AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
944

BASLÅDA I E-36

hej

ska bygga baslåda i M3 94:a, och undrar om nån har vinkeln på baksätet? det behövs för att räkna ut
baslådan + att den skall passa bra

/kalle

I min kompakt var det 66 grader. Bäst är att mäta själv.

Ställ bilen plant och häng ett lod från kanten på ryggstödet. Mät sedan höjden (längden på lodet) och avståndet in till ryggstödet jäms med golvet från punkten där lodet kom. höjden/basen = tangens för vinkeln, dvs gör divisionen och tryck <inv><tan> så får du vinkeln.

Jag klippte för säkerhetsskull ut vinkenl ur en pappskiva för att se att den passade bra, eftersom ryggstödet inte var helt plant, och ett litet vinkelfel ger en cm eller så fel i över eller underkant. Det är lätt när du har höjd och bas utan att känna till vinkeln. Ville dessutom försäkra mig om att lådan slutade precis under den kant som är överst på mitt ryggstöd, så att den skulle smyga in snyggt där. (E46 compact)

Vad bygger du för låda?

Mulle
mulle: tack!

-en sluten låda tänkte jag, har köpt en pioneer
ts-w1001c, har ej byggt tidigare så alla råd mottages
tacksamt, typ placering och liknande.

mvh kalle
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
är det en cupé eller sedan? Om det är en sedan bör du överväga att bygga en bandpasslåda. Men det krävs mycket mer nogrannhet och mer arbete/planering för att få en bra. Man har inte alls lika stora toleranser som i en basreflex eller sluten...
Om det är en cupe bör du rikta basen snett uppåt bakåt. Är det en sedan och du bygger sluten så bör du rikta basen mot ryggstödet.

//Anders
Håller med om att bandpasslåda passar bäst, fast jag har ingen personlig erfarenhet.

Den fungerar som en sluten låda + en basreflexlåda frampå, och förhållandet mellan volymerna tillsammans med portens utseende styr ditt frekvensområde. Detta gör att du inte kan variera volymerna hur mycket som helst, som du kan med en enkel sluten låda.

Om du vill kunna komma åt ditt element så bör du dessutom ha en löstagbar sida i din låda.

Fördelen är att allt ljud kommer via porten, och att du kan placera porten i hatthyllan och få det att låta likadant som om lådan varit i kupeen.

Kollade runt på webben efter ditt element för att se hur stor en sådan låda skulle bli, men hittade det inte tyvärr.

Jag är sugen på att bygga en sådan låda på test, men vill inte göra ett enda ex isåfall. Hade ett ämne på forum om detta för ett tag sedan, men fick inget riktigt napp.

Mulle
"bandpasslåda i sedan" från den 8/11 var det 'topic' jag tännkte på.

Glömde en annan fördel med bandpass låda:
Eftersom du inte får en synlig kon utan högtalaren kommer att se ut som vilken resväska som helst, blir skuffen väldigt oöm, och det spelar ingen roll hur tätt du packar. Det låter likadant ändå!

Mulle
det är en coupe,

-en sluten låda känns enklast, är det inte så att
den ger tightast ljud?
kanske det inte blir bra att bygga själv, vore dock
kul. pioneer har en färdig låda men den kanske inte är att rekommendera?

/kalle
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Tycker nog att en sluten låda är mycket trevlig konstruktion.
Tight bas som du sa. lätt att bygga och liten.
Hur du vinklar lådan får du nog avgöra på plats vilket som låter bäst.

Rydberg
Jag gjorde en liten (teoretisk) jämförelse mellan en sluten, en portad och en bandpasslåda försedd med en infinity kappa perfect 10 tum. (Något orättvist eftersom det är ett mycket lämpligt element för små slutna lådor)

Volymerna på lådorna blev (S) 18, (P) 37 och (B) 28.

Vad gäller frekvensgång ligger -3dB vid (S) 48Hz (P) 26Hz (B) 30Hz.

Fasgången är mycket bra på den slutna lådan, speciellt under 30Hz och jämfört med bandpass. Portat är tom bättre än den slutna lådan ner till 50Hz och följer sedan med ganska bra ned till 30Hz.

Bandpass lådan är där inte riktigt rolig med så stort fasfel som 180 grader vid 50Hz.

Den är däremot bättre än portat vad gäller grupplöptid, då P blir kass vid sin undre gränsfrekvens.

Vad säger detta då?
- frekvensgången är inte bra på en sluten låda, men kan man kompensera för det får man bästa 'hifi' ljud. Kurvan är flack och högtalaren ger bas långt under brytfrekvensen.
- Portat kräver ett ordentligt brant subsonicfilter som skall ligga över brytfrekvensen med god marginal. I detta exempel åtminstånde vid 35 Hz.
- Bandpass fungerar ungefär som portat, men till mindre volym och utan otrevligt beteende vid undre brytfrekvensen. Dessutom slipper du automatiskt frevenser i detta fall över 78Hz, (12dB/okt) vilket gör att inte behöver speciellt vasst filter i slutsteget för att slippa höra var basen kommer ifrån. Ljudet skall ju komma framifrån, eller hur? Enda nackdelen är det där fas felet...

Jämfört med portat skulle jag välja BP men jämfört med slutet? Kanske, eftersom jag lättare får in ljudet i kupeen och slipper en ömtålig högtalarkon i skuffen. Och vad bidrar ett ryggstöd med i ljudkvalitet?

Skulle vilja göra en jämförande lyssningstest helt enkelt.

Mulle
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Mycket välskrivet måste jag bara säga.

Rydberg
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det stämmer bra, men man bör tänka på att volymen i kupén inte är särskilt stor vilket ger en förstärkning av basljudet och man bör bryta av runt 50Hz.
Fasgången för en bandpass beror ju lite på vilken typ av bandpass du väljer.
Varje lådtyp har ju sina för och nackdelar så det är ju egentligen ens egen smak som bestämmer. Ett tips kan vara att läsa på ganska mycket om resp. Lådtyp innan man bygger så man vet vad man får samt vad som krävs. Bandpass är ju lite krångligare att bygga. Man får även en effekttålig låda som spelar ren och bra "punch" bas. Distorsionen blir låg och det är svårt att avgöra om ett element tar stryk...

Vad gäller fasfel så märker inte det mänskliga örat så mycket...visst 180 grader är en del. Men det är som att flytta elementet ca 1 meter längre fram/bak.
Jag har också hört att den lilla luftvolymen i en bilkupe skulle förstärka basen vilket isåfall skulle vara till fördel för en sluten låda som då samantaget får en jämn frekvensgång. För bandpasslådan är det dåligt, eftersom den får en för accentuerad bas. Jag jag däremot inte sett någon som helst förklaring på detta fenomen.

Finns det flera typer av bandpasslådor, Anders? Jag har bara sett en tvåkammarlåda där den ena är sluten och den andra har en port. Denna har kallats fjärde ordningens låda.

Angående fasfelet. 180 grader motsvarar visserligen 1m's avstånd vid en 170Hz sådär, men vid 50Hz är det 3m, eller 10ms om man så vill. Fasfelet ökar dessutom vid ännu lägre frekvenser. Och hur upplevs det att en högtalare "avlägsnar sig" ju lägre frekvensen blir? Det är jag allt lite nyfiken på.

När jag lyssnat på hifi högtalare har jag upplevt att en låda med bra faslinjäritet haft bättre attack.

Det verkar som att du Anders har lyssnat lite (det där med lägre distorsion och punch) Vad har du lyssnat på för lådor?

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.