AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.632

Jag far snart av vägen !

Sida 1 av 2
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Jag har stora problem med att bilen spårar och far fram och tillbaka på vägen. Det händer snart en olycka. Det verkar att bli värre ju mer däcken slits.
Kör på Yokohama decibel 235/45 17. Har testat att trycka i 3,5 bar framme för att få dom lite rundare, det blev något bättre.
Pratade igår med den lokala däckfirman som väl kände till problemet. Jag hade tänkt att byta framdäcken och gå ner en dimension, men blev rådd till att göra en framvagnsinställning. Dom hade justerat flera BMW med gott till perfekt resultat, enl. utsago. Justeringen som gjordes var med nedlastad bil och Toe In skulle maximeras inom specifikationen. Detta skulle kosta 800 kr.
Är det någon som har erfarenhet av detta ?

M.v.h. Kentx
Al
331
Alfred
M5 2001
Har du felaktiga hjulvinklar fram så är det mkt obehagligt att köra, och det har du ju märkt... en framvagnsinställning bör inte kosta 800kr... det är vad en 4hjulsinställning kostar... runt 500lappen är mer rimligt och det är väl investerade pengar. däcken varar oftast längre efter en hjulinställning...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Min förra 520 ville också fara lite varstans på vägen, men efter att vi gjorde en framvagnsinställning så var allt kanon!

//Mvh Simon
st
40
stch
520i Touring -92
Jag hade liknande problem tidigare. Sen gjorde jag en framvagnsinställning och problemet var löst!
Det kostade som sagt inte 800:- ,snarare runt 500:-.

Ös på!
har lite fel toe in på e36:an och det märks, spårar och kör man över en ojämnhet i vägen i lite högre farter (110+) så är det inte roligt...skall göra framvagnsinställning kommande fredag

MVH
Johan K
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Ska kolla i morgon vad dom tar för framvagnsinställningen på BMW.

M.v.h. Kentx
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Om man nu skall göra en hjulinställning så tycker jag att man ska gå på fyrhjulsinställning för att få alla hjulvinklar rätt sinsemellan. På Englunds i Luleå tog de 760:- + moms för ca tre veckor sedan för detta.

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Min är nyligen inställd, men den är fortfarande mycket spårig, 235/40/17 runt om.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Även min bil är spårig som f-n! Kör med 235/40-17 och i kombination med det klassiska glappet i mittläget på styrningen i E34 så är det inte så skoj att köra på spåriga vägar. Men jag undrar om det inte är de breda däcken som är den verkliga boven i dramat för bilen går stabilt till tusan med vinterdäcken (195/65-15) på och jag har inga kända glapp i framvagnen. Har gjort framvagnsinställning två gånger, den senaste förvisso för över två år sedan. Men samtidigt kan man ju undra då en M5 med ännu fetare bredd (bak) går mycket stabilare.

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man har fel (för lågt) ET-värde på fälgarna, kan det spåra mer än normalt!

Vad är det för fälgar och vilket ET har de?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Davve: Jo jag tror också det är de breda däcken som gör den spårig, min är nämligen också det! Har också hört att bilar blir mindre spårig om de har bredare fälgar/däck bak, men det kanske bara är en myt?

Men min bil vinglar absolut inte på vägen iaf, som Kentx skriver, men det gjorde min förra 520 och med hjulinställning så blev det bättre! Tror det var toe in som var helt fel på min!

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har iaf et 13, så de breddar nästan så mycket som man får göra lagligt, jag har också funderat på om det kan ha med saken att göra.

//Mvh Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom ET 13 flyttar ut centrum av hjulet ca 7mm på varje hjul (från original ET 20mm), ökar hävstångseffekten på styrningen och därmed ökar spårkänsligheten!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ska kolla upp mitt ET. Det låter ju troligt det med hävstångseffekt när de sitter längre ut. Vad är det för ET på original M5-fälgar, för denna bil (E34 3.8) upplevde jag inte som särskilt spårig under den relativt korta provtur jag tog.
Jag har förresten 235/40-17 mot 235/45-17 som det ska vara och jag kan tänka mig att den lägre profilen påverkar negativt?

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
M5-fälgarna har ET20 på 8"- och ET22 på 9"-bredden.
Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
ja hade problem med att den spårade, den var livsfarlig över 80, hade 205/55/16 runt om. snålade när ja köpte däck och satte regumerade bak och det var det som gjorde det mesta, satte dom fram så vart det bättre. har nu 205/55/16 fram och 235/45/16 bak och det funkar klockrent

---
blinkar för omkörning i sommar
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Kolla också dödgång i styrväxeln,jag har en fet dödgång(som skall åtgärdas inom kort)kan ligga mycket spårning där.....

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
kan inte casterstagen var en orsak min bil har varit bättre men sen bussnigarna blev slitna så har bilen blivit allt sämre specielt när ja bromsar så kan bilen bara sticka åt sidan så kolla bussningarna!

BMW Extreme Performance!
M-power!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Man kan förbättra mycket genom att ha rätt lufttryck i däcken. Vi har hållt på krångla med vår 540 att få den att "gå rakt." Det sitter 17" original AC Schnitzer på den nu med 235x45x17 runtom. Tidigare gick vi på måtten på B-stolpen, att man ska ha runt 2,5kg i däcken. Detta resulterade i väldigt hög spårkänslighet! Bilen drog åt höger hela tiden. Nu har vi blåst i ca 3,0-3,2 kg runtom och nu går den riktigt bra igen. Den lokala däckgubben sa att man ska absolut inte ha mindre luft än 2,8 kg på dessa 17" däck.
men slits inte däcken mycket på mitten då???

BMW Extreme Performance!
M-power!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej, de flesta rekommenderar ca 3kg runt om i däcken, jag har 3kg bak och 2,9fram nu, och de slits lika över hela ytan! utom bak där de som vanligt på bmw slits lite mer på insidan.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.