AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
500

Bristande kvalitetskänsla på en M3 E36

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Var förbi Henry Melin i Danderyd igår, tillsammans med Tobias320. Jag provsatte en svart M3 1997. All inredning kändes så långt mer plastig än inredningen i min förhållandevis billiga Compact. Det knakade och knarrade, handbromsen kändes lös, förardörren slamrade som en Mazda 121 a´la 1977...

Jag har aldrig förr provat en M3 men tills igår har jag trott att M3 stod några nivåer upp gentemot övriga 3-serien... Kanske är det lika illa med BMW M3 som med andra tillverkares flaggskepp, att de trycker i en massa hästar men lämnar resten åt slumpen.

Mitt intresse för en eventuell M3 har omvandlats till skepsis
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Den m3:an du provkörde måste ha rullat många mil provkör fler o jämför.
Min m3:a e långt ifrån det du beskriver och min e 94a..
Dra inte alla m3:or efter en kant.. Vissa tar hand om dem andra dödar dem..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med m3efl. Inget jag har märkt, varför skulle m3orna vara SÄMRE än andra e36or? Doesnt make sense, kanske måndags ex ;)
Det finns ju alltid bra/dåliga exemplar av alla bilar.
Det finns säkert sunkiga ex. av compact med.
Jag håller på och letar efter en M3:a och upplevt rätt så skiftande skick, men tror att det beror på handhavandet av bilen.

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Det är ABSOLUT inte så att bmw bara trycker ner en massa hästar i m-bilarna och sedan lämnar resten åt slumpen. Skulle tro att dom är mer välbyggda än vanliga bmw bilar, förut byggdes dom på en egen produktionslina (vet inte hur det är nu) och jag kan absolut inte tänka mig att dom skulle vara mindre noggranna där, snarare tvärt om.
Det kanske var så att det var en bil som varit krockad som du testade, det är då vanligt att inredningen blir slarvigt monterad eftersom en del fästpunkter är trasiga/saknas samt att den kanske inte "passar" riktigt längre pga att bilen kanske är lite skev.

Hur som helst det jag vill ha sagt är att m3:or ABSOLUT inte är slarvigt byggda, min -93:a var perfekt i inredningen (som ny), inget knarr o knak, minst lika bra om inte bättre än alla andra bmw av nyare modell som jag testat, och det är ganska många det. Nä du powerkjell, jag tycker du ska åka och testa några andra m3:or så att din skepsis omvandlas till beundran för denna bil som enligt mig är en av världen bästa bilar.

Mvh Jens
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det klart jag också vill känna så! Jag har ju drömt om en M3 ett tag nu... Så när sparbössan nu börjar bli full så vore det ju trist om all väntan har varit för gäves
M3 E36 är inte dåligt byggd, inte plastigt byggd, men i mitt tycke så saknar den lite av BMW's kvalitet. Som t.ex finns i M5 E34 fast modellen är äldre. Inte vill jag starta en pajkastning, men E36 e fint byggd i frontpanelen, men dörrarna är jag skeptisk mot. Men ta allt med en klackspark. Killen som starta disk. och jag råkar vara av samma åsikt. SMAKEN ÄR SOM BAKEN. Inte behöver man bry sig om vad andra tycker, men på samma gång ska man ju alltid försvara sina åsikter:)

Tjaba, från en litet på supen "Bayerische"
Trevlig helg!

Och förståss:
Användar sig.:

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hej Kjellis!

Jo visst var den där M3an en nitlott. Enligt BMW så har M-bilarna en högre kvalité än de vanliga BMW bilarna. Både din Compis och min 320 var betydligt "tätare". Det stod att den hade rullat 7400mil???? hmmm... Det kändes som att den förra ägaren hade fingrat överallt.

Nog bäst för oss att vi åker och kollar andra M3:or *ler*

Ha det!

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.