|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
nikkieb0y |
tjänstevikten på en e36 m3 är enligt regbeviset 1580 kg. Snart i bakspegeln nära dig... |
|
Läs själva: Länk Där hittar ni alla svar...!!! |
|
nikkieb0y |
ja. bmw spöar audin med bara 6 sekunder på 0-200. hahaaa. Snart i bakspegeln nära dig... |
| 1580? Väger den så mkt? | |
| Fast man behöver ju inte vara ingenjör för att räkna ut att Audin som är 180 kg tyngre och 56 hästkrafter fattigare får stryk av M3 3,2. Det intressanta vore en chipad S4 vs. M3 3,2. | |
nikkieb0y |
p3r-> japp tydligen. hade gissat på runt 1300 kg men i regbeviset stod det 1580kg, blev lite paff jag med. oskar-> precis. en 3.2 mot en chippad s4:a vore intresant. fick som sagt råspö mot en s4:an som förmodligen har mer en ett chip när den är trimmad av dahlbäck. men jag har ju "lilla" motorn. 3.0 286 hk. Snart i bakspegeln nära dig... |
| En S4 biturbo som e chippad hos Dahlbäck ger 312 bromsade hk och 540 nm. Den ska göra 0-100 på 5,1 sek och toppfart 272 km/h. Mer fakta finns inte. Men det e fortfarande så att audin e tyngre... Jag tror fortfarande BMW:n vinner! | |
| En M3 toppar väl dessutom ca 280(?) om man tagit bort spärren! | |
nikkieb0y |
lexcom -> menar du 3.2 eller 3.0 m3? jag satt själv i min 3.0 och drog inte jämt med honom nånstans. efter 140 stack han iväg ännu mera... Snart i bakspegeln nära dig... |
|
Jag körde en kompis S4 avant biturbo, med MTM steg2. Från stillastående till 160km/h gick den verkligen som ett as och jag har svårt att tro att någon M3'a krokar på i det intervallet, men uppe i fart är det möjligt att vikten och fyrhjuldriften tar ut sin rätt... /Wille |
|
nikkieb0y |
lexcom -> japp runt 280. skulle aldrig ta bort den, snakka om att leka sönder motorn... Snart i bakspegeln nära dig... |
|
Leka sönder motorn??? Det e väl inte värre att ligga på 7000 rpm på 6:ans växel än på nån annan växel...? Jag hade en polare som var med jobbet i en nån fabrik i tyskland. Där hade dom en M3 motor som i utvecklings/test syfte stod och gick på maxvarv, och hade gjort det i 500 timmar, Så nog håller motorerna iaf ;) |
|
|
En 3.0 gör väl inte 280km/h med borttagen fartspärr? Kanske 3.2-an. Jag kan förstå om en S4 på 265hk blir frånkörd av en 3.2 på 321hk. Men som sagt en chippad S4, då blir det jobbigare för BMW-n. Kom ihåg att M3-an är redan väldigt hårt trimmad & man kan knappt sugmotortrimma den nå mer. S4-an däremot finns mkt att göra på. 265hk i en dubbelturbo är icke mycket. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Problemet är att grenrören spricker och turbosarna har för små kylkanaler för att trimmas. Detta gäller i synnerhet 98-99orna. | |
|
Flåklypa<<<< Det är nog åtgärdat på de allra flesta exemplaren. |
|
| Ja...M3 3.2 gör 280 km/h på mätaren utan fartspärr....så var det med det... | |
nikkieb0y |
lexcom-> Om vi säger så här. varför skall du köra 280? 250 räcker gott och väl. om du ska köpa en m3:a, köper du hellre en chippad som gått på för höga varv eller en som gått för det motorn är byggd för??? det måste ju finnas en anledning till att varvspärren finns där. eller hur???? |
|
nikkieb0y; BMW-motorn ÄR byggd för dessa farter; hastigheten är begränsad av "politiska" skäl, inte mekaniska! BMW införde ju detta först på sin 750 i slutet av 80-talet om jag inte minns fel - Merca & Audi hakade på, miljöskäl mm spelade in + skälet du också angav: "250 räcker gott och väl". Men nu börjar det kanske luckras upp, Audis "nya" RS6+ är ju begränsad till 280 km/h...(480 hk - mumma) |
|
nikkieb0y |
okej. jag kan ha fel. men jag tror ändå att motorn mår bättre av att inte pinas på högre än 6500-7000 varv. |
|
Det är väl klart att den gör - men i och med att max-effekten i min förra M3 ex tas ut vid 7400 rpm = That's the place to be! :-) Överhuvudtaget vill jag bara kommentera alla dessa acc-diskussioner i denna tråden och andra samtida; vi borde debattera vridet ist för effekten i dessa chippade bilar mm. 3.2:an har ju "bara" 350 Nm i maxvrid, orsaken till fina 100-200 tider osv är ju att Newtonmetrarna gärna sticker i höjden när du chippar en turbo-bil?... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.