|
|
|
|---|---|
bmwdr |
Tjena alla glada! Nu har jag en fråga som har blivet ganska så stor den sista tiden! Någon som vet hur det fungerar med lagen om vad för vinge man får ha osv?? Finns det lagar som styr det?? Svensk Bilprovning har dömt ut många vingar som jag känner till m.m. Men hur får det se ut enligt lagen? Är det materialet som dom tittar på eller höjden på vingen?? NÅGON`? Har en kompis som bes sin bil och bilen och vingen sa dom ingeting om men sen när han blev stoppad av polisen så sa dom: att den vingen får inte du ha?!? Hmmmm Vet inte om jag vågar sätta på min Rieger Vinge innan bes?? Mvh: Ordförande E36Klubben // DR |
|
Kolla om du kan få tag å en snubbe som kallar sig "Jesperado" på det här forumet han kan allt om sånt där.. MVH jimmy |
|
|
Jag har en rieger vinge på min e36.. har inte haft nå problem på bes iaf... skulle dom säga nåt om den så skulle jag bli riktigt lack!! spela roll om man har en vinge där bak, jag ser iaf ut genom rutan fast den sitter där, så jag kan inte direkt påstå att den är en trafikfara att den sitter där... det är så mycket fjant på bes nuförtiden så det är ju fan inte sant!! Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
bmwdr |
jimmynilsson81: Jag vet känner till hononm han bes min 318i sist! Men han kommer nog att svara snart på detta inlägg oxå. bmwjimpa: Jo det är så att det kan bli trafikfara om man kör på någon som fastnar i vingen.. Har en kompis som har en E36 Coupé hans vinge gick inte i genom på Gunnsebo bes! Likadan vinge som jag har.. Han fick plocka av vingen och komma tillbaka och visa den.. Tycker det är så onödigt för bes vet att man kör bara hem och skruvar av den sen kommer man igen så jag fattar inte vinken med det?! Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
"Tycker det är så onödigt för bes vet att man kör bara hem och skruvar av den sen kommer man igen så jag fattar inte vinken med det?!" Kan det månne vara så att dom vet det, men inte vill ha det på sitt ansvar att dom godkänt den med den vingen, och därför begår tjänstefel?.. men vad vet jag. /mvh jocke |
|
bmwdr |
Jo visst det är kanske sant.. men men.. Ingen som kan något om reglerna om detta??? Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
bmwdr |
Jesperado: kan du dessa regler??? eller någon annan???? Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
bmwdr |
Halål.. kan ingen svara på denna fråga eller???? Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Samtliga vingar som är provade, godkända och E-märkta är tillåtna (på rätt bilmodell). Övriga vingar skall vara tillverkade av mjukt eftergivligt material (Max 60 Shore A). En vinge uppbyggd på konsoller ska ansluta till karosseriet med sin främre kant, en glipa på max 15mm kan accepteras. Vid en kontrollbesiktning är inte dessa regler stenhårda, man accepterar normalt ganska mycket. Väldigt höga eller utskjutande vingar, eller vingar tillverkade av metallmaterial ska underkännas, resten är en bedömningssak... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmwdr |
Oki tackar så mycket Jesperado! Jo för det är så att jag har en rieger vinge som jag har tänkt att sätta på (är precis lackad och klar) den är av glasfiber?! Men borde inte den vara godkänd? för jag har en kompis som har en likadan och hans blev ej godkänd! Min är 20cm hög och är anpassad för min BMW 325 Cab.. Tacksam för svar! Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Glasfiber är betydligt hårdare än 60 Shore A. Om man godkänner den eller inte är en ren bedömningssak, jag hade gjort det. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmwdr |
Oki.. Vill komma till dig då hi hi.. Kan man få papper på att vingen är godkänd att ha på bilen efter bes? Jag har fått tid nästa vecka men inte på ditt ställe.. :( Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Det enda du får är ett godkänt besiktningsprotokoll. Att en bil blivit godkänd vid en kontrollbesiktning behöver inte nödvändigtvis betyda att alla detaljer på den är godkända och lagliga för bruk i trafik... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmwdr |
Oki.. men om ni godkönner tex min vinge och polisen tar mig och påstår att den inte är laglig, vem har rätt då?? Ni eller polisen??? Var med om det en gång när jag körde upp till Knutstorp, hade bes bilen 4 dagar innan och inte gjort några ändringar, polisen gjorde en flygande bes på min bil och jag fick anmärkning på ögonlocken som ni godkände?? Jag sa tillpolisen att bilen nyligen hade gått igen bes och ögonlockan var godkända och inte störde ljusbilden, det ända han sa va: men jag tycker inte det är godkönt!! hmmm.... Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Vid en kontrollbesiktning på Bilprovningen går man efter ett besiktningsprogram framställt av Vägverket med viss medverkan från Bilprovningen. Vid en flygande besiktning på väg finns en speciell kontrollplan för detta. Polisen går ganska stenhårt efter lagboken vid sina besiktningar, riktigt så är inte fallet vid en kontrollbesiktning. Slutsatsen blir som jag nämnde tidigare, en godkänd kontrollbesiktning är ingen garanti för att bilen är i lagligt skick... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmwdr |
Oki tackar så mycket för svaret! Men hur mofta är det som ni inte godkänner vingar??? Två saker till.. Passa på när man har dig på tråden 1: När halvljus bilen är fel hur ofta brukar ni ställa in det istallet för att ge anmärking på det? 2: Mina däck tar emot mina skärmkanter nu pga fel ET, den ska skärmbreddas på fredag (valsas) hur ser ni på att däcken ligger precis vid kanten? Mäter ni axeln om ni är osäkra eller hur bedömmer du det? Det kan ta emot vid ev grop tex, lägger gummi i mellan fjädrarna? tack än en gång för alla fina svar! Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Svårt att svara på hur ofta, jag gissar på kanske 3-5 om året för en heltidsanställd besiktningstekniker med normal produktion (ca 5000 bilar om året). 1. Är det felaktigt intällt i höjdled eller sidled justerar man om det inte sitter väldigt trångt till eller kärvar/är trasigt i justeringarna. I de flesta fall går det bra. 2. Däcken får gärna ligga nära kanten, men inte kunna ta i. Misstänker man att spårvidden är felaktig mäter man. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmwdr |
Tackar så mycket för all info.. Kan man inte svänga förbi dig och bes bilen istället? Hade varit guld värt! Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR |
|
Jag får tyvärr inte göra så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.