AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.177

Stenskott från gräsklippare

He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Hej

Var ute och körde med mammas Compact igår med henne som passagerare. När vi kör förbi ett hus i ett villa kvarter kommer en gubbe gående runt en hörtomt med en gräsklippare igång (trottoaren var asfalterad dock var där grus på denna). Gräsklipparen är av typen med sidoutkast och detta är riktad ut mot vägbanan, man hör tydligt hur grus slår mot lacken. Blev så klart riktigt arg men han inte stanna då vi var tvungna och köra hem direkt. När jag kommer ser jag fyra stenskott under sidolisten på bilen.

Kör själv ned till gubben igen, som nu kör med gräsklipparen på gräs. Säger att jag körde förbi där tidigare och förklarar läget för honom. Han vägrar att säga att gräsklippare kan ha gjort skadorna då den enbart skickar grus rakt ut och det kommer i så fall under bilen och de kan ändå inte ha gjort dessa skador.

Erbjuder mig att köra hans gräsklippare när han sitter i sin bil (stod en ny Polo på infarten) så att han får höra gruset slå mot lacken, men detta är han inte intresserad av.

Avslutade att med att säga: Hur kan man vara så gammal som du är och ändå ha så lite vett”. Han bad då om ursäkt men menade fortfarande att gräsklippare inte kan göra märken i billacker.

Kan väl själv tänka mig att laga stenskotten då de inte är så stora, men är ändå nyfiken om man kan ”sätta åt gubben” lite genom att köra ned med en skadeanmälan som vi fyller i tillsammans? Blev så retad på gubbens riktigt arroganta sätt.

Hur hade ni gjort?

Henrik
Jag är ju ingen jurist, men jag tror inte att du kan göra så mycket mer åt det än du redan gjort (dvs prata med gubben)...

Mvh Elvis
-BeeMWe-
Sladda med bilen på hans gräsmatta inatt ;)

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns faktiskt folk som mist livet efter att ha fått sten i huvudet av gräsklippare så nog kan det bli lackskador också..prova på kul att se vad polisen tycker om det kan kallas vårdslöst....min grabb sommarjobbade på kommunen för ett antal år sedan och det var stränga regler på hur gräsklippare skulle hanteras med utkast om det kom folk i närheten
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag fick inte ens köra gräsklipparen på sommarjobbet eftersom det var en sommarjobbare som hade vällt åkgräsklipparen. vill inte verka sexistisk men det var en tjej som vällte gräsklipparen.

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Blir väl till att laga stenskotten själv.

Hörde mig för idag om gubben bland bekanta och det visade sig att han jobbat på verkstaden hos parkförvaltningen. Han om någon borde ju veta hur gräsklippare fungerar och vad de kan ställa till med.

Tackar för synpunkterna

Henrik
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hört talas om en långtradare som förmodligen fick en stor sten inkilad mellan de dubbla bakhjulen. Den for senare iväg som en kanonkula och dödade en gubbe i bilen bakom. Snacka om stenskott.Shit happens!
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.