|
|
|
|---|---|
|
eller måste man modifiera mkt? (vill ha ner varvet vid motorvägskörning...) Vad borde en bra begagnad 6växlad låda kosta? (svår fråga förstås...) | |
|
var det en så dum fråga? (jag har sökt...) |
|
| Jag vet inte hur det är med M3-e36 men på M5-e34 måste man byta vxl-låda, kardan och diff vid byte från 5- till 6-växlad. Bör vara samma nödvändighet på M3:an. | |
|
Det räcker med växellåda och kardan + eventuellt några smådetaljer. Om du har ETK så kan du leta upp alla detaljer. För övrigt, det är samma 6-växlade låda (420G) till både M3 och M5 men främre delen av huset är olika. Jag tycker den är för lågt växlad på 1:an och 2:an. ///Thomas |
|
| Jag är tämligen övertygad om att 5:an i den 5-växlade och 6:an i den 6-växlade har i stort sett samma utväxling (ca 0.8). Om man då inte byter diffen så har man endast fått en mer tätstegad låda, inte en sänkning av varvtalet vid given hastighet. | |
|
Den 5-växlade i M3 är 1:1 på femman. 1:an i den 6-växlade är 4,23:1 och 2:an är 2,53:1. Det funkar i en M3 men inte direkt i en M5 som har original 5-växlat. Man måste lägga i 3:an innan den gör 100 km/t och hur kul är det. Femman i en 5-växlad M5 är 0,81:1 och 0,86:1 i en 6-växlad. ///Thomas |
|
M3busen |
Hördu Conan! Jag tycker inte den varvar så mycket vid 110km/h för de var väl de farter du tänkte på eller? Men var det högre Km/h du tänkte på så kan jag hålla med om att de behövs en 6:a Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
alltså måste man byta diff eller? |
|
|
Inget diffbyte till en M3. Det enda du får är en överväxel jämfört med din 5-växlade. Begagnad 6-växlad låda i fint skick brukar kosta runt 10000.- med kardanstången på skroten. Priserna brukar ibland vara förhandlingsbart. Tänk på att det inte finns reservdelar att köpa till den 6-växlade. ///Thomas |
|
|
Jaså, så om den gör sönder är det godnatt alltså... |
|
|
Ja men man får jobba ordentligt för att ha sönder den i en M3. Det är samma låda som till M5 3,8 och V8. ///Thomas |
|
|
är det "bolt-on" tror ni eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.