AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.265

Kick-down fungerar inte längre

Sida 1 av 2
Tjena var ute på crusing inatt och körde sammanlagt ca 15 mil.. sen inne i stan hemma.. då kör jag hem en polare så helt plötsligt kickar inte bilen ner när jag trycker gasen i botten!! vad har hänt?? sen låter det inte alltför bra när man lägger i driven heller :( vad ska jag kolla? vad ska jag göra? snälla hjälp mig nu.. behöver expert råd.. vad är det som har hänt?

den som haft mest bilar när den dör vinner :)
ingen som har nån aning?? snabba svar behövs..

den som haft mest bilar när den dör vinner :)
kollade oljan (växellådan) när motorn var avstängd och iskall.. då var det 1mm över max.. sen körde jag bilen tills den blev varm.. la sedan i neutral och kollade oljan då igen.. precis på min.. hur ska det vara som? hur fyller jag på som? det är ny fräsch olja i den.. vad ska jag göra?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oljan mäter du med driftsvarm olja i läge P eller N. Du måste köra ganska långt inna oljan blir varm, du kan inte gå efter vattentempen i motorn.

Fyller gör du med en tratt i oljestickhålet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
nåra fler som kan hjälpa mig?? bilen funkar endast med växlingar första växlingen sen blir det det där klonkande ljudet och den växlar inte som den ska.. hjälp mig bilen står o jag kan inte ta mig nånstans
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har du fyll på olja lite eller byt den fullständigt!
Om du nu fyller på Var försiktgit, så du inte fyller på för mycket.

MvH Bmw 4-ever
Om jag förstår rätt så låter det som om problemet ligger i växellådan och inte i motorn, bilen vill helt enkelt inte växla som den skall? Ej nedväxling vid kickdown etc? Kommer missljudet från växellådan eller motorrummet?

Hur körde du under din cruising? Du utsatte inte lådan och bilen för några större påfrestningar än normalt?

Om man nu befarar det värsta (att lådan gått åt pipan) så är ju inte växellådor till just 535 svåra att hitta och samtidigt relativt billiga.

MVH,
E38B12
Oljan i en automat kollas på tomgång efter att växelföraren har förts till alla lägen flertalet gånger (för att fördela oljan jämnt i lådan). Har du kollar om strömbrytaren till kickdown-funktionen funkar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nu har jag ingen bil med kickdown wire...Men du har säkert en som sitter till gasspjället...Kolla upp funktionen/skicket på den till att börja med iaf..kanske rent av har gått av??

Jag har en bil med asc(735.an) dem saknar detta(kickdown funktionen styrs på annat sätt på dessa).

Mvh Janne.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nej, det är ingen kick-down wire på en 535 E34 utan ASC heller, så den lär man nog inte hitta!
Kickdownen sker elektroniskt via en kontakt under gaspedalen, men det kanske är mer troligt att felet är relaterat till automatlådans drivpaket o ventilpkt!

Prova att byta olja i lådan inkl silen och rengör magneterna, lådan rymmer 8,5 liter men vid endast tömning via tråget så får du ur c:a 3 liter (ibland lite mer!).
Ska man ha ur all olja är det enklast att pumpa ur den via oljekylarens övre röranslutning, samtigt som man fyller ny olja via oljesticksröret!
Detta gör man efter att man tagit ner tråget o bytt silen samt rengjort tråget!

Funkar inte detta är det nog en renovering alt. byte av låda som gäller tyvärr!

///Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Aj f-n....tror gör man i kyrkan såklart.. :)

Fel av mig....Rätt av dig att "riva i" Magnus :)

Hade för mig att dem utan asc hade en wire parallellt med gaswiren,men den hör nog till något annat då...kanske till farthållarfunktionen<<<Gissning.

Mvh Janne.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Fråga angående silen. Kan man rengöra den eller ska den bytas? Vad kostar den?
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
...på en E39 glömde jag ju...
Tjena tack för alla bra svar.. ska testa att fylla på med ca en liter olja.. vad händer om jag här i för mycket?? hur märker jag det?? jag ska fylla på genom stickan.. dom på sundströms i kramfors sa 99% för lite olja i lådan.. kan bara drömma om att det är så enkelt..
tja vad är det för fel?? provade att fylla i en halvliter växellåds olja när oljan var ca 80grader det blev lite bättre han slirade inte i starten och kickade ner växlarna som den ska göra.. men bara ca 1 km.. men han växlade lite hårt.. sen blev det som det var innan.. asså den slirar när man åker iväg o kickar inte bara ökar hastighet typ.. bilen går att köra osv men låter inte som det är skonsamt sen blir det ett ryck när man lägger i driven.. då åkte jag hem och fyllde i en halvliter olja till.. då blev det ingen skillnad.. snälla hjälp mig.. vad ska jag göra??
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
sungam123: Akta dig för att fylla för mycket olja i lådan!

Det verkar som något lamellpaket har gett upp, eftersom den slirar, det reparerar sig inte själv och du kommer inte många kilometer med den lådan innan den slutar dra helt!

Prova att tappa ur tråget på oljan och demontera tråget, hittar du mycket partiklar eller småbitar i tråget så är det konstaterat kört, men om inte prova o byt silen samt rengör tråget o magneterna.
Montera tillbaks och pumpa helst ur resten av olja som jag beskev tidigare, gammal olja som är bränd måste bort!

Janne T: Farthållaren är driven av en wire och den sitter intill den vanliga gaswiren på icke ASC-bilar.
På E28/E23 m.fl så har du wire till kick-down men inte på en E34/E32

beemwepaouer: Prova inte o rengör filtret, det samlas mycket små partiklar i filtret som är svårar att få bort, en ny sil kostar inte många hundra kronor, priset får du av din lokala BMW-handlare!

///Magnus
Tjena hur svårt är det att demontera tråget då? har ej allt för bra tillgångar osv.. men om inte oljan luktar det minsta bränt? vad kan jag utesluta då? men konstigt att på en halvliter så gick den precis som den gjorde innan det hela hände.. lite detaljer hur man får lös tråget och lådan vore bra.. tackar för bra svar du vet vad du snackar om..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Trågdemontering och byte av sil: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
nu är jag jävligt less på bilen.. den funkar 100% när den är kall.. sen funkar den värdelöst när den blir varm.. sundström visste inte vad felet kunde vara.. dom ville felsöka och kolla upp bilen.. men det kostar skjortan.. vad ska jag göra? vad kan felet vara? ingen som haft nått liknande?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Du kan ju be dom läsa av felkoderna i styrboxen för automatlådan, det kostar inte så mycket!

Har du bytt oljan än då, innan dess lär du inte få någon förbättring, det lagar sig inte själv......

///Magnus
Tjena äntligen kom min verkstads tid.. fått bilen felsökt och det är en varvtalsgivare som slutar fungera när den är varm.. fick inge priser på byte av en sån.. men har fått tag i en annan helt komplett låda.. men ett problem.. jag fick den gratis.. han sa att den skulle funka och endast 15000mil.. vad gör man? vill inte kosta på ca 5000:- på ett lådbyte sen är den skuren eller trasig.. och vet ej om man ska kosta på den låda som sitter i nu och byta givaren.. bara givaren kostade 1200kr sa dom.. sen jobb var väldigt avancerat och skulle ta tid sen åkte jag i vilket fall som hellst på ett olja o filter byte i lådan.. vad gör jag ge mej förslag o funderingar.. tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.