|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall lägg om bakdäcken idag, har köpt Nokian NRY 245/40*17 hoppas att de är bra. Köpte de på däckonline, tillverkade för sju veckor sedan, det kallar jag fäska däck! Sen funderar jag på framdäcken hur jag skall göra. Det sitter Kuhmo 711 215/45*17 på nu tillverkade ifjol med mycket fint mönster, kan inte gått speciellt långt. Men jag har även 2st Hankook Ventus 104 225/45*17 också tillverkade ifjol med minst lika fint mönster, de är i stort sett nya. Vilka däck skall jag lägga som framdäck? Har åkt för lite på däcken för att skaffat mig en uppfattning, är det nån annan som åkt på dessa däck som kan delge sig av sin erfarenhet. Hur är de olika däcken i blöt väglag resp torrt, slitstryka m.m En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! | |
|
Jag har Kuhmo på min 320 visserligen i dim 225/50-16 runt om men det spårar något enormt och det har de gjord sedan de var nya. Troligtvis för att Kuhmodäcket inte har någon direkt "avrundning" runt kanterna. Nu när däcken har gått ca: 2 000 mil börjar de brumma en del när man kör på motorväg samt att regnegenskaperna inte är de bästa. Innan körde jag på Dunlop SP och de spårade nästan ingenting. Men det blir väl så när man köper budgetdäck. På min 325'a har jag Nokian NRY 225/45-17 fram och 245/40-17 bak och det funkar klockrent. Jag är väldigt nöjd med däcken som är riktigt bra i regn och har ett bra grepp på torrt väglag samt att de är tysta. Jag har ingen erfarenhet av Hankook men det kan inte vara sämre än Kuhmo. /Rickard |
|
|
Ok...det lät ju inte så bra med Kumhodäcken då...Nokian bak däremot verkar ju bli bra :) Det jag hann åka på hankookdäcken ifjol fick mig att tycka att de inte spårade ett dugg...bra i torrt men lite halkiga när det är blött...kumhodäcken som sitter på nu är nog lite spåriga som du säger..det är väl ungefär som jag har uppfattat dem. Men har ju egentligen åkt för lite på dem...lutar åt att hankooken åker på då... Är det nån mer som har nåt att tillägga?? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Oavsett vilket däck du väljer, är risken för spårkänslighet ganska stor när man blandar två olika däck mellan fram- och bakaxel! Har du tur kan något av de två alternativen fungera tillsammans... Jag skulle nog rekommendera att du säljer Kumho och Hankook-däcken och tar de pengarna och köper nya Nokian (samma typ som på bakaxeln)! Då är risken minst för spårningstendenser. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jasså kan det bli värre spårighet om man har olika däck på axlarna?! Hade jag faktiskt ingen aning om...din ide´ om att sälja och köpa nya nokian är inte dum..funderar faktiskt på det om det inte blir nåt bra...men jag skall köpa nya vinterdäck också sen så...215/45 17 tänkte jag...pengarna var tänkt att gå till att betala lite på dem...förresten när vi ändå pratar om det...är Nokian WR Friktion bra? Tänkte köpa dem 5200 på gummihuset för 4st billigt i alla fall! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Kumho (utom 712 och äldre sorter som t.ex. 711) är bättre än Hankook. ///Thomas |
|
|
Det är ju just 711 som jag har så... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
jag har Kumho på bilen nu (712 el. 711 tror ja) och dom känns väldigt bra... har kört med hankook förut å de vaera vara skit... gick inet å balansera, pga av för dålig kvalitet (inte runda) /Jonas |
|
|
Nyare Kumho typ KH11, KU19 och MX är bättre än 711 och 712. Bättre stommar i de nyare däcktyperna. Utvecklingen går framåt. ///Thomas |
|
|
Har hört mycket illa om Hankook och min erfarenhet är inte den bästa. Mina spårar ganska rejält. Det är iof bara 15" och jag har ingen aning om hur dina är, men tänkte ändå dela med mig av min erfarenhet. Jag skulle gärna byta till nåt annat men eftersom jag har så pass bra mönster får de nog tyvärr hänga med ett tag till. |
|
|
Min erfarenhet av Hankook är inte heller den bästa. Precis som "azkikr" säger så hade jag väldiga problem med att få balans i dom. Ingen lyckades så jag fick 4 Pirelli av min däckhandlare i stället. Dom var betydligt bättre men långt i från bra. Tror precis som Johan B säger att det är bättre att ha samma märke på alla fyra hjulen. |
|
|
Ja nu blev det i alla fall hankook fram och nokian bak...bilen känns mycket bättre nu faktiskt så jag är nöjd. Spårar inte alls lika mycket, inte alls märkbart faktiskt. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Jag kör på Hankook 235/40 18" tror det är 104 sport och dom fungerar faktiskt mycket bra, nästan ingen spårrighet på vägen! Men det kanske skilljer sig mycket på 15 16 17 o 18" Vägljudet är relativ bra speciellt på bakdäcken fån framdäcken hörs det lite mera, men så farligt är det inte. MvH Bmw 4-ever |
|
|
har kört 205/45-16 hankok va toknöjd sommardäck :-) (satt på en opel gsi) vinterdäck hankook suvve grepp ... (satt på en audi cc) så min erfarenhet e att haankook e kalas ... Min pärla :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.