|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok visst e det tragiskt men jag vet att det finns även andra bilmäken med unga förare i som kör ihjäl sig å andra.Varför skriva`` e BMW körde av vägen``?? inte har jag set när dom skriver tex en volvo,en VW för då skriver dom oftast en bil å inget märke som varit inblandad. BMW e lag |
|
|
cstjawa: Det finns en stor anledning till att de skriver ut BMW; fördomar säljer! Man får inte glömma att medias roll inte är som oberoende granskare och nyhetsrapportörer utan vinstdrivande företag... Mvh Elvis |
|
|
I första hand, that is... :-) Mvh Elvis |
|
|
Häromdan var det en Audi i Norrbotten... lika tragisk olycka det, och man skrev ut att det var en Audi. Länk I notisen om olyckan i morse däremot har samma tidning ingen uppgift om att det var en BMW som var olycksbilen. Länk /// Gunnar E. |
|
|
BoogieElvis: Till och med som utbildad medievetare (och då vet man mycket om vad som eg styr medierna) så tycker jag att det är lite långsökt att medierna skulle ange vilket bilmärke de förolyckade körde i pga vinstintresse. cstjawa: Det är olika mellan olika tidningar (och andra media)hurvida man väljer att sätta dit vilket bilmärke det är. Har läst om olyckor där Audi, Volvo, Mercedes, Volkswagen och många andra märken nämns. Det handlar om att ge mer substans till den korta notisen som ska produceras snabbt och på ett så informativt sätt som möjligt. |
|
|
Vet inte varför dom skriver att det just var en BMW?!? Säljer väl bättre??!? Förra året igen när Sorsa körde ihjäl sig så skrev tidningen att det var en BMW GT villket det oxå var. Det beror nog på vem dom pratar med på olycksplatsen. Tittar man på bilen som skrotades igår så kunde det vara villken bil som helst....Det var igentligen bara M3 speglen som skvallrade om vad det var för bil.... Tror oxå på att det säljer bättre om det är em "dyrare" bil som smäller.... Mvh BJÖRN Länk |
|
|
Ett gemensamt fel som alla tidningar skriver är att kvinnan slungades ut ur bilen. Det är fel! Hon drogs ut ur vraket av kompisar och dog kort efter det. Mvh BJÖRN Länk |
|
|
Jag dristar mig till att tycka att det är bra om det framgår i media när en BMW är inblandad i en olycka. Det kan förhoppningsvis få några av våra alltför gasglada märkesbröder (sällan systrar, men de finns såklart också) att tänka till och inse att de inte är odödliga. Jag tror det berör mer om någon förolyckas i en likadan bil som man har själv, än om någon kör ihjäl sig i en Fiat eller Peugeot. Var rädda om er allihop därute, ingen är odödlig och många BMW är livsfarligt snabba! /// Gunnar E. |
|
|
Goddess: Då kanske man får fråga dig som är utbildad och kunnig: hur kommer det sig då att det blivit mer och mer av "Se & Hör" över pressen de sista åren, och att de blåser upp absurda rubriker över minsta lilla sak om det inte är för lösnummerförsäljningen? Mvh Elvis |
|
|
BoogieElvis: Naturligtvis är mediabolagen vinstdrivande företag. Men för journalisten finns idag vad man kan kalla för ett inbyggt teodicé problem. Samtidigt som man ska hålla sig till de pressetiska reglerna när det gäller publicering av namn, opartisk granskning, exponering och exploatering av källor osv, så ska man skriva säljande artiklar som folk vill läsa och har något ut av. Idagens medier har dessa regler fått stiga till sidan för de mer kommersiella krafterna. Detta gäller framför allt för tabloiderna som för en vildare men samtidigt smalare journalistik än vad de har gjort tidigare. Smalare i den meningen att man nu granskar bara det man vet säljer än det man inte vet säljer. De är även tvugna att producera nyheter som är snabbare och därmed osäkrare än vad tex morgon tidningarna och övriga medier kan göra. Där av felet som 1Björn pekade på tidigare. Det är en bra andledning till att man ska läsa mer än en tidning om nyheten och gärna lyssan på radio och se på TV också. Medierna rapporterar inte alltid sanningen, snarare det de tror är sanningen vid publiceringstillfället. (Men frågan är mer intressant om man ställer den som så: att är det vi (den stora massan) som efterfrågar dessa förändringar eller är det de kommersiella krafterna bakom medierna? Men det är inte det vi diskuterar här.) Håller också med om att de blåser upp rubriker som inte står i proportion till artiklarnas innehåll och sanningshalt. Men journalisten skriver artikeln, redaktören redigerar den och ytterligare en person sätter rubriken. Det är många steg på vägen till en publicerad artikel eller notis. Det jag menade tidigare i tråden var att jag inte tror att man skriver BMW för att man har ett vinstintresse när man publicerar ett bilmärke i en notis om en olycka. Och i detta fallet säljer man definitivt inga lösnummer på att skriva med det i en notis. Förmodligen är anledningen till att det stod med att det är en påtaglig fakta. Det var en BMW som körde av vägen. Det ger med andra ord mer substans vid ett tillfälle när man inte har speciellt mkt att rapportera mer än att det varit en olycka, en person har omkommit och en person är förd till sjukhus med livshotande skador. Det som då ligger närmare till hands är förklaringen att man skrivit med det för att väcka känslor rörande unga människor och bilar med många hästkrafter. Lösnummer säljer man medhjälp av rubriker och i dagens samhälle ger tyvärr inte en sådan här tragisk olycka speciellt stora rubriker. Skulle det stå BMW på löpet när det gäller en olycka så skulle de köpa som är berörda i vilket fall som helst, de som gillar BMW och de som hatar BMW,samt de som alltid läser tidningen. Om det skulle höja några upplagor vet jag inte. |
|
|
Känns som om vi tappat tråden lite. MVH Mogge |
|
|
Länk Mvh BJÖRN Länk |
|
| M-ogge:Håller med men kände mig tvungen att besvara frågan. | |
|
Godess: Givetvis,får man en fråga,måste man ju svara. Ha de gott allihopa Mvh M-ogge |
|
|
Blivit lite för många tankar kring ämnet: Hur ofta lovar man egentligen nära och kära att: "Jovisst, jag tar det lugnt!” ”Nej, jag ska inte köra för fort!" Bara för att sedan trampa lite extra på gasen när man är utom synhåll. Jag vet ju med mig själv att när jag säger det så vill jag verkligen att personen ska göra det, att de inte får råka ut för en olycka och aldrig mer komma hem. Det är ingen lös fras utan en genuin önskan från min sida om att få se och prata med personen ifråga igen. Och det finns ju ingen anledning att betvivla att den önskan är lika genuin från dem som ber mig att ta det lugnt. Jag vet också med mig att jag tillhör dem som gärna ökar farten lite extra för att jag finner det lustfyllt. Tanken att det inte drabbar mig är stor och svår att bortse ifrån av en outgrundlig anledning. Farten lockar, att veta att det går fort, att ha kontrollen i ett ögonblick av fara, känna spänningen byggas i kroppen, att tro sig behärska situationen, men egentligen gör vi ju inte det. Det är så lite som behövs för att kontrollen och herraväldet ska gå förlorad, små saker som vi inte kan råda över och som får oss att aldrig kunna återvända till det som en gång var. Små saker som får dem som älskar oss att undra varenda gång om vi verkligen kommer igen. Jag vet själv med mig att jag tänker på det ofta, har en sambo som pendlar långt varje dag och familj samt kära vänner som precis som sambon och jag gillar fart. Att inte veta och inte få tag i dem ibland gör enbart det en förtvivlad. Vi ansvarar naturligtvis själva i slutändan för våra handlingar och därmed hur vi väljer att köra. Men vänner, lyssna lite nästa gång någon ber dig att ta det lugnt och inte köra för fort! /Anna – Som ber alla att ta det lugnt och inte köra för fort |
|
|
E själv från Ödåkra. Dock ingen jag kände.. tur e de.. Man vill inte förlora vänner på de där sättet. Allt sånt här får mig att tänka om iaf. Visst har man sina hjärnsläpp ibland men tar oftast det lugnt på vägarna faktiskt.. mvh Daniel "M3 snart om jag kanske hittar nån" |
|
Strukt |
Usch det känns fördjävligt detta. Hoppas man tänker till lite och tar det lugnare i fortsättningen, jag har själv bara haft körkort i ca 1½ år så jag ligger väl statistiskt sett inom riskgruppen... Dock kör jag med huvudet och inte foten......för det mesta. /Operator! Please give me the number to 911! |
gangsta_toth |
Anser själv att om det finns passagerare i bilen, så SKA man ta det lugnt. Det är lätt att sätta sitt eget liv på spel, men att dra in en annan människa i samma giv är bara korkat. |
|
Och om det finns andra människor på eller vid vägen (vilket det i princip alltid kan göra) gäller väl samma sak, att inte riskera att dra in någon annan i riskabla övningar?? /// Gunnar E. |
|
gangsta_toth |
Gunnare: Det är väl självklart? Man kör väl inte som en idiot vid rusningstrafiken efter jobbet? Allting har med risker att göra. Det man får göra är att försöka ta en så kiten som möjligt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.