|
|
|
|---|---|
|
När det är kallt ute eller när bilen används normalt är det inga som helst problem med motor temperaturen, men när det är varmt ute och om man hamnar i en längre bilkö så börjar temperaturen sakta men säkert vandra upp mot det röda fältet. Nu har jag aldrig råkat ut för att motorn börjat koka men jag har en känsla av att bilen hade börjat koka om kön hade varit lite längre.... vid några tillfällen har tempmätaren nästan nått in på det röda fältet men så fort mätaren kommit dit så har kön klarnat upp som tur e och man har kunnat börja köra igen och då har motor temperaturen återvänt till det normala fältet inom loppet av 1 minut ungefär.... Jag bytte vattenpumpen för några månader sedan då den hade börjat läcka, däremot så byttes aldrig temostaten. Fläkten har ju en inbyggd visko-koppling som "låser" fläkten så att den snurrar med remskivan när motorn blir för varm. Vad är det som reglerar när och om viskon ska "låsa" fläkten så den snurrar med remskivan eller om den ska slira lite? är det en tempgivare som är inbyggd i själva fläkten eller är bilens vanliga termostat? Min teori är att det är viskon som är boven i dramat och inte drar igång fläkten när behov uppstår och kylvätske temperaturen ökar som följd av det hela... Min kusin köpte en 316i i helgen och jag var med och kollade så allt va ok på hans bil och jag kunde märka en klar skillnad på hur fläkten fungerade i hans bil... när man varvade upp motorn lite så kunde man höra att fläkten började snurra mycket fortare, så är det inte riktigt på min bil... känns som om fläkten snurrar lika fort oavsett varvtal på motorn eller temperatur på motorn.... Ska man ge sig på att byta fläkt eller finns det ngn givare som reglerar det hela? om man ska köpa en fläkt på skroten, finns det något sätt att undersöka om viskon är "frisk"? Tacksam för hjälp! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! | |
ormen |
Du har en västka i fläktkopplingen, dess viskositet förändras (blir trögflytande) vid temperaturförändring, därav namnet. Axeln den sitter på reglerar/avger temperaturen till den... Ett annat fel du kan ha, på en gammal bil är det rätt mycket skräp/avlagringar mm. i kylsystemet, jag har sett bilar som spolats rena i kylsystemet, rätt stor hög med skit som kommer ut. Man ska bara vara försiktig med jättehögtryck i kylsystemet, framförallt ska kylaren kopplas bort... |
ormen |
tillägg (jag läste ditt inlägg nogrannare): eller så har vätskan runnit ur kopplingen, vanligt fel, brukar bli skitigt på själva kopplingen... jag har råkat ut för detta när jag var utomlands med min gamla 320, var bara att helsvetsa koppligt-fläkt för att kunna komma hem... |
|
Tack för snabbt svar! Jag tror att jag ska vänta med att spola rent kylsystemet och börja med att byta fläkt... Nu till frågan... fläkten på alla bimmrar sitter ju på en 32mm bult, om man nu ska köpa en ny fläkt på skroten, kanske man skulle ta och demontera fläkten från en bimmer med lite större motor... på vilket sätt kan detta påverka motorn? granterar det större luftflöde genom kylaren vid kökörningar och dyl om man skulle plocka fläkten från en 735 eller liknande? (dvs även om vätskan har runnit ut på den nya fläkten också). Jag har hört att man förlorar några hästar på att göra det... men det är inget bekymmer, bara motorn håller rätt arbetstemperatur... Den här vätskan som rinner ut, hur kan man se det? vad menas med skitig? motorn i min bil är redan ganska "skitig", den är ju från 88 och har 19000 mil på nacken... vad har den här vätskan för färg? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
ormen |
Detta är nogot jag konstaterat: De bilar (bmw) jag haft med dålig fläktkoppling har liksom dragit till sig damm o blivit något som liknar oljeläckage som med tiden blir en lustig gegga, medans en frisk fläktkoppling är ren, sett från kylarens håll.. Vad gäller större fläkt, det finns de med flera blad (tror att bilar med AC har det), enligt ETK kan jag välja minst 3 olika till min... hela kalaset sitter på vattenpumpens axel, och hur påverkas den av tyngre fläkt? vet inte, skillnaden i vikt kanske är försummbar... ta en fläkt från en 325 med AC, kolla noga bara så att balanseringen (har ett svagt minne att den är balanserad) sitter där på den du tar... Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!! |
|
Mugge, dålig fläktkoppling är ett standardfel och ger exakt de symptom du beskriver. Inte mycket att be för, bara att byta. Finns bra beskrivet i Mekartipsen här på Autopower >>>> Länk Jag avråder dig från att köpa fläktkoppling på skroten, dom är oftast dåliga eller på väg att bli det - en ny kostar kring tusenlappen. Tänk också på att fästet är vänstergängat! 32 mm U-nyckel och en plastklubba använd med viss snärt är tricket att få loss grejorna. /// Gunnar E. |
|
|
P.S. Fläkten och fläktkopplingen är inte samma enhet, du kan byta fläkt utan att byta kopplingen och vice versa. Att köpa en större 'vinge' på skroten bör inte ge några bekymmer, däremot bör du som sagt satsa på en ny fläktkoppling. // Gunnar E. |
|
|
ormen: Jag har en sådan gegga på bilen precis under fläkten... på den skyddskåpan som sitter under motorn... Jag har tidigare trott att det varit olja som runnit... vilket jag tyckt varit konstigt då det inte läcker någon olja från motorn vad jag har kunnat se och bilen dricker inte heller ngn olja... men då har vi förklaringen... Bara en liten okunnig fråga... vad är det för skillnad på en balanserad och icke balanserad fläkt? finns det de som är tyngre på ena sidan??? Gunnar E: Jag hade ingen aning om att man kunde köpa viskon löst och jag visste inte heller att den kostade 900 kr utan trodde att den kostade flera tusen.... anledningen till att jag frågade om fläkten från en 735 passar är att jag råkar ha 735 som jag håller på att demontera.... således kanske jag kan slippa köpa en visko.. Ormen & Gunnar E stort tack för hjälpen!!! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Har samma problem. Ska få en ny temostater och se om det funkar. Börjar bli lite jobbigt att ha den så nu. Mugge du kan väll säga till om det funka när du har fixat en ny fläktkoppling. |
|
|
Det är samma fläktkoppling på alla E30, E36, 518-525 E28/E34. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag ska se om jag kan byta idag.... jag ska säga till hur det går.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Jag ville bara meddela att problemet fortfarande kvarstår efter byte till 735 fläkt.... fast det blev lite bättre.... När jag skulle lära min tjej start i backe när vi övningskörde så blev det varmt och det tog inte lång tid innan det blev varmt. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Mugge, det är ju inte helt givet att den begagnade fläktkopplingen från 735:an är frisk, dom brukar hålla 10-15.000 mil sen ger dom upp gradvis. Lätt att kolla om du öppnar huven när motorn är 'för varm', det ska flåsa som en gammal Vlovlo tvåförti om en frisk fläkt när det är riktigt varmt i motorrummet. Kan också vara en god ide att rensa/skölja igenom kylsystemet ordentligt, ofta blir det avlagringar som täpper till både här o där. Ta gärna isär termostathuset och gör rent, men ha en ny packning till hands då. /// Gunnar E. |
|
| Låt motorn bli riktigt varm, och försök sedan försiktigt att bromsa fläkten med en hoprullad tidning eller dylikt. Om du kan stoppa fläkten på detta vis med het motor är fläktkopplingen slut. Den ska däremot gå att stoppa då motorn är kall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.