|
|
|
|---|---|
|
Hej jag skulle bara bilja veta vad det är för skillnad på 325 och 328 e36 Alltså både motor och bromsar och sånt Tack på förhand | |
|
Hej och välkommen till världens bästa forum :-) Motormässigt så skiljer en hel del: 325i har en motor som heter M50 B25, och är på 2,5 liter. Motorn i 328i heter M52 B28, och har en volym på 2,8 liter. På pappret så är hästkraftsantalet nästan lika stort, men motorernas karaktär skiljer sig väsentligt. M52 B28 har ett högre vridmoment, och utvecklar en högre effekt vid lägre varvtal vilket gör att motorn känns mycket starkare i alla lägen. Effektkurvan för M50 B25 är spetsigare, man får varva motorn mer för att känna draget. Som kuriosa så kan jag nämna att motorn som sitter i 323i E36 heter M52 B25 , och är således på 2,5 liter precis som den i 325i. På pappret anger BMW att 323i E36 har 170 hästkrafter, vilket genom flera oberoende tester visat sig vara lögn. Motorn levererar närmre 190 hkr på utgående axel (vilket förefaller logiskt med tanke på att motorn är mycket snarlik den som sitter i 325i). Bromsarna är mig veterligen identiska de båda bilarna emellan. Mer info kan du få om du använder den utmärkta funktionen "Sök inlägg"! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Då lärde även jag mig nåt idag :) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Tack så mycket jag kommer nog att trivas bra på det här forumet =) Tackar för ett väldigt bra svar. Är det nån som äger en 328 e36 här som kanske skulle vilja berätta om dom är nöjd eller inte med den? För det kommer nog att bli en 328 inom en snar framtid =) |
|
|
Jag har, under drygt 4 år, ägt två 328i E36, och var mycket nöjd med dem. Trevliga att köra, få problem. Förutom regelbunden service bytte jag en spindelled på vardera bilen. På E36 är det ganska billigt att byta leden, ungefär 1000:- på verkstad. Överlag var service och reparationskostnaderna låga, bränsleförbrukningen var inte så farlig heller. Försäkringen kan dock vara blodigare, men det varierar stort beroende vem man är, etc. Skulle inte tveka att rekommendera modellen, undantaget möjligen en ung person utan bonus i storstad, då blir nog försäkringen i svettigaste laget. |
|
|
jag äger en 328ic -96a. har haft bilen i drygt ett år och är väldigt nöjd. Kolla upp fläktmotståndet, det strulade på min, kostar 990kr att byta. Bakvagnsbussningar brukar ofta vara slut samt spindelleder. från 96 och framåt kom även den helautomatiska kliman. kanske är nåt att tänka på eftersom priset är ganska lika på 95or och 96or, skicket avgör. Lycka till och välkommen till Autopower MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.