|
|
|
|---|---|
|
Måste bara skriva och berätta vad nöjd jag är!!!Har gått och längtat länge efter en fin E46 i många år,och nu har jag äntligen köpt en som jag tycker är i kanonskick.Visserligen bara en 318,men duger väll bra till en liten tös som mig va? :-) Har bara en liten fundering.Tycker den är ovanligt trög i växel lådan får liksom trixa lite för att få i växlarna(nej jag kan faktiskt köra bil fast att jag är tjej)och drar jag spaken lite fram och tillbaka sakta så skrapar det lite i vissa lägen.....ska det va så eller dags att byta olja eller nått? Tacksam för tips grabbar!! /eva | |
|
grattis till bilvalet. Schysst båge du har på bilden! Mvh, Christian |
|
|
inte min tyvärr :-) /eva |
|
|
Rekomenderar starkt ett oljebyte i växellådan! Jag bytte nyss olja i min låda med gott resultat! Häll på den olja som BMW rekomenderar, är mitt tips. Tror du ska ha Castrol Transmax-Z. Lycka till och varmt välkommen till världens bästa forum :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
ormen |
ATF olja ska det vara, det ska finnas en skylt ovanför påfyllningsskruven. Ang. skrap, jag bytte bussningarna till växellänkaget och bussningen (lagringen) till spakkulan. Det blev som nytt igen, med bra återfjädring och inga skrap... Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!! |
stefannorr |
Du får hoppas att de inte är dåliga synkringar!! |
|
Kan även vara kopplingen som börjar bli dålig! |
|
|
Hej! "Drar spaken lite fram o tillbaka"? Menar du nu(som jag tror iofs) att du har problem med att få i växlarna utan "skrapljud" då kan det som sagt hjälpa med en annan olja som bl.a. Kalle skrivit...MEN en såpass ny bil ska inte ha dessa problem i normala fall om den har fått rekommenderad service ...Hur långt har bilen gått? Du bör ju ha garanti om du köpt den från firma iaf... Kopplingsslitage ska absolut inte förekomma före 10000mil om bilen inte är misskött "å det grövsta"..Men det kan också vara en felmöjlighet.. Synkringsslitage på en låda monterad på en BMW ska inte vara ett problem på en så ny vagn(med förmodat låga mil då)....Förutsatt att den är "handhavd" på ett riktigt sätt. Om ovanstående problem förekommer så bör du gå tillbaka till bilförsäljaren o kräva åtgärder...För du har väl köpt den på bilfirma? Mvh Janne. |
|
///M.D |
även jag har samma prob på min bil.-99 e46. |
ormen |
Detta forum har en tendens till (ibland) överdriven misstänksamhet, paranoia, om att det är det värsta tänkbara fel som uppstått. Kanske är det så att man vill tro det värsta för att sedan kunna glädjas åt det lilla.... Börja med att byta teflonbussningen till spakkulan, och senare växelförens lilla bussning/ar, så ska du se att det lilla skrapet försvinner... Betydligt billigare att börja där än att byta koppling, renovera låda osv... Inget illa boys, men varför alltid börja skrämma upp nya användare? |
|
Tja "ormen"....Har man ett problem som man vill dryfta så ska väl vederbörande få information om vad som kan vara fel...Eller har jag misstolkat dig? Tycker inte att råden som hon fått är "värsta möjliga"..Allt kan hända...Men i detta fall så är ju ett oljebyte det "billigaste" att börja med...ALLA defekter tycker jag hon ska få kostnadsfritt fixat om nu hon "propsar" på det,OM hon köpt bilen nyligt på firma... Annars så tycker jag "armadan" av råd/funderingar tyder på engagemang i frågan snarare än "domedagsprofetia" ;) Naturligtvis så är det mest troligt ett "skitfel" men det kan ju också kosta en smula för den som inte är så van vid "skruvning"(en liten fördom smög sig in nu)själv.. Jag skulle INTE börja med lådbyte/kopplingsbyte hur som helst...Skulle nog ingen ;) Mvh Janne. |
|
ormen |
Självklart ska man upplysa vad som kan vara fel, men upp till en rimlig nivå, anser jag... Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!! |
|
Nu har hon i princip "alla tänkbara fel" på bordet s.a.s....Så då är det ju bara att sätta igång :) I prioriteringsordning>>>Det billigaste först ;) Mvh Janne. |
|
ormen |
mycket riktigt JanneT! börja med olja, allra helst, som nån skrev innan hör med säljaren (om det var en bilfirma) om de vill kolla på det som garantirep. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.