AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.348

K&N Insats-luftfilter till E39 540 = Tappade kraften helt

Hallo
Jag bytte till ett K&N insatsfilter i org.luftburken.
Resultat: Bilen gick märkbart sämre, tappade kraften helt å hållet.
Mina förväntningar: att det inte skulle göra någon skillnad.
Varför jag bytte? Jag ville testa.

Har någon märkt av samma fenomen?

/Lazze (som har bytt tillbaks till org-filtret)
Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
har också ett K&N filter men har inte haft något problem, skumt ?

########
# PAJALA #
########
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Kvalitetsmedveten motor som vill andas ren luft...
Skämt åsido så kan man gissa att något inte stod rätt till med filtret så det ströp lufttilförseln.

det låter skumt - du glömde ingen trasa inne i Org.luftburken .. :)

Har ett K/N sportluft filter i min 540i .. och det är helt klart märkbar skillnad ( på ett positivt) sätt för mig ...

Håller med /Jan-E ´s inlägg - du måste ha fått ett filter med nån form av tillverknings fel eller så ..

testa köra bilen en kort sväng helt utan luftfilter får du se ... du ska känna en markant prestanda ökning ..

Micke.l
Detta bekräftar bara mina teorier/åsikter om att man på en BMW ska ge fasiken i att byta ut originalluftfiltret mot ett så kallat "sportluftfilter".

Luftfiltret är definitivt ingen flaskhals i en BMW, så som det kan vara på vissa japanska bilar.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
nåt är defintivit fel på filtret, jag har bytt ut mitt originalfilter mot ett K&N, blev ingen prestandaskillnad men däremot ett råare (goare) ljud över 5000 rpm.

hur detta kan "bekräfta dina teorier" Kalle förstår jag inte...han har uppenbarligen fått ett filter som inte fungerar som det ska.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med Kalle. Men om man verkligen anser att motorljudet är viktigare än motorns livslängd så ska man självklart satsa på sportluftfilter. Sportluftfilterna släpper in mera skit än std=Döden för motorn i längden.
Tror inte att det är nåt fel på filtret, "ser helt ut".
K&N 33-2142 heter det. Passformen var bra i luftburken.
Beställde det av Motor Nord. Har själv läst att det ska vara detta filter till 540 -97.
Jag tycker det är lite skumt att bilen tappade kraften så markant.
Det ska väl inte "köras in" så motorn känner av det ökade luftinsläppet?

/Lazze
Länk
lindis: jag ska testa att köra en kort sväng utan filter så får vi se.

/Lazze
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan vara så att Luftmängdmätaren behöver lite tid på sig för att anpassa sig till det nya luftflödet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag monterade knfilter i samband med ett superchipp på krutis innan jag monterade kompressor. Båda åkte ut illa kvickt för skräp vadr var det var. Skicka tillbaka filtret och begär pengarna tillbaka lazze.
Asken
Hej igen BMW bröder å systrar ..

Konstigt att det verkar variera så med funktion & tycke
med sport luft filter och även chippning ..

Jag har då bara positiva erfarenheter av detta .. efter chippning
så går bilen mkt bättre , jämnare , mera kraft i motorn och så
sjönk bränsle förbrukningen något men inte så mkt ..
var själv lite skeptisk mot att chippa en sug motor - trodde att chippning bara var nåt för turbo motorer & dieslar ..

sportluft filtret märktes i min bil direkt efter byte och när
jag var ute för test körning , jag kände en stor skillnad vid
gas pådrag / acceleration ..numera behöver jag inte göra en kick down för att det ska accelera direkt ..
hade lite av ett bööande när man gasade tidigare innan lådan
växlade ner så man fick lite varv i spisen ..

jag behövde inte köra in bilen med filtret heller - skillnaden märktes direkt ..

men håller med att det skitar ner motorn mer med sport luft filter , det säger ju sig själv .. dessa filter ska ju tillåta ett högre
luft flöde och då får man ju denna bieffekt på köpet .

vid körning på grusvägar där det dammar mkt ska man nog hellre montera tillbaka original filtret ..

så det är väl som allt annat med detta också - smaken är som baken - det en tycker är bra kan nån annan tycka är dåligt ..

så det blir väl upp till var och en att utvärdera om olika prestanda tuning är värt besvär eller pengar att spendera .. eftersom det verkar vara så olika för alla ..

Micke.l
Paap Reeder
Hej!

Om sportluftfilter - oavset märke - tycker jag: bullshit!

Precis som någon ovan skriver: hade BMW bedömt det vara bättre ... så hade dom monterat det från början.

Sätter du enbart dit dekalen som följer med på bakrutan gör den minst skada ..... på motorn i a f.

MVH /// Paap R
Visa användare
156
sixpak
750i -90
intressant ämne,att byta ut filter insattsen i original burken kan ju som sagt ge olika effekt,har du ett bmw orig filter i bra skick innan, så får du förmodligen ingen effekt ökning, har du däremot ett billigt brand-x filter i som suttit i för länge, ja då kan den ju gå bättre,har man som jag en td så får man skrota hela luftburken om det ska göra nån nytta,inte såå smart att sätta luftfiltret 3 cm över grenröret på en turbodiesel utan ic.....
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Grabbar, för mkt filterolja kan skada luftmässemätaren, det har hänt med min gamla Audi A4 bara efter några månaders körning. Ett tips är att olja in filtret mkt försiktigt, tvätta och olja in ett nytt filter sjäv, för de kommer dränkta i oljan från fabriken!

BMW 4ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.