|
|
|
|---|---|
|
Håller på och går igenom bilen inför finlands semester. Har haft ett visslande ljud ett tag nu och har hittat felet, läckande insugspackning. Samtidigt testade jag fläkten, när motorn har fått rätt arbetstemperatur så kan jag stoppa fläkten hur enkelt som helst. Efter att ha sökt efter gamla inlägg här så verkar det vara fläktkopplingen. Mina frågor är: 1: Är det svårt och byta fläktkopplingen själv? 2: Hur svårt är det att byta insugspackningen? och angånde fläkten, så har jag inte haft nåra problem med temperaturen vid tomgång, har alltid hållit ca kl 12, så vågar man vänta med att byta fläkt kopplingen efter finlands semestern?? Mvh/ Veltsu | |
|
Fläktkopplingen är mycket enkel att byta !! Dock så är den vänstergängad....för att inte lossna vid körning... Iosf så är den dyr ca 1000 kr om jag inte har helt fel.... Men eftersom dessa härliga bmw's är känsliga för värme så skulle jag bytt innan jag åkte på semester..... Insugspackningarna är inte dyra dock så kan de vara lite bökigt att byta dom....Dvs svårt att komma åt om man inte har rätt verktyg... ///Lycka till... Billy B-10 Länk |
|
|
Det är inte säkert att fläktkopplingen är kass, den greppar inte förrän den är rejält varmare än 'normal' motortemp. Kolla mekartips >>>> Länk Insugspackningarna kostar inte många kronor, men vissa av muttrarna sitter j-igt trångt. Smidiga, tunnväggiga hylsor med vinklingsbara förlängare är ett måste (typ Snap-On). /// Gunnar E |
|
|
Jag tror också en och annan fläktkoppling har bytats i onödan pga okunnskap och skrönor om hur de skall funka. Kopplingen innehåller silikon bl.a och går lite trögare när den är kall, vid normalvarmt motorrum snurrar den helt lätt, för att koppla in och låsa fläkten först vid rejält varm motor. Jag har ännu inte lyckats få nån viskokoppling att låsa på mina bilar, så länge tempmätaren inte vandrar upp så behöver man inte bekymra sig. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.