AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.227

Mekonomen Universalstift

Do
26
Dopply
523i(E39) -96
NÅgon som haft problem med dom stiften?
Min bil hackar en aning vid acceleration t.ex omkörning,
den verkar inte riktigt kunna ge allt.. Har kollat efter luftläckage, och sådana existerar inte. Är inte hundra på hur det ser ut med bränslefiltret, men enligt serviceboken är det bytt för 2000 mil sedan. Kan det vara stiften tro?

/DopplyMannen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-motorer kan vara tjuriga för fel stift!

Byt till de NGK-stift som BMW rekommenderar, så blir det säkert bra!

(NGK BKR6EK eller BKR6EQUP)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag ställer mig lite frågande till om NGK är de bästa till BMW då de inte ens har några stift till S38B38. Jag tror att champion eller bosch är bättre lämpade för våra bilar. Angående mekonomens budget stift (beru) så är det många motorer som inte går bra på dessa stift. Saab bl.a går som en kratta med dessa stift. Köp inte dessa, de heter UFX79 och skall tydligen passa i de flesta motorer men maskinen får sämre avgasvärden med dessa. Det måste väl tyda på sämre förbränning. Mekonomen har ju även NGK som i det här fallet är ett bättre alternativ.

Ett lands välstånd mäts i BMW per capita
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NGK brukar fungera klanderfritt i BMW-motorer! Dessutom brukar det vara just NGK monterat från fabriken när BMW:n är ny.

Däremot kan det vara så att de inte har vissa specialstift som till en del M-motorer. Då har Bosch säkert ett passande stift.

BMW själva tillhandahåller NGK och Bosch till bland annat M50, M52 och M52TU mm.

Jag har aldrig haft några problem med NGK- eller Densostift i några motorer...
Tyvärr har jag inte samma positiva erfarenhet av Bosch och Champion.

Champion har mig veterligen inte originalmonterats i de BMW som tillverkas i Europa.

Mvh

Do
26
Dopply
523i(E39) -96
Ok, jag ska ta å prova byta dem då :)
Tack för svaren

/DopplyMannen
Köpte Bosch Super 4 på aukt verk och satte in de...tyckte att bilen fungerade konstigt på höga varv + förbrukningen var onarmalt hög...åkte tillbaks och undersökte felet...visade sig att kompresionen var alltför hög på de höga varven...byte till rek. stift för min bil nämligen NGK med två "krattar" mätte kompen och sedan dess har allt fungerat klanderfritt- KONSTIGT VA?
Do
26
Dopply
523i(E39) -96
Vad jag har sett så är det Bosch F7LDCR som satt original i min bil, kanske ska prova dem då?

/DopplyMannen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bosch F7LDCR motsvarar NGK BKR6EK och båda säljs av BMW...

Mvh

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kör med NGK i både M20 och M50, fungerar perfekt!
Visa användare
279
norda
540iA -93
du ska nog prova ngk stift ändå..de funkar kanon i min bil!
Gold
Hade själv problem med att min bil gick ryckigt med Beru siften, köpte original på BMW och den gick fint igen. Beru är skräp, har haft alla möjliga problem med deras tänd delar.

///M arcus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Original BMW stift finns inte :)) De tillverkas inte av BMW.
på mina NGK som monterats från fabrik så står det BMW på ena sidan porslinet och NGK på den andra. Vilket är då original ??
Den som tillverkat dom eller dom som köpt dom ??? :))

Numera finns det sedan oktober 2003 andra gällande regler vad som får kallas originaldel.

Originaldelar är följande numera, fordonstillverkare monterar bilar
och egentillverkingen är inte många % av en bil.
Originaldel kategori 1.
reservdel som tillverkas av fordonstillverkaren.
Originaldel kategori 2.
delar som reserdelstillverkaren levererar till fordonstillverkaren.
Originaldel kategori 3
delar som tillverkas enligt specar/normer , men levereras till fristående reservdelsgrossister.
Delar av motsvarande kvalitet:
motsvarar kvalitet, men tillverkas inte enligt specar/normer från fordonstillverkaren- är dock av samma eller högre kvalitet men ev i annat material.
Alla reservdelar som uppfyller bilmärkets specar får idag kallas originaldelar enligt det nya gruppundantaget from 1 oktober 2003-
Du behöver inte serva eller reparerar bilen hos märkesverkstaden för att garantierna ska gälla om bilen servas enligt bilfabrikantens instruktioner och med sådana reservdelar som går under kategorin originaldel eller motsvarande kvalitet.

///MVH Hasso
Länk
Do
26
Dopply
523i(E39) -96
köpte mig nya NGKstift idag, nu ska jag bara få i dem också :P

/DopplyMannen
Själv kör jag med HALO-stift, funkar fint.
3:e bilen jag moterar HALO i nu. Funkat bra på alla.
Föräldrarna har åkt snart 9000mil med sina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.