AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.977

Accelerationstider M3 3.0 ?

Sida 3 av 6
Län Kalmar Län
Stad Ålem

Står det i profilen iaf :)
Niklas:

Om du nu kör på 4.9, så kan du spaka riktigt bra. Då borde du kunna slå Janssons tid 12.98 på 402 om den nu går så bra? För Han körde då aldrig nån 4.9s till 100 iaf..

Mvh Per
Tony-Avesta
Kalmar?? Det var synd då det är för långt bort.

Annars hade han gärna fått testa 0-100 med min egen mätutrustning ombord. Skulle även den visa 4,9s eller i närheten så är det bara att buga sig och grattulera. Om inte så torde det tyda på att nåt blev galet vid de andra mätningarna.

MVH Tony
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Vad har du för mätutrustning?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
mr_xc99
Niklas 4,9 tror du fortfarande på dig själv om att du gör den tiden? bara undrar ifall du ändrat uppfattning?
Tony-Avesta
Niklas.

Jag använder mig av en Vericom VC3000DAQ + lite kringutrustning så som GPS mm.

Du kan läsa mer på denna sida.

[url]Länk

MVH Tony

Tony-Avesta
Eller här.....

Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
ok, skulle va kul att testa en sån och se hur stor skillnaden blir...

Niklas Olsson, BMW M3-94
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Niklas vad gör din från 100-150?, och då ska du ligga på 100 och sen trycka på gasen. Ni andra vad har ni för tider? Skulle bara vara kul och veta.
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
det förstår inte jag heller...blev förvånad...har bara lyckats en gång...fick en jäkla bra start...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
fartgalen:
vilken växel? har inte g-tech mätaren hemma nu för tillfället...går det att ställa in så?

Niklas Olsson, BMW M3-94
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Treans växel, vet ej om det går att ställa in, jag tänkte på ett ungefär.
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Okej, får ta tiden me mobilen eller nåt stoppur..
Har du testat me din? vilken tid fick du?

Niklas Olsson, BMW M3-94
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Jag testade igår kväll, då gjorde den 5,4 och 5,5 med stoppur.
Ju
9
Juhlen
A5 -09
A6 -07
Niklas: "Typ de flesta bilar går bättre än vad som står på pappret.."

Vad fick du det ifrån?
Det är ju snarare tvärt om. Dom tider som står på pappret är oftast gjorda av professionella testförare. Tider som vi dödliga sällan kommer i närheten av.

"...0.4s e inte alls mycket, minsta lilla fel och man tappar tid som du säger...sitter växlingen och starten som den ska så kan man få en bra tid.."

Ja exakt, dvs minsta fel och man kommer inte i närheten av den tiden som står på pappret. Klaffar allt perfekt så kanske man lyckas komma ner till den tiden som uppges på pappret. Från fabriken är dom ju intresserade av att marknadsföra sina bilar med den bästa möjliga prestanda som dom kan "backa upp", dvs dom tar den bästa tiden som dom lyckats få till. Vad får dig att tro att din bil orginal skulle spöa en sådan tid med 0.4 sekunder?

"...det var iaf vad mätaren visade..."

Ja men då måste det ju vara så. Det är lite som, det stod ju så i tidiningen.. allt som står i tidningen är ju sant. Kan inte vara så att något är lite fel med din mätare? Inget att skämmas över, har hänt förr att mätinstrument inte visar rätt.

Du sa det själv.... M3 CSL gör 0-100km/h på 4.9 sekunder... och den har 360 hästar. Än en gång, vad får dig att tro att din skulle få samma tid som en M3 CSL?
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Tänkte för det första säga att jag har en Bilsport tidning från -97 där dem testar m3 -93, -96 och m3 GT. Jag tror det är Gullabo som kör, tiderna från 0-100km/h han kör lyder som följande:

M3 -93 0-100km/h = 5,70sek
M3 -96 0-100km/h = 5,56sek
M3 -GT 0-100km/h = 5.95sek

Dock var GT´n snabbast på bana följd av -96:an och sist -93:an.
Alla bilar i helt orginal utförande.

För det andra så är Niklas M3 inte orginal, 4,9 låter tveksamt men närmare 5sek skulle jag kunna tro.

En kompis hade en -97 m3, ombyggd till en 3,5 liters sexa av HARTGE, med förbättrad väghållning, shortshift mm. allt gjort av HARTGE. Den var bromsad till 350hk i motorn och gjorde prick
0-100km/h på 4,9 sek och toppade 291km/h allt uppmätt av HARTGE.
Tony-Avesta
Nåt att tänka på är att M3 CSL är betydligt lättare än en E36 M3 3,0 vilket bör vara en av anledningarna till att den klarar så låga tider 0-100, tillsammans med de 360 Hk och den snabba SMG-lådan.

Fartgalen> Vart såldes den Hartge-M3'an? En bekant har en sådan här i stan nämligen, en Daytonablå eller nån liknande färg. Han har klarat 0-100 på 5,3-5,4 men det kan nog putsas en dag med varmare asfalt och lite mer träning. Inte för att killen gjorde dåliga körningar, men de lägsta tiderna kräver alltid träning och en dos tur med.

MVH Tony
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Killen som köpte den heter Johan Burman från Avesta tror jag?
Den är estorilblå, mycket mycket fräsch. Killen som haft den innan var en riktig super pedant, en gång höll han på att rengöra hjulhusen och en fälg tippade omkull så att det blev en mini repa, då beställde han en ny fälg och satt dit.

Otroligt fin bil måste jag säga!
Tony-Avesta
Då är det samma bil minsann. Burman heter kisen.

Den går riktigt bra den där M3'an, och är väldigt välvårdad.

Det är hittills den enda M3 som åker jämt mot Sierran i acceleration upp till 200 km. Vi är väldigt lika på 0-100 hittills ( Sierran ett uns kvickare, men vi kan båda fila på tiderna lite) och han drar en smula bättre när det närmar sig 200 och börjar komma ikapp där uppe. Hartgen når 200 lite tidigare än Sierran i ren tid, men jag ligger faktisk 1-2 billängder före när Sierran väl når 200 strax efter Hartgen, ja jag ligger före hela vägen från start till 200 kmh. Han är då på väg ikapp men har en bit kvar.

Vi får se om han tränat lite mer till denna sommar, eller om jag justerat lite till på Sierran och lyckas hålla undan fortfarande. Jag misstänker hur som helst att vi kommer att testa igen.... ;-)

Jag har gjort en graf där jag lagt våra bästa 0-200 på varandra, där man kan se hur lika bilarna är. Fast Sierran har bara 175/70X15 däck, ingen diffbroms och startas på tvåan..... Det har eller gör inte Hartgen om man säger så :-)

Kika och kommentera om du vill.

Länk

MVH Tony
100-150 på 4sek. men det är ju en volvo oxo..

:)

undra om inte den där bmw'n gått här i stan me innan..

/A

850T5R - Autotech
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.