AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.980

Accelerationstider M3 3.0 ?

Sida 1 av 6
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Var och körde lite på den nyasfalterade strippen i Linköping igår, skulle försöka klocka lite tider på det mest amatörmässiga sättet, alltså med ett stoppur.

Med en tung passagerare och för mycket bensin blev de bästa tiderna:

0-100: 6,3 sek

0-402 m 14,8 sek

Hur står sig dessa tider jämfört med vad ni andra presterat och vad bilen bör klara av ??

Skulle vara kul att få chansen att mäta med riktig utrustning, kommer väl inom sinom tid, hur "obra" anser ni förresten att det är att köra på strippen lite då och då med tanke på bilens drivlina ??

Är det någon som vet vad som är på gång vid Köpetorp i Linköping, eftersom man asfalterat om den bästa illegala strippen i Linköping och tom. målat markeringar vid start 201 m och 402 m ??

Först gaaaasa...sen bromsa...
Tony-Avesta
Hej.

Tiderna du fick vid din primitiva mätning, är ungefär de man kan förvänta sig att köra med denna bil som normalvan förare. Ja du kanske t o m fick en aning optimistiska siffror, vilket är lätt hänt med stoppur och mätarfart.

Om du tränar lite, och sen kör utan knubbis i sällskap samt inte mer bränsle än nödvändigt, så skall du med lite tur kunna komma ner på höga 13 sekunder på 402 m och runt 6,0 för 0-100. Ja en riktigt duktig förare med bra däck och på bra sfalt bör kunna komma ner en smula under 6,0 s, med slicks eller liknande så knaprar man någon tiondel till.

Detta gäller generellt alltså, så räkna inte kallblodigt på att köra 5,5 s för det är svårt minst sagt. De allra flesta som läst sig glosögda på att deras fina bil testats i många tidningar till 5,0 och 13,5 får ofta uppleva att deras första försök landar runt 6,5 och 14,5. Efter en hel del träning så kanske de börjar närma sig de tider de läst om.

Det oftast rätt svårt att få till de där bra tiderna.

Att köra på strippen kan slita hårt på bilen, men vissa bilar är ju mer byggda för att tåla tuffare tag än andra. En M3 torde höra dit.

Det som slits förutom däck, är allt som förmedlar kraften från motor till drivhjul, ink alla bussningar mm som blir drabbade.

Det höga slitaget, eller rättare sagt, påfrestningarna som KAN leda till slitage, kommer sig av att man för det första tar i för kung ocg fosterland i varenda start och växling. Samt att själva banan ofta är preparerad med greppklister mm så att man får svårt att gå över banan utan att både skor och strumpor blir kvar på banan.

Spinner man så minskar ju "tjongen" när man kliver av kopplingen, greppar det max så känns det som det knakar i hela bilen... :-)

MVH Tony

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jag är inte så tung med tanke på hur lång jag är... Bistec!!! ;)

Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Har mätt upp min M3:a med den nya G-tech mätaren..bästa 0-100km/h blev 4.9s

Niklas Olsson, BMW M3-94
mr_xc99
du menar 5.9s ?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
4,9 sek hada annars vart rätt skapligt med en -94 !! : )

Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Jag menar 4.9s...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Vad blev snittet ungefär?
4,9 sekunder? Jo, tjena Mr strippenkung #1. Med lustgas då eller?
Skulle lämna tillbaks den där mätutrustningen annars...
M.V.H.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Får nog lov att instämma med Andreas !! ;)

enligt modellguiden här på autopower så accar den på 6sekunder på 0-100.....hur fan fick du 4.9 har du trimmat eller
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
snittet blev 5.2s 0-100km/h...Det som e gjort e öppet filter, sportssytem, kat-ersättare och chip...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ki
68
KimMaarva
Bmw 323i -96
På min första strippen körning med min m3 så gjorde jag tiden:
14,21@162,41km/h
och då är bilen HELT orginal och på vanliga gatdäck.

En gång BMW alltid BMW!!!
Länk
mr_xc99
Niklas BMW M3 : men inte kan du få 4.9 med bara dom sakerna, erkänn att det va lustgas med.
Niklas bmw m3...va har du för effekt nu
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
mr_xc99: Nä, det e ingen lustgas inblandad...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
bmw_jerry: Jag vet inte hur mycket effekt jag kan ha, tippar på 300+ fast man vet aldrig...ska bänka bilen snart nångång framöver, e lite nyfiken på effekten...

Niklas Olsson, BMW M3-94
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det är mätutrustningen som visar för optimistiskt givetvis.
Inte första gången för den delen.

Hade du haft R-däck och kunnat ha 5000rpm i start varv så hade det varit LITE mer realistiskt.

///M3
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
5000 rpm i startvarv? stackars koppling?! ;)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Den nya G-tech mätaren slår inte mycket fel...på strippen så slog den knappt en hundradel fel...

Niklas Olsson, BMW M3-94
mr_xc99
men du kan ju inte få 4.9 med bara trimm, du får max 320hk slulle jag tippa på. och då får man inte 4.9 tiden. förstår inte hur du fick det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.