AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.386

DIS kontroll(mätarställning)

Är det nån här som har gjort en så kallad DIS kontroll hos nån BMW verkstad?
Hur mycket kostade det.Måsta man boka i förväg eller går det på ett par minuter.
Behöver veta, då jag ska köpa bil snart och måste kolla upp så den inte e skruvad.
Skulle nog råda dig att kolla mycket bättre än så. Det är inte tillräckligt, inte ens nära. Krävs mycket mer jobb att kolla milställningen.
* Jämför med garantireparationer som är gjorda.
* Ring dit som servicarna är gjorda och jämför miltalet.
* Ring tidigare ägare.

En DIS kontroll enbart är att kasta pengarna i sjön.
Bilen har komplet servicebok osv. Köper från ett företag och inte privatperson. Men en korekt mätarställnig är ett bra sätt att se att allt står rätt till.
Serviceboken är VÄLDIGT lätt att förfalska. Det är även mycket vanligt. Om du inte verifierar serviceboken genom att ringa till dem som utfört servicen och får bekräftat milen så är den inget värd.
Företaget som säljer den behöver ju inte veta om den är skruvad.

Problemet är att man så gärna vill att bilen ska vara ok, men var misstänksam.
Jag förstår vad du menar. Men att ringa ner och kolla upp bilen lär ju bli problem. De kan typ inte ett ord Engelska.Måste helt enkelt kunna lita på företaget, använda sund förnuft och kolla bilen i helhet innan köp.
Kan för övrigt säga tt företaget inte är ett sånt garageföretg som sysslar med import osv. Det är ett seriöst företag som funnits i över 10 år.
MAn kan ju inte vara skptisk hela tiden mot importbilar, isåfall kan man aldrig köpa bil. För övrigt så kan SV sålda bilar vara skruvad också, så man lever i lite falsk trygghet att sv sålda bilar ska vara ärliga!
Ja du gör som du vill. Som jag sa företaget som säljer den behöver ju inte veta något utan även de har blivit lurade utan att veta om det.
Nu beror det ju på vad bilen kostar, om man tycker det är värt att kolla upp den. Ta hjälp av någon som kan tyska eller prova med engelska det är inte helt omöjligt. Jag har fått hjälp med enbart engelska.
Om det sen är skillnad på importerade eller svensksålda det är en helt annan fråga. Jag tycker inte att man ska låta bli att köpa importerade bilar bara man vet vad man gör.
Det kan bli dyrt, finns flera exempel här på forumet. Säkerligen ett stort mörketal av folk som inte vet att de blivit lurade. Det är svårt att se på en bil om den gått 15000 eller 25000 mil och allför många som överskattar sin kompetens och tror sig kunna avgöra detta.
Allt detta är bara en liten varningsklocka sen är det ju upp till dig hur mycket du vågar riskera. Men som sagt det är lätt att "blunda" för problemet för man vill ju så gärna att allt ska vara ok för man har ju redan förälskat sig i bilen.
Ska tänka på allt när jag går till dem imorgon. Tack för råden.
Lycka till och hoppas att allt går bra!
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Håller med ml99, DIS kontroll läser datat ur LCM modulen, denna kan ha varit bytt eller manupelerad! finns ingen logg som styrker detta.

mvh
George
en sak måste man ha klart för sig när det gäller LCM modulen och det är att denna inte är enkel att byta eller manipulera...krävs omfattande tillgång till dataprogram och dylikt. En DIS-kontroll bör du kunna göra utana att boka och kostar ca 800:- på föreande bil i malmö
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Min bil hade intyg från BMW verkstad med kontrollerade mil genom DIS, men var tok skruvad ändå. enklaste sättet är att be BMW skriva ut Garanti historiken och jämföra den med serviceboken för servicarna gör man som regel på samma verkstad som utför garantireparationerna.
/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Bakimi: LCM moduler en väldig enkel at byta. Bara 1 skruv så är den byttat. Tar 5 minutter. Problemet är at programmere den om. Men det är inte på alle BMW at det är nödvendigt.

Jeg undrer mig over vem som skruvar bilerna. En med kontakt til BMW värksted eller har mange möjlighet at göre det?? Utroligt med alt det fusk.

Jeg skal resa til Danmark med min bil om inte den bliver såld. Dvs. 280.000kr i dansk afgift.Om jeg skulle skruva...skulle den skruvas upp...inte ner i miltal :D kanske afgiften bliver liten mindre :P

Länk
Som det står i begagnatguiden här på Autopower så går det som sagt att byta ut hela LCM modulen. Men det kostar för mycket och kräver vissa BMW instrumment, vilket inte lönar sig för lite billigar bilar.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Här är importguidens kapitel om hur man kollar upp mätarställningar:

Länk

Som synes så är det inte helt enkelt att manipulera så det inte syns i DIS, så jag skulle påstå att det nog är rätt säkert som resultat ifall du tittar på en inte alltför utrustad e39 med de små sexorna t.ex. Är det en 750i e38 du är ute efter så bör du nog se till att vara misstänksam även med DIS.

Rent generellt brukar jag kolla helhetsintrycket och skicket i första hand och DIS endast om det förstnämnda är ok. Kolla så att inte fronten är alltför stenskottad. Om den är det, försök få en känsla för varför. Är bilen körd i hög utsträckning på grusväg t.ex.? Kolla även skinnet/tyget på förarstolen noga. Särskilt "vänstra höften" som brukar nötas när man hoppar in och ut i bilen. Pedalgummin och rattnötning är nästa grej som brukar kunna ge bra indikationer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mätarskruvarutrustningensom de "oseriösa" använder ligger på 150tusen kr + och det måste vara en lönande affär för att finansiera den.
Och det syns inte med DIS om det är manipulerat eller ej.
Så ta aldrig en DIS avläsning för given, en välskött E39 kan ha rullat 10.000 extra utan att det "märks" på utseendet, och det finns folk som sliter in nya pedalgummin mm åt oseriösa handlare
sånt har förekommit i 30 år.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
utrustningen som man behöver för att skruva e32 och e34 kostar ca 10-20kr i komponent delar.
Jag byggde en programerare för kodpluggen när jag skulle sätta i ett M5 instrument i min bil.
Och att knäcka hur miltalet sparades samt chassinummer var väldigt enkelt. Att det skulle tändas en diod om man byter kodplugg eller mixtrar med är fel, det syns ingenting om man mixtrar med mätarställningen på en e34 eller e32.
Däremot så har jag kvar att knäcka hur faktorn till momentanmätaren sparas.
Lars
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan inte heller göra någon DIS kontroll på E32 och E34 gäller bara från årsmodell -96

///MVH Hasso
Länk
Var o provkörde bilen idag, tittade på helhetsintrycket, pedaler,ratten, slitage osv.

Bilen ser mycket fin ut om man ska titta till slitage osv. Killen som säljer bilen hade servicebok från alla utförda service i Tyskland + en här i Sverige. Killen som äger bilen nu jobbar själv hos BMW,så han har nog tagit hand om bilen bra.
Men tycker ändå att 155,000kr är lite mycket för en 98-års modell oavsätt om den är fullutrustad eller ej. 140,000 är mer lagom. Men jag ska poängtera att bilen ser mycket bra ut och går som en dröm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.