AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.763

Etanol i tanken för att minska höga avgasvärden?

Bi
25
Bitlas
325ic -93
Tjena, en polare till mig bad mig fråga här på forumet om det skulle hjälpa att tanka i c.a 30-40% e85 etanol i tanken för att minska för hög Hc halt vid tomgång?? Enligt honom så var hans HC halt på tomgång 241 och gränsvärdet är 100.

Bilen han har är en 325 -93, han misstänker att det är lambdasonden som spökar och tänker åtgärda denna då ekonomin tillåter. Han har innan gjort en service på bilen där det byttes tändstift, olja, filter, luftfilter ...

vad tror ni?? kan det funka och kan det skada bilen på ngt sätt att tanka etanol??(30-40%etanol resten bensin...)
Jag läste nedan i forumet om ngra som tankat etanol med bra resultat dock...

hoppas ngn kan hjälpa!
stefannorr
he he,de är inte din egen bil : )
E85 är väl färdigblandat körbränsle?
Kan ju inte kosta så värst mycket mera att skruva dit en ny lambdasensor, än att t.ex tanka bilen full eller? Risken finns ju att avgasvärdena inte kommer under gränsvärdena ändå och då kostar det en besiktning till osv. Den skall ju bytas ändå eller...)))

FP
Jepp det funkar med e85 (85% etanol med resten bensin).
Gjorde det på min gamla toyota starlet, hade iofs förgasare men det blir troligen samma resultat. Ta inte i för mkt bara då går den som en spruttibanbang bil sedan. Max ca 10%.

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
En chansning att den skulle klara besiktningen, bättre att åtgärda felet tycker jag.

Saxat från en sida om E85:
För att få om bilen till etanoldrift krävs tillstånd. Det är i princip förbjudet med s k chipstrimning eller liknande omställning av förbränningen. Förbudet hänger samman med att sådan omprogrammering kan resultera i ökade utsläpp av avgaser. Det finns alltså risk för att ombyggnaden ökar utsläppen av hälso- och miljöfarliga ämnen, även om växthusgaserna minskar.

FP
Bi
25
Bitlas
325ic -93
stefannorr: nej det är inte min bil, polaren har varken internet el. orken att regga sig så...

turbovulc: max 10%?? alltså i tråden som finns längre ner på forumet så snackar de ju om att fylla på mellan 25-40% e85...

skulle k-sprit vara ett bättre alternativ el.? isåfall...hur mckt ska han chansa på att fylla i d?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Bitlas:

Har tankat 35% E85 blandat med blyfri 98 i min 325 -93 och den gick minst lika bra som innan, så du behöver inte oroa dig iaf

Vet en som tanka E85 när han hade problem med avgasvärdena och klara besiktningen, men vet inte om det var just HC-värdena som spöka...
Så det går tydligen att ha mer...
Kan nog ha att göra med att en bil med lambdasensor/sond kompenserar för bränslet upp till ca 20% + -
Det hade inte min gamla Starlet, troligen därav skillnaden.
//M

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
bmwdr
Fungerar inte.. Har prövat med 2st bilar blandade då 100kr 98 oktan och 80kr E85... Likadana värden ändå.. Byt katten istället eller serva bilen..

Att serva bilen gör sjuk skillnad! Jag hade ca 176 HC och bytade stift olja och filter gick ner i 30 HC ;) så prova det

Mvh Ordförande E36Kubben // DR
Bi
25
Bitlas
325ic -93
bmwdr: "Bilen han har är en 325 -93, han misstänker att det är lambdasonden som spökar och tänker åtgärda denna då ekonomin tillåter. Han har innan gjort en service på bilen där det byttes tändstift, olja, filter, luftfilter ..."....som du ser så krev jag i första posten att service gjordes innan besiktningen...

Som jag förklarat i första posten: Han har inte råd att göra reparationerna nu, bilen ska besiktas i veckan och därmed en nödlösning är behövlig...
bmwdr
Oki.. Det var jag som läste dåligt,... Finns en mängd olika saker som man kan göra då..

Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR
Bi
25
Bitlas
325ic -93
"Finns en mängd olika saker som man kan göra då.."

Som t.ex? Alla tips är välkomna ;)
bmwdr
Slå en signal istället..

Mvh: Ordförande E36 Klubben // DR
Bi
25
Bitlas
325ic -93
För er som haft liknande problem så kan jag bara meddela att polarens bil gick igenom besiktningen....

Fan när man hörde det blev man nästan sugen på att börja tanka lite etanol själv när bensinpriserna är som de är...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.