|
|
|
|---|---|
nsumar |
Hej Jag har fallit för en BMW 540, här på sidan nu undrar jag om ni har lite goda råd till mig. Jag har hört att man ska köpa en 540 från 99 och framåt för att de har VANOS, detta ska ge mer kraft och en lägre bensinförbrukning. Är detta sant eller inte?, samtidigt så läser jag här på forumet att VANOS inte är att föredra, humm. Så har ni goda råd om 540 iA kombi så är jag tacksam, och vad är ett bra pris för en sådan bil. Har tittat på en 540 hår på denna sida vad tycker ni om denna? Länk Tack för alla svar Med vänlig hälsning NS |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är vår vän " Kävlingepågen" här på forumet som är säljare. Så om du använder sökfuntionen "sök inlägg"och knappar in hans alias så kanske du kan hitta en del läsvärt om just den bilen. Skillnaden på en vanos försedd är att vridmomentet ligger lite lägre i varvtalet, om detta påverkar bränsleförbrukningen mer än marginellt vet jag ej men lite grann gör det säkert. Men är knappast någon avgörande att ta hänsyn till. Men ska man ha bränsleförbrukning i åtanke ska man nog inte köpa en 540, det är ingen snål bil att köra, om man inte kör lungt och vem vill ha en V8 utan att utnyttja den, iofs så ger den ändå en hyfsad förbrukning kontra prestanda. Det är en mycket trevlig problemfri, stabil maskin, som räcker i alla lägen. -99 av E39 har ett problem med ASC/DSC elektronikenheterna så jag skulle undvika att köpa en -99 om den inte var utbytt. En-98 eller en 00-01 är nått som jag kan tänka mig att handla. Prismässigt så får man väldigt mycket bil för pengen idag. och utbudet är stort. ///MVH Hasso Länk |
| Bränsleförbrukningen på en 540iA med Vanos ligger på ca 1,2L/mil blandad körning. Det skiljer rätt mycket på förbrukningen på en 540 som har Vanos kontra en 540 utan Vanos. Satsa på en -01 eller senare då dessa inte har några "barnsjukdomar" och dessutom har den nya snygga Faceliften. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt tillverkarna i modellguiden så är skillnaden marginell på en -97 och en 2002 man ta uppgifter med en nypa "salt". uppgifterna ligger mellan 1,26-1,30 så det är 0,04 dl att spela på visst kostar soppan 1.10/ dl så blir det nån liten slant över, men knappast nått att bry sig om. Barnsjukdomarna byts ut mot nya :)) ///MVH Hasso Länk |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag är nere i 1,32 L/mil i snitt nu. Från 030501 med lite "gubbåka" (ala hasso ;) ) varvat med "tjej"köra och lite "djävulsköra" dvs totalt sett normalkörning för en i nedre medelåldern. När jag har varit på längre resor så har jag kunnat snitta mellan 1 L/mil till 1.13 beroende på hastighet (105 - 140 km/hr). En gång dock så blev förbrukningen hela 3.2 L/mil på knappt 3 mil. Dock 215 km/hr i snitthastighet ;) Fördelen med vissa 540iAT är att "barnet" har växt upp till en tonåring ;) (Sumar! Bilen är nybesiktad nu. Se hemsidan.) Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
nsumar |
HEHE Thomas! Jag har snart sålt min bil, men den ska bara in och få sig liten rekond och fixa lite smått, allt för att göra köparen glad. När detta är gjort så kommer jag gärna över och tittar på din bil. som sagt inga pengar ingen bil :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.