AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.179

Skeva bromsskivor?

När jag bromsar ner från högre farter så börjar ratten vibrera ordentligt i slutet. Men låter jag bromsarna svalna ordentligt så funkar dom klanderfritt tills man gör nästa högfartsinbromsning. Är det normalt att bromsskivorna skevar till sig vid hög värme för att sedan bli raka när dom svalnat?
Trodde nämligen inte att en skiva som slagit sig blev rak när den svalnat.

/Erik
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag hade liknande problem på min förra E46:a (skratta inte nu, men det var en 320d -99). Rejäla skakningar i ratten i slutet av långa/hårda inbromsningar. Jag hade bilen inne ett par gånger, fick skivorna kollade/mätta, dom var hur raka och fina som helst... Till slut fick jag tips att byta beläggen, trots att dom var 'nästan nya'. Tydligen var det någon leverans av belägg som fått lite fel blandning i bindemedlet. När man parkerade 'svettades' beläggen ut någonting som orsakade att ytan på skivan påverkades just där belägget var, jag vet inte om det var korrosion eller någon beläggning som gick ner i porerna. Det orsakade i alla fall ojämn friktion, särskilt när det blev varmt. Hur som helst försvann problemen gradvis efter att jag bytt belägg, skakningarna var helt borta efter ca 100 mil.

/// Gunnar E.
Gunnar, när du hade gjort en rejäl inbromsning så att det började skaka i ratten, räckte det sedan med inbromsningar från låg fart för att det skulle börja skaka igen? (om bromsarna inte fått svalna)
Tror mina bromsar haft detta problem sedan dom byttes (både skivor & belägg) för 1500mil sedan.

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.