AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

Lossa på innerpanel till bakdörr!

Hejsan!

Skulle behöva er hjälp så snabbt som möjligt. Jag har en BMW 320i -94 (E36) och "innerpanelen" på höger bakdörr sitter lite löst. D.v.s. där fönsterveven sitter och öppningshandtaget. Jag måste byta ut ett antal clips men detta går inte om jag inte får loss "panelen". Så... Hur gör jag nu för att inte ha sönder något? På något sätt så måste man ju lossa på fönsterveven och låsknappen.

Hoppas ni kan hjälpa...

Tackar på förhand!

Mvh Tobias
Ingen som vet?
Hej, jag lossade på innerpanelen fram och då gjorde jag såhär:

Ta bort låsploppen.
Det finns täckbitar som sitter under "dörrstängningshandtaget", peta bort dem, under dem finns det skruvar(torx) lossa dessa (2 st.) Sedan är det bara att försöka dra loss dörrsidan ifrån något hörn, jag föreslår att börja där det saknas clips... Vid ovankant (vid rutan) lyfter du lite lätt uppåt.
Så gjorde jag.

Lycka till!

Björn Markholm
Hur du får bort fönsterveven vet jag inte, men låsknappen var bara att lirka uppåt... jag skruvade upp den, fast den var inte gängad, tror att det inte är likadana på cab och sedan, sedanens är väl längre?

Björn Markholm
Hej!

Fick just loss fönstervevs proppen.... Det var bara att bända inifrån och ut. Men tyvärr så råkade jag slinta så det blir till att köpa en ny propp... Ska åka och köpa en Torxmejsel.... Vilken storlek behöver jag?

Tackar för svaret!

Mvh Tobias
Hej igen!

Nu är allt klart... *pust*. Åkte till OK för att tvätta bilen igår och samtidigt så hittade jag en passande "torx-nyckel"..... Storlek 25 står det??? Att skruva ut de två skruvarna vid handtaget var inge problem... Men torxskruven vid fönsterveven... ojojoj.. Den satt hårt kan jag säga. Fick sitta och ta i, i 15min innan jag fick ut den. Man fick passa sig så att den inte blir runddragen. Tja, efter det var det "bara" att ta loss dörren. Två st "proppar" inkl fäste och en del av masonitskivan ville stanna kvar i dörren :-) Men jag fick loss den och det vara bara att limma tillbaks på dörrpanelen. Tack vare "Attack" lim som pappa köpte så satt de som sten. Sen kom vi till problemet med fästena längst upp på panelen. Till min förvåning så fanns det inte ett enda "clips" som skulle sitta vid hålen... (Fabrikationsfel?) Tyvärr så har jag ingen digital-kamera för annars skulle jag kunna visa hur det såg ut. men men.... Fick dit clipsen och sedan var det bara att ge sig ut i minusgraderna igen. brrrrr... Fingrarna e fortfarande stela *ler*... Väl ute i bilen så skulle panelen fast på dörren igen.... Men detta var inte det enklaste heller... *suck* Efter att alla "proppar" klickat-fast i dörren så skulle clipsen uppe på panelen fast på dörren också. Fick på 4 av 5.... suck!!!!!!!!!!!! Clipset längst in på förardörren ville inte klicka fast... Fan!, tänkte jag.... Nu måste jag ta loss hela saken igen!!! Lossade lite på panelen och provade igen... Satte all min kraft mot punkten där clipset inte ville sitta fast. Givetvis så höll jag emot med den andra handen utifrån eftersom jag inte ville skada dörren. Men det gick inte det heller. Så jag lossade på den övre delen igen och provade att börja snäppa på clipsen på den andra sidan i stället... Och nu gick det! :-) (hmmm efter typ 40minuter....) Usch va kallt det e... hehe. Fan va glad man blev! Skruvade dit alla skruvar, fönsterveven o.s.v. tog ytterligare 10min...

Nu måste jag dock köpa en ny "propp" till fönsterveven eftersom jag somsagt råkade slinta med skruvmejseln... Men den lär ju inte vara dyr :-)

Tack för mig! (Usch, nu måste jag plugga)

Mvh Tobias! *Glad som fan!*
Hehe... känner igen att det var lite småbökigt att få tillbaka dörrsidan.. för mig var det strul med "skynket" som skyddar... kul att det gick bra iallafall!

Björn Markholm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.