|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått glapp i passagerardörren på min coupe... När man öppnar den så åker inte rutan ner en cm som den ska och belysningen i bilen tänds inte heller... Det verkar som om brytaren som registrerar att dörrn är öppen sitter innuti låsmekanismen i dörren på något vis... Om jag pillar i låsmekanismen med handen när dörren är öppen så kan jag få bilen att registrera att dörren är öppen, men det går inte när dörren är stängd på riktigt (troligtvis för att mekanismen går för trögt). Jag tänkte alltså plocka ut låsmekanismen och försöka göra rent den, eller eventuellt köpa en ny. Men hur i h-e får man ut den? Låsmekanismen sitter med tre torx i dörren men skruvar man loss dessa så hänger den på nåt vis inne i dörren, jag plockade bort dörrsidan men det är väldigt trångt och svårt att se. Den är länkad på nåt vis till dörrhandtaget på utsidan osv och verkar hänga på något vis. Är det nån som vet hur man monterar ur denna låsmekanism? | |
|
hade samma fel på min förra bmw. Jag smörjde in och körde flera gånger för hand ("motionerade") låsmekanismen. Efter det så försvann problemet! Lycka till! --- King of the road |
|
|
Tack! Har redan provat att göra så men det hjälpte inte. Jag måste nog ta isär låsmekanismen och göra rent den eller köpa en ny. Men jag begriper inte hur man monterar ur den! |
|
|
kolla bakom "pinnen" som låset griper runt, på min sitter kontakten där. Tror det är vanligt att den slits och byts.. |
|
|
Brytaren sitter inte i dörren utan i bygeln som sitter på b-stolpen. Lättast är ju att byta hela bygeln, jag betalade ca 150kr för den på bmw när jag bytte. ________________ Körde tidigare SAAB 9-5 men har nu fått tebax förståndet och letar BMW!! |
|
|
Är ni säkra på det? Jag är väldigt skeptisk till att brytaren sitter i b-stolpen. Det är möjligt att den gör det på 4-dörrars men på min coupe sitter det ingen kontakt bakom "pinnen" vad jag kan se. Om jag öppnar dörren så kan jag använda handen att stänga låset istället för runt "pinnen" (om ni förstår vad jag menar), och då reagerar brytaren. Så borde det inte kunna bli om brytaren sitter i b-stolpen. Det konstiga är att brytaren verkar fungera hur bra som helst när jag gör på det viset, men inte när jag öppnar dörren på riktigt från stängt läge. Jag tror det beror på att "pinnen" bromsar upp mekansimen när dörren öppnas så den inte får tillräckligt med fart för att aktivera brytaren. Är det ingen som vet hur man gör för att montera ur mekanismen ur dörren? |
|
|
Det låter ju som om det skulle sitta innuti låsmekanismen, men innuti bygeln på b-stolpen ska det sitta en liten svart brytare. Tror inte att det är någon skillnad på coupe och sedan för dom har samma art.nr. ________________ Körde tidigare SAAB 9-5 men har nu fått tebax förståndet och letar BMW!! |
|
|
Det är skillnad. på min 325 sedan -91:a satt den i stolpen på min 325 coupé -93 sitter den i dörren! har samma problem.. passagerarrutans upp o ner funktion fungerar när jag simulerar en stängning på "låskistan" i dörren men stänger jag dörren fungerar det ej, -funderar på om det är en justeringssak. |
|
|
Ok, då är det tydligen olika även om dom har samma art.nummer som reservdel. Tror det sitter 2mikrobrytare på låsmekanismen som kanske blivit slitna. ________________ Körde tidigare SAAB 9-5 men har nu fått tebax förståndet och letar BMW!! |
|
|
Ja, det kan ju hända... Frågan är hur man gör för att få ur låsmekanismen ur dörren? Nån som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.