|
|
|
|---|---|
|
Ska byta fjädrar och dämpare i veckan på min e30 325 -87. Någon som har lite bra tips? Räcker det att lossa stötdämparen bak eller måste man även lossa krängningshämmaren? Har sökt men jag hittar inte så mycket i ämnet. // Mvh Martin | |
|
Så det är ingen på detta forumet som vill dela med sig av sina kunskaper? Eller har ingen bytt fjädrar och dämpare på en e30 ;) Kom igen nu!!! // Mvh Martin |
|
|
Tjena.. När jag bytte för ett tag sedan så behövde jag bara lossa dämparen. Sen går det att försiktigt trycka ner bärarmen så att du får på fjädrarna. Detta var sänkningsfjädrar jag monterade. Har du orginal kan du nog behöva lossa krängningshämmaren. Det var "på vippen" att jag fick på mina, men orginalfjädrar är ju mjukare i början än vad mina är, så det kan gå. Lycka till! /Andreas |
|
| Du behöver inte lossa krängningshämmaren...det behövde iallfall inte jag när jag monterade fjädrar bak. | |
| Om du lossar krängningshämmaren så blir det mer utrymme men det är absolut inte nödvändigt. När jag lossade kh:n så gick fästena i underkant sönder tack vare rost och det har blivit en ganska jobbig historia. Nya fästen kostar nästan ingenting men har man bara tillgång till lift nån gång ibland så kan det bli lite tråkigt. Glöm inte att lägga en trasa el liknande mellan anläggningsytan på fjädern och fjäderspännaren om du använder sådan annars så skadar du "ytterhöljet" och fjädern rostar mkt snabbare. Fram är inte lika lätt, på min iX så gick det att dra ut stötdämparen genom fjädertornet efter lite skruvande men jag vet inte om det går på din. Detta gjorde hela operationen mkt smidigare men jag misstänker att du får skruva ner hela fjäderbenet. Det finns ett specialverktyg för styrstaget där det är skruvat i f-benet till mcphersonframvagnar som underlättar helt otroligt för de har suttit fast så hårt på båda mina E30 att jag har befunnit mig på randen av vansinne. När allt är klart så kommer det vara värt besväret men har du otur så kan det bli förbannat jobbigt. Lycka till! | |
|
Tack alla för svaren! Buddah>>> Menar du en sådan här? Länk // Mvh Martin |
|
|
Nej, men den funkar säkert. Garanterat mkt billigare iaf. Den jag menar skruvar man på så "bryter den isär" staget från sitt fäste, funkar nästan som en liten domkraft. |
|
|
Nej, men den funkar säkert. Garanterat mkt billigare iaf. Den jag menar skruvar man på så "bryter den isär" staget från sitt fäste, funkar nästan som en liten domkraft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.