AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.743

Ladda bärbar dator i bilen

Sida 1 av 2
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har en bärbar Compac som ungarna bl.a. tittar på film när vi åker långt. Problemet är att batteriet tar snabbt slut. En laddkabel kostar ca 1500.

Önskar tips om billigare lösningar. Kan någon bygga en kabel?

Kan man ladda via ODB kontakten i stället för cigg uttaget?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Det går bra att använda ciggkabeln.
På Clasohlsson finns det billiga laddare som passar de flesta bärbara datorer kolla artnr.32-5502 och 32-3876
Ofta är det så att datorer drar mer än 65w när de laddar mendå har dator tillverkarna gjort så att man inte kan ladda med en eliminator på 65w utan bara driva datorn.
65w är gränsen vad man får ur uttagen på flygplanen.
Du kan få ut 12 ur obd2-utaget
Lars
nsumar
!!!!!! var noga med att ine köpa en med vändbara poler!, jag pajade min PC totalt, men vad du kan köpa är en laddare för husvagnar eller dyligt där du kankoppla in din orginal laddare, på detta sätt kan du ladda alla el prylar du har och också koka kaffe om du så vill.

Länk

Funkar helt OK, rekar den starkt pris ca 550:- på netonnet
Ug-Lee
En invereter på 150w fixar så du kan få ut 220v i bilen, köpte en till tösens xbox, kostade 349kr.

Skit i konverterare, gör en det är ingen ide att göra om likspänning till 220 växel för att sedan koppla något som skall göra om det till likspänning igen.
Köp en 12v laddare till datorn.
Vi körde flera prylar på en 220v konverterare som sas giva 300 w gav typ hälften.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
De flesta Laptops vill väl ha 18-19 V?

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Såg just dateringen på ursprunglig fråga. Antagligen överspelat.:D

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
En sådan lösning med växelriktare som Ug-Lee är ingen bra lösning om du bara ska ladda laptop med den. Först transformera upp till 220v och sedan ner till 15-24v, de blir mycke värmeförluster. Dessutom så ger de billigare växelriktarna ingen sinusvåg utan bara an vanligt fyrkantsvåg vilket i sin tur kan påverka switchade nätaggregat (som du tex. har till din laptop) att ge fel utspänning = inte bra för känslig elektronik så som datorer. Ska du köpa en växelriktare med sinusvåg får du ge de dubbla.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag använder en sån här till min diagnoslaptop i bilen: Länk

Funkar klockrent.
Med tanke på att en laptop är ganska värdefull så bör man inte köpa den billigaste laddaren man dyker på. Omvandlare från 12 till 18-20V med rätt kontakt finns som redan nämnts, liksom att det är en välgärning om de inte har enkel anordning för byte av polaritet på utgående kabeln. Murphy kommer garanterat nån gång se till att det byts av misstag = kostsamt. Att gå upp till 230V och sen använda originalladdaren kan vara bra i vissa lägen men ger c:a 20% extra förluster. Ren fyrkantvåg är det inte på dagens modeller, oftast modifierad sinus (trapetsformad spänning). Lite myt om att detta inte passar switchande nätdelar, i själva verket gör dessa inget annat än att likrikta nätspänningen i steg ett, och man höjer bara verkningsgraden lite om man inte matar in ren sinus. Sinusinvertrar är dyrare och har lite sämre verkningsgrad men är mera universellt användbara.

FP
Ok Folke.
Jag får denna Länk nästa månad, vad ska jag ha för 12V till den?

///Micke
Min cabrio Länk
En så fjuttig dator skulle då inte jag vilja ha...) Inte ens Gigabitnätverk, jisses..
och väger som min gamla, tur den skrotades i fjor. Men OK, som reservmaskin kanske.. Åter till frågan: Jag skulle nog kolla vilken effekt den drar och noga välja en väl dimensionerad laddare med god marginal osv. Numera har de större tillverkarna inte sällan egna 12V-laddare, det kan vara ett alternativ.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
folke: Hoppas du skojjar om dina första rader?

Produkten jag länkade ovan lär räcka gott. Jag har inte sätt många bärbara datorer idag som har kombinationer som förbrukar mer än 120W. Är ju en universalprodukt så man bör på nåt sätt säkra kontakten så man inte polvänder. Vissa av dessa produkter har spår så det bara går att sätta kontakten med plus i mitten vilket man oftast vill ha. Detta minimerar ju risken för polvändning men att tejpa eller sätta en klipp lim på kontakten är nog inte fel, jag har sett många hemska fall där folk eldat sina grejer.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ja det hoppas jag med!!
Jag trodde skämtandet framgick...)
Jag tror inte heller den överstiger 120W, fast en av mina bärbara med widescreen osv har en nätt burk på kabeln som är specad 150W (19,5V 7,7A), så man vet aldrig.
Med den aktuella datorn skulle jag personligen inte satsat på ovanstående nätdel, jag har sett alltför mycket skräp som orsakat haverier på dyr utrustning. Jag rekommenderar minst 50% marginal på effekten om man vill ha lite säkerhet mer än några veckor. Man bör inte heller stirra sig blind på enbart effekten, även skärmning och störutstrålning, kvalité på kontaktdon och kablage osv spelar in.

FP
Ok, jag avvaktar lite tills jag fått min stenåldersmaskin innan jag letar laddare.
Bör ju vara någon vettig spec medskickad samt att det bör stå på 220V-laddaren.

///Micke
Min cabrio Länk
Det blir säkert bra.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Micke,
nätadaptern till den datorn är med all sannolikhet specad till 90w.

Kjell & Company-laddaren som Ravve länkar till fungerar utmärkt. (Jag har testat). Den blir dessutom knappt varm, som en omformare blir.

Däremot fungerar inte exempelvis Biltemas 220v-omformare med modifierad fyrkantsvåg för att driva den medföljande nätadaptern till datorn. Den ger ingen spänning alls, eftersom fyrkantsvågen inte är tillräckligt ren/sinuslik. (Jag har testat. Lämnade tillbaka omformaren).

HP-datorn skall ha 19 volt.

Datorn är för övrigt riktigt bra prestandamässigt. Däremot har jag haft problem med strulande bootning, problem med grafikkortet, sporadiska blåskärmar och cd-luckan som öppnar sig då och då. Kan ju vara skit bakom tangentbordet också. Ett vanligt fel har jag hört. :-)

Mvh
Tommie, AutoPower.se

Tommie:
Så du har en sådan maskin?

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Nja, 9072ea. Det är väl tv-tunern och lite mindre diskar som skiljer, tror jag.

Mvh
Tommie
Ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.