|
|
|
|---|---|
|
Hej, Automatlådan i min 540 -93, inte den adaptiva, har alltid fungerat klanderfritt. Dock har jag också länge upplevt att bilen växlar ned ganska rått och hårt vid kickdown i hastigheten 90-120 km/h. Skall man slänga i lite olja och uppgradera mjukvaran i lådan för att slippa detta? Någon 540-ägare som har erfarenhet av liknande beteende? MVH, E38B12 | |
|
Har inga problem, men visst är det skillnad mellan kickdown 1 o 2 Vid 1 är det jättelungt med vid kickdown2 växlar den ju ner två steg klart att det blir en spark i baken med den motorn. ;-) Bmw är rätt okey!! |
|
|
Spider, Förstår vad du menar, det är helt normalt... Vad jag menar är att om jag ligger i 110 km/h i Drive, med lådan inställd på t ex. ekonomi... och gör kickdown så går nästan antispinn i (och t om. gör det vid vått underlag) så rått och hårt slungar den ned växlarna. MVH, E38B12 |
|
|
Behöver ju inte vara lådan! Om det hugger o så, kan ju vara drivlinan som är sliten. Bmw är rätt okey!! |
|
| Tror ändå det är lådan, bilen funkar perfekt och lådan funkar perfekt i alla andra register. Kickdown 40 km/h... perfekt, kickdown 150 km/h också perfekt... men just mellan 90-120 km/h verkar det som den hugger vid nedväxling vid kickdown. | |
|
Sökte runt lite och hittade denna tråden: Länk Fenomenet verkar vara samma som på min, skall därför kolla upp hardyskivan, kardanen och bakaxeln snarast. Tack Spider för hjälpen. /E38B12 |
|
|
ok NP! Hoppas du hittar problemet. Som väl är har jag inga såna symptom. Jag gör inte dubbelkickdown så ofta i sportläget antar att det kan slita rätt hårt på drivlinan. Ha de gött!! Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.