:
Är det G-Tech som är Gud... eller är det Gud som är G-Tech?
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Jag tror inte exact på vad som står på G-tech mätaren, det har jag inte påstått att jag tror på den till 100%...Jag tycker själv att 4.9s låter lite väl bra, 5.2s kan va rimligt, jag vet att bmw säger att m3 3.0 går på 6sek till 100km/h, men hur kommer det sig att bilsports förare Gullabo körde 5.7sek med en orginal m3 3.0?

Lite test resultat från bilsport:

M3 -93 0-100km/h = 5,70sek
M3 -96 0-100km/h = 5,56sek
M3 -GT 0-100km/h = 5.95sek

När jag mätte me stoppuret på 100-150km/h så var det på ett ungefär...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Niklas , Jag har ej kvar m3:an men jag lagade upp den. Men sen sålde jag den då jag var måttligt trött på den bilen....

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
jag tycker oxå att det e konstigt, och då körde jag 13.1sek 177km/h på 402m...lite lurigt...misstänker att g-tech stod lite fel...ändrade den lite sen, sen fick jag som bäst 13.5(6)sek..

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Tony: Ja jag vill gärna prova att köra med datorn igen men med bättre förutsättning den här gången..

Niklas: Då ska jag alltså få pisk av din M3 3.0 menar du?
Om det nu var så att den var snabbare så skulle jag sälja min direkt och köpa en 3.0
Tony-Avesta
Barnman

Du är välkommen att höra av dig, reser bort på jobb till Norge igen nu på Tisdag och blir borta i 16 dagar. Det är bara att höra av sig före eller efter så får vi se vad vi kan sy ihop. Jag gissar att du nog kan putsa tiderna en smula mot sist, även om de var klart trevliga ändå, med lite träning och så.

MVH Tony
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Om man läser på niklas hemsida står det att kadetten hans, som är helt orginal gör:

0-100 km/h: 6-6.5s, uppmätt me G-tech

Min 325:a med slirande och trasig koppling ligger en halv billängd efter min kompis kadett (sportavgas, öppet luftfilter,m.m) den 0-100 och några 6 sekunder är det inte på tal om, möjligtvís 9-10 sek... hade jag varit dig hade jag känt mig JÄTTE lurad och lagt mig o lipat i sängen..
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
kan säga lite iaf, det e en annan växel låda i kadetten som gör att den accelerar mycket fortare, har en tätstegrad låda i...den gör garanterat under 7s...

Vad har din kompis för kadett?

kom ner så kan du få köra mot kadetten...det e dräparen..hehe...fast den e bara snabb upp till lite över 100km/h, har vunnit mot en 855r (402m) och varit före en bmw 330 me lite bsr trim upp till ca: 120km/h...då körde han om mig och var 2-3 bil längder efter i mål...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
fast för tillfället så står kadetten stilla....växel lådan har rasat på första växlen...den pallade inte me...hehe...

Niklas Olsson, BMW M3-94
vore skoj å prova om man hänger med min m3 100-200, då den verkar gå som fan där..

var håller du hus? kanske är närmare än man tror..

/A

850T5R - Autotech
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.