|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har bmw 520ia från 86. jag var då på väg i från östersund, men kom bara till första rondellen i utkanten av stan. Det är nånting med växellådan har jag räknat ut, den går inte framåt, men det går att backa med den. Jag kolla oljan och det var olja där på stickan. finns det nåt speciellt att ta en extra titt på, eller är det bara att byta låda??? Totte// | |
|
Hur har du kollat oljan, den skall kollas med motorn igång efter att man kört lådans olja varm, (alltså betydligt längre sträcka än vad som krävs för att få motorn varm!) (Kan ju vara lite svårt för dig nu om den inte drar!))), dra växelväljaren genom alla växlar nån gång och lägg den sen i läge P el. N. Kolla sedan av oljenivån på stickan, obs. bilen måste stå plant! Men känner du en lukt av bränd olja på stickan så är lådan defekt, det är också mest troligt, dom brukar ge upp ganska omeddelbart utan förvarning och sen driver dom inte! ///Magnus |
|
|
Antagligen ett lammelpaket som brännt i lådan! Vad är det för låda? ZF 4HP22?? Kan du beskriva felsymtomet lite noggrannare, sitter med rephandbok på 4hp22 låda men behöver lite tydligare beskrivning för att kunna lokalisera felet. Berätta vad som händer på de olika växlarna osv. Ingenting är omöjligt |
|
|
jaha okej, tackar tackar för dit svar, men är det inte lite konstigt att den driver på backen???Oljan var längst ner på stickan vid N läge, jag fyllde på lite som du sa, men ingen förbättring. Mvh Totte |
|
|
ja jag vet inte tyvärr vad det är för låda, men ska kolla upp det..han går ju bakåt, konstigt, han gick lite lite framåt ochså, men så efter några meter så la han ifrån.. |
|
|
Har du motorn igång när du kollar oljan? Det skall du ha iaf. Ingenting är omöjligt |
|
|
ja jag hade motorn igång... ett lammelpaket kan det va det??? Jag har ju inte sett någe läckt från bilen, jag bytte olja i växellådan för ett tag sen ochså... |
|
|
Lådan fungerar på de andra lägena som den skall? Den driver inte på varken 1,2,3 eller D eller?? Fyll i olja så att det kommer upp till max på stickan, akta så att du inte överfyller, lätt hänt :)) Hur ser oljan ut i lådan? Är det mycket skräp i den? Ingenting är omöjligt |
|
| nää inte på nån av växlarna, bara på R, lite på D ibland men väldigt väldigt lite,oljan såg fin ut, men den var längst ner på stickan. fyllde på lite i lådan men ingenting hände. Hur många deciliter är det från stickans bott till topp??jag kanske fyllde i för lite... | |
|
Följande ges i felsökningsboken: D-läge symtom: ingen drivning Fel på kopplig C1 Ettans frihjulskoppling (F2) slirar Felinställda länkar mellan växelväljare och växellåda Ligger dom andra växlarna på rätt ställe kan den sista punkten uteslutas. Kopplig C1 sitter relativt lättåtkommligt längst fram i lådan (bakom momentomvandlaren), dock krävs det ett rent garage och att lådan demonteras från bilen för att kunna kolla det felet, samma för fel två. Jag hade isär min låda till min 323iA -84 och där hade C1 bränt i hop men ingen back som följd, det var bara att byta det lamellpaketet så funkade den bra sedan. I ditt fall slirar den nog istället dock. Verkar dock lite konstigt att den bara lägger av sådär helt plötsligt. Ingenting är omöjligt |
|
|
Automatdödgrävaren vill göra ett uttal:saknar du drivning framåt och bara på (R)måste lådan bytas alt. renoveras,det är vanligt att om autolådor slutar driva framåt så funkar backen fortfarande...oftast luktar oljan f.n...sorry! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.