AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.017

535an LEVER!

För 3 veckor sedan inskaffade jag mig min m535 87-. Som är i tokfint skick, inte ett ända fel på bilen, och den ända rost jag finner är en rostfläck vid fjäderbens koppen.

1 dag efter köpet, bestämde jag mig för att slita av automatlådan som satt på bilen och slänga i manuell låda istället. Sagt var gjort, nu står den i garaget och har precis varit ute och spunnit däck som en tok, och inte nog med det, den sprutar eld!.

Så alla som är sugna på att byta från automat till manuell, är välkommna att fråga mig allt möjligt, bara jag slipper göra det en gång till ;)

Vill ni se en bild på kärran så finner ni den här ->> Länk

Mvh Fredric
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Grattis till en kanonbil...Manuell låda gör att den blir en hel del roligare kan jag intyga ;)

Mvh Janne.
hehe tackar, Ja. jag klarade inte av tanken på att köra automat så jag körde in den i garaget dagen efter köpet och började direkt ! =). Det känns rätt skönt när man spinner på 2an från början till slut på blöt asfalt iofs =)
no
245
nos
540iA Touring -99
Var det mycket jobb? En liten bildserie vore kul!

// Mvh Martin
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Kör du samma slutväxel/klump? Då har du fått en bättre och piggare utväxling på köpet som nog gör avsevärt för prestandan.

Tror det är 3,14 istället för 3,04...eller?

Kul att de gamla treochenhalvorna rullar. 12v kraftwerk med dyr bensinnota idag förövrigt.
Paap Reeder
Hej!

I automaten sitter det sannolikt 3,65 möjligen 3,45. På den manuella sitter det 3,07 i original.
Sätter du dit M5/E34 kugghjulen i din sltutvxl kommer du att få 3,91.

Det innebär max 200-205 i toppfart men också att klockan hinner till knappt 6 sek innan hastmätaren står på 100:a.

Det du kan göra om du kör 3,91 är att flytta varvstoppet till 7000 så får du några kmh till på toppen.

Det är enklare att "dreva om på aut" ty is t f att uppnå max på 3:an så petar den även in 4:an med 3,91 och ibland även LU så man förlorar inte så mycket i toppfart.

Skillnaden mellan man - aut ligger i att den man 2:an ligger bättre till för 0-100 än aut 2:a som är litet för högt.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
....... sätter du sedan dit Bilsteinfjädring samt M5:an´s krängningshämmare fram och bak så har du en fix och färdig bil för BMW Sport Clubs BMW CUP.
Helt fantastiskt egentligen ..... trots sina 17 år på "kardan".
Idag får du punga ut med över 400 000 för att få till nått liknande.
-87 var den den absoluta "Top of the line" som står sig än idag.

MVH /// Paap R
Hehe bilder kan ordnas, en film ochså om ni vill ha det. Idag skall jag iväg och sätta ihop inredningen som jag rivit ur, Så den är förhoppningsvis 100% klar idag,

Jag har orginal bakaxelklump kvar. En sak jag dock la märke till var att när jag ska "börna" iväg så hoppar bakänden en aning, Jag är van vid att det hoppar i framvagnen när jag körde saab 9-5aero och jag verkligen hatar när det hoppar. Finns det något man kan göra för att förhindra detta. Det kanske är mitt körsätt. eller så är det bussningar i bakvagn som behövs bytas?

Mvh
paap reader. Jag har bilstein dämpare runt om, med röda H%R fjädrar. Samt m5 bromsar fram.

Just nu vill jag bara att bilen skall hålla tills vintern kommer, sen skall jag påbörja. projekt turbo e28 =). Och då får vi hoppas på att den rör på sig lite mer än nu.

Vill även tacka e21-racing, paap reeder, samt pelle person för hjälpen. tack så hjärtligt!
Okej, nu funkar inte bilen längre, Som sagt så var jag tvungen till å koppla samman 2 kablar som satt i ett kontaktstycke med 9stycken piggar i. Jag testade mig fram med skruvmejsel att kortsluta några utav de olika piggarna och till slut fann jag 2st som gjorde så att motorn gick att starta. Nu när vi skulle montera inredningen så funkade allt till en början, men precis när vi nästan var klara och skulle testa så att allt funka så FUNKAR DET INTE¤#¤#!"%T#"35qY%Y#%. Har kollat säkringar och allt möjligt, men kan inte hitta något fel. Så det måste vara så att nån utav dom kablarna har kortslutigts, Men hur hittar man felet?. och vart leder kablarna, Finns det inte möjlighet att koppla bort denna dumma funktion för evigt, Då syftar jag (PARK) funktionen, för det är ju så jag måste lura den för att den ska starta. Är den ej i park startar den inte, Så snälla, någon kan väll hjälpa mig med detta, det är det sista som är kvar på bilen nu :(
Fan va grann den e :-D

Bmw är rätt okey!!
Tack, nu vill jag bara att den skall gå att starta igen. Vart sitter relät för P-läget?. Det måste ju vara det som har gått sönder
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Den var rent burdust snygg den där! Grattis!

Fredrik
Wunderbar!
Grattis till en fin bil, de senaste åren har markanden ju tyvärr sett ett rejält kvalitetsras på M535or, och fina blir allt svårare, och dyrare, att hitta. Du verkar dock ha hittat ett topp-exemplar :-)

MVH,
E38B12
Hehe tackar.

ja bilen är kanon och går som ett strykgärn på vägen, motormässigt är den jättefin, förutom en lite sliten kamaxel.

21000mil
Det sitter även m5 bromsar fram på den, samt bilstein dämpare runt om med röda H&R sänkningsfjädrar på den. Den har stora färddatorn, beige läderklädsel(JÄTTEfina)sportstolar. Värme i alla säten, elhissar runt om. Fick 3 uppsättningar av fälgar. 2 par 16" BBS orginal. samt ett par hightech 16" fälgar. Fick även sportavgassystem, 2 framskärmar, och en massa annat roligt som följde med. Så än sålänge är jag kanonnöjd, Nu skall jag bara få den till att starta igen, Men när jag lokaliserat elfelet så skall det vara åtgärdat. Hoppas någon kan hjälpa mig med att lokalisera felet bara. hatar nämligen el :/

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.