|
|
|
|---|---|
|
ska hjälpa en kille byta toppackning på en 325 -92,frågan är det något som man bör tänka på,brukar dom topparna oxså spricka? Länk | |
|
Har inga direkta tips, men har du inte rivit en 24V tidigare kan du i alla fall få en föraning om vad som väntar här: Länk |
|
| Det är inte svårt, bara en del skruvande. Jag visste att jag inte hade några kam jiggar eller kunskap (då iaf) att ställa in tändningen, så jag markerade upp exakt hur allt satt med lite vit färg, bytte packning, å smackade ihopp allt, gick skit fint, sen åkte jag å gjorde en exakt inställning hos en verkstad, kostade inte så mkt. Jämför man vad BMW tar så är det gratis =) | |
|
Glöm inte att tillverka de 2 st specialverktygen för att låsa motorn i TDC, finns mått och beskrivningar i Haynes. En pinne för svänghjul, sedan en utskuren metallbit för kammarna. Dessutom bör du köpa de "långa torx hylsorna"för topplocksbultarna, specialverktyg hos bmw, då slipper du ta bort kammarna!! Ångrar att inte jag gjorde det i efterhand....Enligt haynes boken behövs annars specialla tryckanordningar när man lösgör kammarna som trycker när inte bultarna trycker, för att inte riskera att förstöra kammarna. Sedan behöver du ett gäng andra olika torxhylsor, e8 e10 e12 har jag för mig, e8an skall vara den minsta hylstypen då torxbultarna vid transmissionssidan sitter nedsänkta i hål! :O alternativt långa hylsor av mellanmodellen. En annan liten grej är ett skummt specialverktyg som trycker in kamkedjespännaren med ett visst momemnt när man skall skruva ihop motorn, vet inte om det bara gällde vanosmodellen men det går nog utan med.. Lycka till//Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
nya topplocksbultar också..//M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Slipper man ta bort kammarna?! det låter ju kanon, jag har hört att dom kan gå av annars... :-( www.reptil.nu |
|
| Jepp den där smala torxhylsan är ett fynd, fattade inte det förrän efteråt... | |
|
Gäller det även S50 motorn? www.reptil.nu |
|
|
Tack för tipsen men jag slapp lyfta toppen,det var vattenpumpen som hadde separerat. Länk |
|
|
ah antar att axeln på vattenpumpen var av ? så var det på morsans M50 motor, när den gick varm, trodde först att det var topplockspacknigen/ev toppen som hade farit men de var vattenpumpen som sa upp sig(regält) ramlade bara ut delar när den öppnades), sedan har jag hört att det ska vara relativt vanligt fel iaf på M50 dedär med vatten pumpen.... //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.