AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.660

När kom Steptronic på e39?

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Som rubriken säger. Ibland har jag fått känslan av att alla e39 med automat har stepronic?

mvh
Larsa
Vet inte exakt när det kom men tidigt -97 fanns det i alla fall, det vet jag tack vare att syrran har en sån med steptronic :)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Det har funnits ända ifrån starten av e39. Men jag tror att man kunde även välja den vanliga automaten ett tag vilket nästan igen gjorde.

---
Hellre nyskick än nyskit!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp verkar vara väldigt ovanligt med icke steptronic , även på -96 or, det finns några här som inte har det, nog främst på 523or ??
jag har inte sett någon live än :)
Du kan nog använda sökfunktionen, för denna fråga har ställts förut.

///MVH Hasso
Länk
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Ok, jag tackar för svaren.
Hur är den att köra med steptronic? Jag har alltid varit emot automater men jag börjar snegla lite på dem mest för att jag kör ganska mycket i stadstrafik. Samtidigt är det ju kul med "aktiv" körning och då får jag för mig att automat tar bort en hel del av glädjen.

/Larsa
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jag är helnöjd med Steptronic'en, men det ska sägas att den är inget alternativ till manuell låda för aktiv körning. Växlingarna tar lite för lång tid för det. Men om man är tungt lastad eller vill förbereda sig för en omkörning, då är det toppen att kunna peta i en växel lägre och ligga på "rätt" varv när man behöver det.
Som automatlåda betraktat så är den mycket bra, väldigt mjuka växlingar och mycket behaglig körning.
Gör en provkörning och se vad du tycker själv, det är nog ändå det bästa.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör nästan enbart i autoläge men ventilerar lådan någon gång i alla lägen för att kolla alla funktioner.:)
Jag har kört och ägt automatbilar sedan -1976 av olika märken, detta är garanterat den bästa och trevligaste låda jag kört.
(hittills) pga detta som valet föll just på BMW.
Dessutom är dagen automater inte så bränsletörstande gentimot manuell som man upplevde förr. Skillnaden är marginell.
Åkte Kumla -Göteborg på 0.73 i torsdags, men det var rätt mycket trafik så snitthast blev bara 88km ca.
Totalt 62 mil tor 0.82.
Men gillar du aktiv körning så kanske ändå en manuell passar dig bättre, jag tycker steptronicfunktionen är ganska onödig egentligen, räcker gott med bara sportläget.

///MVH Hasso
Länk
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Återigen tack för era svar!

mvh
Larsa
stefannorr
Jag har vanliga automaten utan steptronic i min 96-a,kan inte påstå att ja direkt saknar steptronic funktionen skulle nog ändå knappt använda den.Har sportläge men inget ekonomiläge i min,vet ej när de togs bort? har en polare som har en 320 i coupe 93 som har samma beteckning på lådan som i min,där finns ekonomiläge.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Själva lådan har mindre betydelse grundlådan är den samma, steptronic är ett program som tre lådtillverkare använder till BMW
ZF/GM /Jatco.

///MVH Hasso
Länk
La
469
Larsa10
518i -81 E12
För mig låter det dock som om att manuell låda är det som gäller.

mvh
Larsa
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Automaten gör sitt jobb alldeles utmärkt, växlar helt ryckfritt även vid hård acceleration på låga växlar.
Själva steptronic-funktionen använder jag i princip aldrig. Som tidigare sagts är inte steptronic något alternativ till manuell om man kör sportigt. Kan dock vara bra vid omkörningar men jag petar normalt sett bara i sportläget då man vill om snabbt.

Kombinationen automat/stor bil/sexcylindrig motor gör det till en underbar bil att glida fram i, uppmuntrar till lungn och fin körning.

(M3 e30 är raka motsatsen här växer hornen ut så fort motorn startar.)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
När jag kör på Autobahn använder jag steptronic. Tycker att den växlar onödigt mycket. Den kan t ex växla ner till 3:an vid gaspådrag i ca 160 km/h. Det har inte jag något behov av. Därför har jag steptronicläget i och växlar då mellan 5:ans och 4:ans växel. Detta naturligtvis om det är mycket trafik - är det lite trafik har jag farthållaren på och ligger och glider i 200 km/h.
Det är enda gången jag har detta läge igång. Annars är det vanlig automat - väldigt sällan sportläget - den går så fint ändå.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.