AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.234

Glapp i styrväxel=glappt!

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Tja ba! finn det någon som har tip alt. länk hur man justerar dödgång i ratt på en E34-93 har sökt tidigare inlägg men dom vart man inte klok på....hör av er!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bj
143
Bjarne
525i -91
Bra länkar som beskriver justeringen av styrväxeln!

Jag bytte min styrväxel i torsdags. Har provat justera den men det gick inte att få glappet att försvinna. Vilken skillnad det blev! Eftersom min var glapp redan när jag köpte bilen så har jag inte vetat hur bra det kan vara med en just styrväxel.

Två timmars eget arbete och 1000:- för växeln var det väl värt. Sedan att servooljan var mer svart än grön gör att det känns extra bra nu när det är fräsch olja i servon.
Shogo
om man tittar på beggade styrväxlar på skroten, går det och "känna" om dom e glappa eller okay då ? Behöver nog byta på min med.

Är det nått annat man skall titta på när man endå byter styrväxeln ?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Enligt Länk ovan ska man justera styrväxeln med ratten åt höger eller vänster, inte i mitten. Det står inget om bilen måste vara lyft fram eller stå på backen. Troligen lättast att känna om bilen är lyft fram. Jag ställde styrväxeln på min 525 när bilen stod på backen. Jag ställde den också med hjulet i mitten. Man kanske ska göra om inställningen... Det är ju trots allt inte svårt. Det är nog lite bökigare på en 750 då det är lite mindre plats i motorrummet, eller hur Erik? :-) På hemsidan ovan nämns också att man ska kolla den stora 32mm muttern så att den sitter ordentligt. Den ska jag också kolla. Jag märkte förresten när jag ställde styrväxlen sist, att knuten på rattstången intill styrväxeln glappade litegrann. Väldigt väldigt lite, men det märks. Vad gör man åt det tro?
Bj
143
Bjarne
525i -91
Shogo: För att du ska kunna kolla om den är ok så behöver du något att greppa runt ingående axeln (utan att skada splinesen) och sedan vrida på den. Om då armen som sitter under växeln rör sig direkt utan glapp borde den vara ok. Det gäller bara att hitta mittenläget på styrväxeln. Sedan har väl skrotarna olika klassning på delarna beroende av om de kunnat testa dem innan demontering.

Jag letade reda på en som gått 15000 mil och bytte utan att kolla om den var glapp, och jag hade tur för den verkar helt ok hittills.

per_j82: Innan jag bytte styrväxeln pratade jag med en mek på BMW och enligt honom kunde man justera i mittläget, det vara bara att prova sig fram sa han. Eftersom det går hyfsat lätt att justera på en 525 så är det bara att dra åt typ ett kvarts varv och provköra. Blir det inte bra - ett kvarts varv till, förhoppningsvis blir det bra till slut.

Du märker att den är för hårt ställd om ratten inte går i retur efter att du svängt, en inte alltför trevlig upplevelse. Det är viktigt att inte justera för hårt eftersom slitaget blir större då.
Shogo
Jag har inte helt eliminerat glappet i styrningen till styrväxeln, tidigare var det någon som nämnde ett fäste för styrstången elle rliknande som kunde ge ett liknande glapp. Nån som vet mer om detta ?

Misstänker att min bil har gått på fel servoolja någon gång.. det försvinner hela tiden lite servoolja och har väl förbrukat ca 0.5 liter servoolja under senaste 1000 milen. Har dock inte lyckats hitta något läckage.

Jag ska ha CHF 7.1(står på locket) i min. om jag byter styrväxel.. ska jag ha annan olja då ?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
----->Bjarne: OK. Ska justera i helgen så får jag se. Jag har inte upptäckt ännu att min styrväxel är paj, bilen har snart rullat 25000 mil.

----->Shogo: Både styrväxel och servopump är avsedda för en typ av olja. Alltså ska det vara CHF i din bil är både pump o styrväxel skapade för att gå på CHF. Om du skaffar en växel från en bil som gått på ATF kan packningar o i värsta fall ventiler o lager skära. Så du måste hitta en styrväxel från en bil som också gått på CHF.
ba
9
bayoga
523i touring -98
K100RS -84
R25 -51
Är det någon som har justerat styrxäxeln på en E39? Ser det ut på samma sätt? Hade inne bilen hos en icke märkesvärkstad och de sa att den inte gick att justera samt att en ny växel kosta 10 papp!

Snälla säg att den går att justera!
ba
9
bayoga
523i touring -98
K100RS -84
R25 -51
jag har läst lite här på forumet nu om styrväxel problem hos E39an jag ser att vissa har problem med glapp precis som jag och vissa har problem med läckage, då undrar jag blir det glapp av att oljan läcker? Jag vet inte om jag har nåt läckage ännu. Är det samma olja som till servon? Det jag menar är att om det nu är så att oljan har läckt ut delvis och det blir glapp av det så skulle det ju kanske gå att fixa med det där omega medlet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.