AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.007

Ojämn gång på låga varv och glykollukt i kupé

Hallo!
Ska köpa en BMW, vilken det blir har jag inte bestämt än, men så ska det bli!
Var och kollade på en BMW 730 -92, 19000 mil, 6:a automat.
En bil i bra bruksskick, all el fungerade osv.
Men det var några saker man blev orolig över.
1. Bilen fick en ojämn (gungande) gång runt 1700 varv (70 knyck) på E läget, när man gick över på S läget försvann det tack vare högre varvtal. Vad kan felet vara? Säljaren påstod att 730:n är så. Hmmmm?
2. Glykollukt i kupén när man slog på värmen, är detta ok? han gick i god för att den inte läker, har dessutom läst på forumet att det är många som luktar men att det inte är nån fara?
3. Högt tryck i kylsystem. Ska det verkligen rinna över kylvätska när man öppnar locket på expkärlet när man varit och kört. Det kan man ju göra på andra bilar?
4. Ganska högt ljud från ventilspelet, men jag har tyvärr inte provat någon annan 730 så att man kan jämföra, endel säger att dom låter rätt högt.
Jättetacksam för all hjälp jag kan få. Så att det blir en BMW ägare av mig med!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

1>730:n är inte så i normala fall.Läckande gummibälgar eller så ev?

2>Inte normalt heller...glykollukt ska inte komma in i kupén.

3>Vet ej,jag har iaf inga problem med detta på min bil dvs 735:an(efter försiktigt öppnande av lock)l...Kanske ett dåligt kylarlock?
735:an o 730.an med sexorna är från samma motorfamilj...M30.

4>I värsta fall defekt kamaxel=dyrt.

I bästa fall krävs endast en ventiljustering..Brukar bli hyffsat tyst efter en justering av ventilerna.MEN>>>>OBS! Väldigt vanligt med defekt kam på bilar med misskött service...Kontrollera NOGA.
Även oljeröret som smörjer kamaxeln brukar lossna så kolla det oxå...

Mvh Janne.
Hej och välkommen till forumet!
Jag gick i samma tankar som du för inte så länge sedan, och nu är jag lite mer erfaren gällande E32:an men det har kostat. Jag skulle nog tittat på någon annan om det är så som du beskriver. Alla dina punkter och särskilt sista är saker som inte borde vara, det kan vara högt ljud från ventilerna men det är för att något är fel, ventilspelet eller kammen. Är det kammen så är en topprenovering på sin plats och det kostar en del om du inte kan göra det själv, även då kostar det en del. Försök hitta en bil som inte låter från ventilerna, motor och växellåda är dyrt att reparera. Men om du hittar en som går som den ska så har du en underbar bil att köra med!
Lycka till!
Hej och tack för upplysningarna!

Ja, dom är underbara att köra. Men det gäller ju att hitta rätt ex. Tyvärr finns det en hel del misskötta.
Ska fortsätta söka så hittar jag nog nåt som känns rätt.

Tack igen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.