AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.507

Var hittar jag AGIP olja?

Har dåligt med olja i bilen och behöver därmed fylla på omgående! Jag har Agip olja 10W40 i nu och man ska väl inte blanda oljor så jag undrar om någon vet var man får tag på Agip olja? I stockholmsområdet?

Tacksam för snabba svar!=)

Mvh
David

Bilen: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det går bra att blanda om du väljer en med samma eller högre specar. Det händer liksom inget "hokus pokus" när man blandar vanliga motoroljor av samma typ så fyll på med en BRA olja och var lugn.

P.s "nystrajpad" kärra? Schysst !!!
/ Anders

Länk Länk
Det är inga problem att blanda olika oljefabrikat! Däremot så försämrar du ju oljans egenskaper om du häller i en olja med sämre kvalitetsklassningar, likväl som du förbättrar dem om du häller på en olja av bättre/motsvarande kvalitet!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan blanda med andra oljor av motsvarande kvalitet!

Bäst är att använda oljor av samma API- SAE- och ACEA-klassning som den du redan har, då de har ungefär samma additivsammansättning. (om det är stora skillnader i additivsammansättningen kan det leda till något försämrade egenskaper i oljan)
Men det går att blanda i i princip vilken olja som helst om den är av någorlunda bra kvalitet, utan att det händer något påtagligt negativt i motorn...

Så mitt råd är att du svänger förbi lämpligaste bensinmack eller tillbehörsfirma och köper en liter bra delsyntetisk 10W40-olja som du toppar upp med fram till nästa service.
Vid nästa service köper du en extra liter av den oljan som du då använder, så behöver du inte fundera kring dessa problem... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Perre, Bil&Motorteknik, Huddinge 08-711 06 87. Han kör ju mycket med AGIP, så han vet nog.

/Lazze
Länk
takc för snabba svaren!=) Jag vet inte vad det är för klassning på den som Perra på Bil o motorteknik i huddinge hällde i vid bytet... Men om man köper en annan som är bra så är det alltså ingen fara? Rekomendationer på en högklassig olja? Spelar d ingen roll om man häller på en med annan varm/kallviskositet?

Mvh
David

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I princip kan du välja vilken delsyntetisk 10W40-olja som helst, så länge det är en "känd" tillverkare!

De klasser som oljan bör ha, är följande:
API SJ eller SL
ACEA A3
Det finns som sagt många olika oljor att välja mellan:
Castrol, Mobil, Shell, OK/Q8, Valvoline, BP, Biltema (statoil), Rusta (Aschland/Valvoline), QS etc.
Undvik däremot "stormarknadsoljor" (hos Maxi och liknande affärer) av tveksamt fabrikat! De har ofta en dålig klassning, men det står tydligt på flaskorna!

Visst kan du slå på en bättre olja (helsyntet), men oljans totala egenskaper blir inte märkbart bättre av det.

Däremot skulle jag rekommendera att du använder helsyntetisk olja vid kommande oljebyten, då den oljan är bättre på alla punkter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Behöver man verkligen BMWs rekomenderade olja annars? Jag bytte olja på min för ett par veckor sedan och den kostade 193.-/l och det går på 7.5L!
Jag vill absolut inte snåla på något sådant som motorolja men det känns som det är rent slöseri med så dyr olja.
Topplockspackningen gick på min 535i -88 då jag tror jag hade väntat lite för länge med ett oljebyte och något sådant vill jag inte vara med om på denna bilen pga. snålhet på oljan.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Johan B: Du sitter på oändliga oljekunskaper förstår jag. 1 liter räcker iallafall aldrig tills nästa oljebyte. Den drar ca 1 liter/200mil. Jag ringde till Perre idag men det var ju inte öppet=(. Måste ju ha olja nu, det är väl inte bra att köra med lite olja..

Jag får väl spilla i någon annan olja en liter och sedan fortsätta med Agip-oljan tills nästa byte.

Några tips på nån prisvärd bra olja? Inte bara klassningar utan märke/sort och så.

Mvh
David

Om den drar så mycket olja så kanske du skulle testa med att vicka i en tjockare olja. Tex en 5w-50 eller 10w-60.
Bland annat Mobil1 och Castrol erbjuder dessa alternativ, men, dom kostar en del.

/Anton
Anton: jag funderade på det.. då kanske den tickar lite mindre oxå från motorn.. ska nog prova 10W60. Åker o köper nu!=)

Tack för svaren!

Mvh
David

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.