AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.739

Skrapande ljud vid körning?

Visa användare
27
gorgen
520i-95
Hej! Jag har ett skrapande ljud vid körning,men det försvinner vid inbromsning och vid svängar,det ökar med hastigheten,skrapintervallerna alltså.Jag har provat att hissa bilen,men hör inget skrap vid rotering av däcken,någon som kan tänkas veta vad det beror på.Tacksam för alla svar.
Burberry
asdas

-Best live BMW drive-
Garanterat en liten sten mellen bromsskiva och bromssköld !

Hissa upp och ta bort hjulet och kolla!

Billy B-10
Länk
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Tack,billy,hoppas det bara är det,ska kolla det.
db
78
dbfreak
530i -88
Har vart med om det oxå, bromsskölden var skev och gick imot.

---
AF-Racing.tk

Länk
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Jag har lyft bilen och snurrat på däcken,men hörde inget då,borde man inte göra det då om det skulle vara bromsskölden?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag röstar på glappande hjullager, i kombination med att bromsskölden eller något annat ligger väldigt nära skivan.
Kan bli så att det bara skrapar i om hjulet är belastat och ingen annan kraft (bromsning eller kurvtagning) 'vickar'hjulet så skivan går fri.

/// Gunnar E.
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Tack! Det där lät inget vidare med hjullagret,får väl hoppas du har fel,men ska kolla upp det.Tack så mycket i alla fall.
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Har nu varit ute och lokaliserat felet med det skrapande ljudet,helt jävla otroligt,men jag bytte däck på en liten bilfirma här i Linköping för c:a 2 veckor sedan,du kan tro att jag blev förvånad när jag prova att dra år hjulbultarna,varenda en satt löst,det blev helt tyst sedan.Fy f..n för kvacksalvarfirmor som de dj......a.
Men tack alla som svarat på mitt inlägg.
Jag skulle fanimej åka dit o skälla ut dessa "pojkar" , faan det kunde ju hänte en alvarlig olycka.

Billy B-10
Länk
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Tyvärr har jag inte kvittot kvar,annars..
db
78
dbfreak
530i -88
Otroligt!!

---
AF-Racing.tk

Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
gorgen,
det är inte säkert det är däckfirman som slarvat.
Man ska alltid efterdra bultarna efter några mil när man bytt däck, och särskilt lättmetallfälgar utan stålbussningar i hålen har en förmåga att 'släppa taget' om bultarna om man missar att efterdra. En arbetskamrat råkade ut för samma sak på sin SAAB 9-5 häromdan, och han är helt säker på att han drog bultarna ordentligt! (Alla BMW:s originalfälgar har vad jag vet stålbussningar i bulthålen, men du kanske har andra fälgar??)
Hur som helst, skönt att det var ett enkelt fel, och tack för att du delade med dig av erfarenheten!

/// Gunnar E.
Visa användare
27
gorgen
520i-95
Det visste jag inte att man kan behöva efterdra bultarna,men de fälgar jag har är BMW-orginal,alltid lär man sig nåt nytt.
Svärd
Rätt moment är också viktigt. Svårt att känna själv utan momentnyckel. Det är inte alls svårt att dra sönder aluminiumfälgar om man drar åt för mycket.

Jag tycker att bilfirman skulle ha sagt till dig att efterdra bultarna efter några mil. Alla som har bil kan ju inte veta allt om allt på bilen.

///Martin

fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
på VW/Audi/SEAT/Skoda (Din Bil) versktad i Helsingborg medföljer alltid en minneslapp med nycklarna när bilen varit inne. där står det att man behöver efterdra bultarna och varför det behövs. trodde det var standard, åtminstone på däckfirmor. Men där ser man.

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.