AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
888

318 eller 320 e 46 98-01

Har gått ett bra tag och lurat på om jag ska ha 4 eller 6 cylinders motor ( e46 98-01 )... Vill ha en bensinsnål motor men samtidigt en hållbar med lite ork i. Är det någon som har en uppfattning om 318 är lika hållbar som 320 i det lite längre loppet dvs slitage, service mm. I och med att 318 står lite billigare så är det faktiskt lite lockande att slå till på en sådan, men ibland kan det ju vara dyrt att köpa billigt...eller...?? Hjälp mig nån som vet. Är tacksam för alla erfarenheter och åsikter!! // johan
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hej.
Jag har ifs ingen erfarenhet av 318 motorn men jag var också inne på att köpa en billigare variant, dvs en 4:a. Men efter att ha kört olika motorer, hört med folk som hade haft bilar och pratat med bilhandlare bestämde jag mig för en 6:a, dvs en 323i från 1999. Motorn är väldigt pigg (ingen 330 men bra drag i alla fall för våra 110 vägar), den drar väldigt lite bensin, cirka 7,6 blandad körning. Har endast haft bilen i cirka 1 år och har inte haft några problem med den.
Mvh
Razvan

BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Hej
Jag har en 150 hästars 320 som jag är jättenöjd med. ( Har haft den i 2 år). Har visserligen aldrig kört 318 (den gamla) men jag tycker inte att den gamla har ngt att sätta mot 6:an motormässigt. Jag menar inte bara ljudet utan styrkan och vridet. Förbrukningen ligger vid 90 %-ig stadskörning på 0.9, och då är det med ac-n inkopplad och ett par fullgasaccerelationer. Klart mycket vill ha mer och även jag drömmer om en 325 eller 330 speciellt efter att brorsan har köpt en 330 ci, men en sak(bla.) håller mig tillbaka; nämligen förbrukningen, 330:in drar vid ren stadskörning och lugn körning mellan 1,2-1,3 ,. Jag tycker inte att de 83 hästarna är värda en så mycket förhöljning av förbrukningen vid 11kr-s bensinpris. Vill man ha en snabb bil och bränsletörsten är inte avgörande så köper man en M3.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Prestandamässigt skiljer det inte mycket mellan 318 och 320, en halv sekund till hundra eller något. Sexan kräver mer varv. Skillnaden i bränsleförbrukning är desto större.

Nu finns det tydligen enorma variationer med vad folk kallar blandad körning, men min 318 drar litern jämnt med vad jag kallar ren stadskörning, snitthastighet 30 km/h enligt färddatorn. Vid ren landsvägskörning, kryper förbrukningen ner mot 0,7. Blandad körning hamnar förstås någonstans däremellan.

Sexan må låta mysigare, men fyran är en riktig pärla bland fyror.
Den ekonomiskt sinnade konstaterar också att försäkringen är billigare på 318.
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Jag glömde bara vissa saker , man ska aldrig stirra sig blind på 0-100 tider då man måste växla vid 85 km/h till 3:an i 320 . Jag vet inte hur 318 är växlad. Vridmomentskurvan för 6:an talar däremot tydligt. Då jag menar stadskörning jag har en snitthastighet på 34km/h. Bränsleförbrukning är helt individuellt beror mycket på föraren, Tex min kompis 316 (dock E36) drar runt litern vid stadskörning. En annan kompis hade 320 E36 som drog runt litern vid blandad körning .Försäkringen beror på var man bor . Jag betalar 5700 för helförsäkring ( körkort sedan 95 och är själv 28 år bor i storstad).
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag var helt inne på 325 eller 328 men provade en 318 bara för att testa. Det blev en 318!
Jag tyckte 318 kändes "lättare" i framvagn, inte lika tung över framhjulen som den 325a jag provade. Viktskillnaden kanske är marginell men jag upplevde det så. Sen så har jag inte träffat på någon annan fyra som känns så bra som BMW´s. Den tigger ju om mer på varv, varvar man andra märken så känns det som att det aldrig kommer hålla i längden, det känns väldigt osofistikerat och det liksom rister i motorn.

Jag kanske kör väldigt gubbigt men jag skulle aldrig drömma om att gå ner på 3an i 85 km/h. Jag skulle nog hellre göra den omkörningen på femman.
Tycker dessutom det är väldigt obekvämt att åka med folk som hålller på och tokvarvar. Eftersom jag gillar segdragning vore nog en 328/330 det bästa men jag tycker inte att 318 är helt bortkommen på detta om man väger in inköpspris och underhållspriset.

Mvh / Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.