AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
958

540iA - Råa nedväxlingar

Hej,

Automatlådan i min 540 -93, inte den adaptiva, har alltid fungerat klanderfritt. Dock har jag också länge upplevt att bilen växlar ned ganska rått och hårt vid kickdown i hastigheten 90-120 km/h. Skall man slänga i lite olja och uppgradera mjukvaran i lådan för att slippa detta? Någon 540-ägare som har erfarenhet av liknande beteende?

MVH,
E38B12
Har inga problem, men visst är det skillnad mellan kickdown 1 o 2
Vid 1 är det jättelungt med vid kickdown2 växlar den ju ner två steg klart att det blir en spark i baken med den motorn.

;-)

Bmw är rätt okey!!
Spider,

Förstår vad du menar, det är helt normalt...

Vad jag menar är att om jag ligger i 110 km/h i Drive, med lådan inställd på t ex. ekonomi... och gör kickdown så går nästan antispinn i (och t om. gör det vid vått underlag) så rått och hårt slungar den ned växlarna.

MVH,
E38B12
Behöver ju inte vara lådan! Om det hugger o så, kan ju vara drivlinan som är sliten.

Bmw är rätt okey!!
Tror ändå det är lådan, bilen funkar perfekt och lådan funkar perfekt i alla andra register. Kickdown 40 km/h... perfekt, kickdown 150 km/h också perfekt... men just mellan 90-120 km/h verkar det som den hugger vid nedväxling vid kickdown.
Sökte runt lite och hittade denna tråden:

Länk

Fenomenet verkar vara samma som på min, skall därför kolla upp hardyskivan, kardanen och bakaxeln snarast. Tack Spider för hjälpen.

/E38B12
ok NP!

Hoppas du hittar problemet. Som väl är har jag inga såna symptom. Jag gör inte dubbelkickdown så ofta i sportläget antar att det kan slita rätt hårt på drivlinan.
Ha de gött!!

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.