|
|
|
|---|---|
|
Har råkat ut för en sak med centrallåset, som jag läst lite om här men inte hittat någon som har exakt samma problem. Det har fungerat felfritt så länge jag haft bilen tills för nån dag sen. När jag ska låsa upp bilen med fjärren så öppnar den sig, men sedan låser sig igen efter någon sekund, bagageluckan öppnar det inte alls, men trycker jag inte knappen till bagaget samtidigt som jag trycker på fjärren låser sig inte bilen förräns knappen till bagaget åker ut igen. Kan det vara något med motorn till bagaget? Kommer ju inte in där så jag kan göra något med den, går heller inte att låsa upp bagaget manuellt, går ej att vrida runt nyckeln? Hoppas nån kan hjälpa mig att lösa detta! Har även ett problem till, höger backspegel vinklar inte ner sig längre när man lägger i backen, kan det ha något samband ? Felen kom samtidigt, i övrigt fungerar allt som det ska... Bilen i fråga är en 750ia -92 Tack på förhand Jonas | |
|
Hej! Jag har nästan samma fel då o då....Öppnar med fjärren,sedan låser den igen direkt....Efter ett par upplåsningar så fungerar det hela plötsligt. Bagageluckan har aldrig på min bil heller fungerat att öppna med nyckel. Antagligen tvungen att byta ut den trilskande låskolven snart ty det är ju trevligt att kunna använda nyckeln också då o då som säkerhet iaf :) Plockade isär bagageluckans låskolv och smörjde upp/rengjorde/justerade(det var där problemet verkade vara enligt min amatöranalys)...Då började det hela fungera,dvs c-lås styrningen,dock EJ öppningen av bagageluckan med nyckel...Jag har ett cargard larm om någon undrade.. Tills för en tid sedan(fungerade säkert ett halvår)då det började j****s igen...Antagligen någon form av glappkontakt i bagageluckans c-lås motor... Fler som känner igen sig? Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! Ungefär samma fel som jag har då, det enda som skiljer är att min bil aldrig låser upp bagageluckan, utan jag provar och provar till dess att man får vänta någon minut innan man kan prova igen, då nån säkerhetsfunktion slår ifrån låset i nån minut. Om jag inte får upp luckan då blir det ju väldigt svårt att rengöra och smörja upp grejjerna, lite taskigt när man har cd-växlaren i bagaget :/ Det enda jag kan tänka mig är att testa med låsolja i bagageluckans lås och förhoppningsvis då kan vrida runt nyckeln, annars har jag inga ideér, kan ju ha klämt av en kabel till centrallåsmotorn men då borde ju bilen låsa sig igen även fast jag trycker in bagageluckans knapp? Jonas |
|
|
Sablans svårt att göra något med ständigt låst lucka :( Vet inte vad du ska hitta på,men att borra ut låsmekanismen där bak kanske inte låter som ett speciellt bra tips :(.....Finns väl någon här på forumet iaf som har någon smartare idé? Gå in "via kupén" kanske går med lite mindre synbart våld? Kanske söka upp lämplig billarmsfirma för konsultation i frågan? Nåja...Det där med att låset inte går att öppna med nyckel heller är nog bara att inse att detta har "beckat ihop" av allt salt o skit genom årens lopp...Tyvärr. Jag hoppas att jag hinner fixa det innan oxå mitt c-lås "lämnar in" för gått :( Mvh Janne. |
|
|
Ja, det kan man säga att det är... Tyvärr så kan jag inte ta mig in via kupén heller då jag fortfarande har först en vägg av plåt som jag i så fall måste skära sönder eller ta bort på något vis, sen så har jag en bred baslåda som täcker hela väggen bakom ryggstödet så den vägen lär vara helkört. En låssmed kan ju knappast ta sig in om låscylindern inte ens går att vrida runt, utan får även han borra sönder hela cylindern vilket låter väldigt tråkigt och dyrt. Hade jag vetat att bagaget aldrig mer skulle gå att öppna skulle jag inte lagt i några saker där, hehe. Man kan vara nog så klok i efterhand. Ang. problemet med backspegeln är det löst, vilket bara vara en klåfingrig person som ändrat knappen till spegeln, vissa problem är lättare än andra... :( Jonas |
|
|
Nu har jag provat och provat, med det mesta, våld, låsolja m.m. men inget tycks få nyckeln att gå runt till bagageluckan :( ...någon som har anlitat en låssmed till att borra upp cylindern och ev. byta lås, eller måste BMW byta låset? Får snart panik! Tack på förhand Jonas |
|
|
Äntligen! Helt plötsligt låste sig inte bilen och då var jag snabb med att smörja upp allting ordentligt med massa 5-56 :) så nu hoppas jag att jag slipper mer problem med det :) ...tack för hjälpen i alla fall! mvh, Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.