|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
modano |
nu ska ni få höra om mitt problem: när jag försöker varva ut min M3 och börjar närma mig 7500 rpm så slår bilen ifrån. Med detta menar jag att den totalt tappar ork! Stannar jag och startar om så fungerar allt som det ska igen ända tills jag varvar.. Den går att köra efter att den "slagit" av men den har ingen kraft förrän närmare 3000rpm... någon som har varit med om detta eller har en eventuell förklaring ? har kopplat upp bilen mot BMW-diagnosdator sist då detta hände och den indikerade ett motorfel som uppkommit pga låg nivå i bensintanken (den hade gått in i något nödläge..) MEN jag hade nästan full tank sist detta hände (idag..) grrr ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
| Jag tror janne har kört sönder den ;)) | |
|
Kanske är nåt vanosfel eller så har du ett rejält vakum i tanken!!! *Gasar tills det rasar* |
|
| låter som de skulle vara fel på "givan" som säger att de är lite bensin,bara gissar bmw har säkert erfarenhet bara att lämna in. | |
| låter som bensinpumpen, sitter till höger under baksätet | |
modano |
jobbar själv på BMW... mekanikerna har ingen aning.. får väl börja med att byta pumpen... Zodiaken, felet inträffade faktiskt innan janne började köra sönder den.. ;) men vi har fått på porsche GT2 bromsar nu (6-kolv) Bilstein Pss9 ställbart chassi, HR kränghämmarkit o powerflexbussningar... nog e den stram alltid ! ;) ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
Modano, Den går in i ett nödprogram precis som du säger (finns 4 eller 5 olika beroende på orsak). Det finns några mer eller mindre vanliga fel som ibland inte ger felkoder som lagras i styrenheten. Några tänkbara orsaker är tändspolarna, lambda och syre givarna, kamaxel sensorerna, bränslepumpen, bränsle tryck regulator, mm. De flesta av dessa finns det service bulletiner för. Berätta gärna mer om din bil! Bromsarna är det Movit? Hur upplever du H&R krängnings hämmarna? Installerade du dessa samtidigt som Bilstein PSS9? Vilka bussningar i hjulupphängningen har du bytt? /RS2 |
|
modano |
heloo... ska be meckarna på jobbet kolla över prylarna du nämner (RS2)... Bromsarna är Brembos 6-kolvsok till GT2 framtill, bak har vi inte bytt men Brembo 4-kolv till 996 (?) ligger på hyllan. Nya stålomspunna slangar.. Jepp har satt på PSS9 + kränghämmarkitet samtidigt nu i helgen. Min käre vän XXX har ställt kränghämmarna i mjukt läge och dämparna i mittenläge (steglöst steg 5 av 9) Resultatet ? hittils har vi konstaterat att det faktiskt leder till underverk med lite grejjor av bra kvalité! Bilen (i nuvarande provinställning) är styv och understyrd(!). Känns ovanligt men ruggigt kul att köra den nu men det roligaste blir när den får komma ut på bana och man börjar lära sig hur den ska ställas för att verkligen nyttja potentialen i chassit! Mycket tack för hjälpen RS2, ska som sagt kolla upp det du skrev! ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
modano |
sur... var tvungen att testa bilen lite och den går konstant in i nödprogram mellan 7500-7900 rpm... suck... om inte det var nog drog polaren mig med sin M-roadster... i och för sig så hade jag över 100kg i bagaget men ändå... en rolig detalj! !! kopplade upp bilen efter att ha sladdat lite och ovan nämnda fel gått i. I vår BMW dator n fick vi fram att bilen gick i nödläge vid 7600 rpm och gick i en hastighet av 2,3 m/sec framledes MEN 5.8 m/sec sidledes!!! och jag kan intyga att detta troligtvis stämmer... det var ett saftigt bredställ.. ;) alltid något man kan glädjas åt! ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
modano |
när jag ligger i nödläge går det ej att varva över 4000rpm! det är som varvstoppat sätter sig där! suck... ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
Lustigt att du hann prova bilen igen på bara 11minuter =) Från inlägget kl 01:24-01:35 *ler* Hastig varmkörning må jag säga! Mvh Tobias |
|
modano |
kanske har en bärbar dator med trådlös internetuppkoppling ? |
|
kanske d :) Soft de vill ja också ha i bilen! E det dyrt å sufra trådlöst? E det via GSM då eller? Mvh Tobias |
|
modano |
rekommenderar varmt 3G! hyffsat billigt och snabbt ! ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
| Jag hade roblem med att min gick in i nödläge, det berodde på att luftmängdmätaren var trasig. Kanske kan vara samma här? | |
|
Jimmy, Hade du original luftfilter när HFM mätaren gick sönder? /RS2 |
|
| Ja, bilen är helt original. Jag märkte att den gått sönder när jag plockade fram bilen efter vintervilan. Bilen gick ojämt, och när man försökt "ladda" på några växlar gick den in i nödläge och kunde bara varvas till 4000rpm. | |
modano |
Jimmy !! exakt det fel jag har! har beställt tryckregulator + luftmassamätare så felet lär nog försvinna... dock har jag ett "green" filter... lär nog inte vara filtrets fel.... Jimmy.. innan du bytte luftmassamätaren upplevde du bilen som allmänt slöare än vanligt? jag tycker min känns pigg upp till 5000rpm men sen segar den sig upp... mvh johan ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
Modano, Vad fanns lagrat i felminnet då? /RS2 |
|
modano |
RS6 ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
modano |
RS6 datorn säger att bilen gått i nödläge pga dåligt med bränsle. detta uppstår troligtvis pga att luftmassemätaren är kaputt och inte ordnar till rätt blandning. ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.