|
|
|
|---|---|
|
Jag har forsökt att söka - men är kanske lite osäker på stavningen. Hursomhelst: Hur känns det, när det är fel på bärarmen? Och, hur ofta är det allvarlige fel på det som på dansk heter "styretøjet" (och därmed "tandstangen")? Bilen är en Compact E36 från 1999.. Mvh. Carl Johan, DK | |
|
Jag vet om dessa symptom: - Vibrasjon vid nedbromsning / ostabil - Spårar mycket Jag tyckte det var lättare att märke skillnaden efter bytet, då var bilen litt tightare i ratten tror jag. Inte mycket, men det var skillnad. |
|
| Ps. Sök på 'länkarm' eller 'spindelled'. | |
|
Mina är kass nämligen.. Och den spårar ganska mycket, är ostabil under nerbromsning och fladdrig när man kör snabbt (över 150km/t). Får väl våra det, då. Hoppas inte det är nåt allvarligt fel på styrningen.... Den skakar när man svänger över mitterställningen - men det kan väl likagärna vara bromsarna och bärarmen (bromsarna ska också bytas..). Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Ahh. Tack. Trodde inte spindelled var samma sak.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Spindelled är samma sak som bærekule (norsk). Det är den som blir kass sånn att man måsta byta hela länkarmen/bærearmen på båda sidorna. Det är gläpp i smindelleden som framkaller dessa symptom som jag skrev over. Hissa upp bilen och kjenn efter om det gläpper når du "rugger" på hjulet! |
|
|
Nu börjar jag forstå så småningom. Jag ringde till Jarls Bilservice och bokade tid i dag, Han sa, att det inte var hela bärarmen som gik sönder, men bara "bussningarna" (får väl vara bærekuglen, då..).. Så dom ville han byta - inte hela länkarmen, som jag förstod det. Mvh. Carl Johan, DK |
|
| Det är inte många som bytar endast spindelleden/bærekuglen! Enligt BMW så lar det sig inte göra utan specialverktyg som dom inte har. Jag vet inte mer utover detta, men det kan hende det är möjligt. Dog så är det vanligt att byta till den nya typen bärarm med förbättrad spindelled (80 mm istället for 60 mm). | |
| På E36 går det att byta själva spindelleden, kostar ungefär en tusenlapp senast jag råkade ut för det. E46 har däremot en konstruktion där det är betydligt bökigare att byta leden, vilket oftast innebär byte av hela bärarmen. | |
| Oops, jag såg för mig en E46:a. | |
| Jag märkte inget av att jag har en dålig bärarm (spindelled) fram när jag hade 16"are med 215 däck. Men jag har nyligen köpt mig 17"are med 225 fram 235 bak , och nu går det inte köra fortare ärn110 (vilket är bra;). Bilen beter sig som en orm. Konstigt att det ska göra en sån skillnad, jag mena,r med 16" kändes det absolut inget, jag kunde köra i 170 och släppa ratten, bilen rullade hur stabilt som helst men nu...:( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.