AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
985

Fråga om lack

db
78
dbfreak
530i -88
Jag har tänkt börja lära mig att lackera, jag vet att mattsvart är enkelt att lägga men har någon tips på andra färger som är hyffsat enkla att börja med?

---
AF-Racing.tk

Länk
När jag började lackera så började jag med en slags maskinlack som är relativt tjock. Sedan när jag kunde lägga det utan rinningar så köpte jag riktig lack och blanda den så den blev lite tjockare än normalt, nu tycker jag att jag kan lacker och blandar nu riktig enligt instruktionerna som följer med lacken.
Lackerade min egen bil, blev mycket nöjd med dom förutsättningar som jag hade.
Men några speciella lacker som ska vara lättare än andra har jag ingen aning om, förutom metallic då, jag låter någon annan med mer erfarenhet svara på den frågan.
db
78
dbfreak
530i -88
Okej, tack så mycket för ditt svar

---
AF-Racing.tk

Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Börja med att lära dig slipa och spackla samt tenna.

Skaffa spillfärg och lägg på liggande saker , sedan kan man öva på saker som hänger , tex skärmar och huvar , köksluckor etc.

Alla färger är enkla att lägga , dvs. en vanlig färg och inte metallic bas med klarlack.

Tycker inte det är nån större skillnad på vit eller svart såvida det är en vanlig färg , kan ju alltid köra med snudden för lite lösningsmedel i så den blir lite tjockare.

Det viktigaste är nog att ha en IR-tork så man slipper vänta 1 dygn mellan varje gång man slipar ner och lackar om.

Vattenbaserade vanliga färger kan vara lättare att få bra då vissa inte ger apelsinskalseffekt så lätt , man an mer eller mindra "bomba på skiten" och det blir bra endå , men färghandlarn vet vilka färger som är bra till nybörjare.

Tänk på att mettallick är otroligt känslig för trycket på sprutan , anläggningsvinkel och avstånd till objektet som lackeras , kulören blir altså annorlunda beroende på hur metallic-kornen hamnar på objektet , inga stora skillnader men lackar man en fin bil och skall ha det 100% kan det hända att man får göra om flera gånger fast basen är 100% korrekt.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
db
78
dbfreak
530i -88
Tack!, nu vågar jag mig nog på ett försök så snart jag valt färg

---
AF-Racing.tk

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du snabbar nog på upplärningen om du köper eller lånar (på biblioteket) ngn bok om sprutlackering så att du inte behöver göra alla misstag själv.
Skulle tex tro att du kan få tips om:
- lämplig spruta
- lämpliga spruttryck
- grundarbetet
- lägga dimskikt (minskar risken för rinning)
- lägga vått-i-vått
- belysning
- hälsorisker med olika färgkvalitéer
- mm

Per L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.