AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.753

Vart hittar man nivåmarkeringen för servoolja?

Det började skrika i servopumpen idag. Jag åkte till macken och köpte lite olja som jag skulle fylla på. Problemet är att jag inte hittar någon nivåmarkering.

Jag lossade på locket och där fanns det skålformade metallfiltret men ingen markering. Skruvade loss filtret och tittade ner i behållaren men såg ingen markering där heller? Hur ska man då veta hur mycket olja man ska hälla i?

Nu hällde jag i några deciliter, åkte ut och provkörde och systemet var tyst. Att det blev tyst betyder väl att den har tillräckligt med olja att "jobba" med eller?

Men man vil ju veta lite mer exakt hur mycket det ska vara. Vart ska jag leta efter markeringen?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vilken olja fyllde du på? Jag hoppas att det var den som det stod på locket, fel olja är inte bra.

Jag antar att du har nivåreglering. Rätt sätt att kolla är att hissa bilen så att bakhjulen hänger i luften, därefter ska nivån vara någon centimeter över silen.

Snabbsättet att kolla nivån är att den ligger aningen under silen, då bilen är normallastad.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
st
40
stch
520i Touring -92
Det skall vara ungefär upp till där filtret börjar, eller ett par mm över.
Köpte du oljan på macken??
Då är frågan om du har rätt. Jag antar att din servoolja är som på min, då skall den vara grön (chf 11s), köper du den röda på en vanlig mack kan det gå helt åt skogen och att allt börjar läcka istället. Så vitt jag vet kan man bara köpa servooljan (chf) på BMW.
Det står på skruvlocket vilken olja du skall använda!
Lycka till

Ös på!
OK Tack för tipset.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Både "grön" (CHF 11S eller CHF 7 är EJ blandbara med varandra!) samt "röd" (ATF) olja förkommer, kolla locket på burken
ATF och CHF är INTE blandbara med varandra ( fel olja leder vanligen till läckand packning och i slutänden renovering av styrväxeln..)

Den "gröna" ingår, såvitt vi på Autopower förstått det, på bilar med "kalltlandauferung" dvs sv sålda bilar samt bilar med detta som tillval

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Det stod ATF i instruktionsboken så jag köpte det (den var rödaktig). Vad är kalltlandauferung? Min är importerad har den det då?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kaltlandausführung heter det och innebär att bilen anpassas till kallare klimat. Det finns även ett motsvarande tropiskt utförande.

Kolla för säkerhets skull vad som står på locket på burken.

Erik

___
var på bmw om den här oljan till servo nivåreglering och de sade att LHM olja gick lika bra som chf betydligt billigare.
Vad är LHM-olja för något?

Det stod nämligen CHF på skruvlocket. Varför står det då ATF i instruktionsboken? Jag är inte bra på tyska men de tre bokstäverna ATF förstår tillochmed jag. Vad kan hända om man har hällt i fel olja? Måste man tömma hela systemet?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
BMW säljer Pentosin CHF till bra priser, billigare än på t ex Micro.
CHF och ATF är inte blandningsbara, gör man det kan gummipackningarna i styrservo och nivåregleringsdämparna börja läcka.
Det finns två typer av CHF: 7.1 och 11S.

Sök lite på 5- & 7-serie-forumet så hittar du mer info.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
LHM är en olja som påminner om CHF, men är framtagen för Citroen. Går att använda i nödfall, men köp hellere CHF på BMW.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.