AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.977

M3 vs. S4

Sida 1 av 5
Tja,

Har funderat lite efter den senaste tidens jämförelser mellan M3:or alla möjliga sorters bilar så som trimmade volvo och saabar. Är det inte konstigt att det aldrig är någon som jämför den med Tex en Audi S4 eller en mercedes C-klass Amg. Dessa bilar var ju från början avsedda att "kriga" mot varandra. Som exempelvis blivande M3 köpare så skulle det väl vara intressant att se hur dessa bilar står sig mot varandra i dagens läge, eller???

Vid en sådan jämförelse är det ju också svårt att skylla på att den bilen var si å så mycket trimmad och att M3:an är allt 100 gånger bättre när det svänger lite osv.

En fundering bara..

MVH Richard

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Menar du E46 eller E36? Det finns trådar om S4 vs M3. Men på en torr bana har inte Audin något att sätta emot.
Jag menar främst E36
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad vill du jämföra? Rödljusrace, 0-100, 100-200, 100-0, Gelleråsen, Hockenheim, vått eller torrt?

Länk Länk
M3busen
Jag var ute i ons och drog mot polarens S4:a.98:a

Han drog iväg på ettan & tvåan med en halv billängd men när jag fick i trean så drog jag honnom. Vi körde ett par repor och sissta repan drog jag han på 1,2,3:an så jag var jävligt nöjd.
Jag tror han har 315Hk och ca500Nm (kan det stämma?den är bara chippad)

Han har problem med att kopplingen inte orkar hålla växlarna men jag har ju bakhjulsdrift och olagliga baksuler.

Jag trodde S4 skulle försvinna....ack vad fel jag hade...men nöjd.

Varför stanna när man kan fortsätta...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
m3busen: Får jag fråga vad du gjort med din m3:a?

S4biturbo som DESSUTOM är chippad+ fyrhjulsdrift borde piska en 286:hk M3:a hur j*vla lätt som helst. Iaf upp till 150km/h.

Men din M3:an går kanske väldigt bra då.

///M3
M3busen
Jag tycker också det är skumt. men vi drog flera repor. Den repan när jag drog honnom på 1,2,3 kan han ju ha missat växlarna. Men han drog aldrig iväg så som jag trodde den skulle göra & på 3:an var jag ikapp & om honnom. Men han har tydligen problem med kopplingen & som sagt vad så jag tror att felet ligger där eller?
Jag åkte med honnom & visst den drar som fan när turbon kommer men den drar inte lika långt som M:en gör.

Min är helt orginal förutom KN öppet+ kattersättare(hade jag inte när vi racade) Men jag vet inte den kan vara preppad för han på besiktningen tyckte att det var ett jäkla drag iden...

Varför stanna när man kan fortsätta...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Audis S-bilar går inte så bra som man tror. När jag hade min saab så tog jag en chipad S3 under ett nattrace på dryga milen på motorvägen. En annan gång så hade min kompis lånat et S6 med v8 (340 hk) av en kille. Jag hade inga större problem att köra ifrån honom i höga hastigheter, vid 200 km/h så drog jag ifrån honom ganska ordentligt sen kom han tillbaka i slutet på grund av högre toppfart (280 km/h).

I jämförelse så fick jag ganska duktigt med torsk av en M5 3,8 i samma intervall...
En 3.0 kan icke ha en suck mot en chippad S4 biturbo. Nåt måste vara galet isf.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Håller med föregående talare..

Mvh Per
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Det ska tilläggas att det inte är så lätt att starta med fyrhjulsdrift som alla tror, iaf inte om man är lite rädd om prylarna.
En slirande koppling tappar man många sekunder med, säg till din polare att fixa ny koppling ställa sig på 5000-5500 rpm och kliva av kopplingen, då blir det nog annat resultat i racet.
nikkieb0y
när vi ändå snackar audi. vad sitter det i en audi s2 org?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Godmorgon..

S2 har mellan 220 och 230 hk beroende på årsmodell..

Har för mig att dom bytte 93- till 230 hk och 6vxl låda..

Mvh Jimmy
nikkieb0y
angående s4:orna. så har jag blivit duktigt dragen av en s4 kombi. visseligen trimmad av dahlbäck men andå. hade inte mycket att sätta emot nånstans...
En orginal S4:a Biturbo är faktiskt inte så särskilt kvick över ett längre intervall, tex upp till 200 km/h.

26,4 sek (enl AMS) respektive 25,2 sek (enl Track-challenge) distansen 0-200 km/h är ju inte direkt superdupersnabbt. Intervallet 100-200 tar 20s resp. 19,2s vilket är än mindre respektingivande...

Det är ju knappt så den hänger med en traktor-Volvo eller ett Saab-vrak för att inte tala om en M3:a... ;)
En bekant har en S4 Biturbo på 340hk/520nm. Ingen M3 E36 hänger på den, inte en chans. Kom igen inse fakta, det är många som åker ifrån M3 E36, iaf 3.0-an. & det behövs inte en trimmad S4 biturbo för det.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
En original S4 Biturbo är inte så fasligt snabb...en M3 3.0 räcker för att ta en sådan.
nikkieb0y
vad väger en s4:a? och vad sitter det under huven org? måste vara mer än i m3:orna alle fall.

Snart i bakspegeln nära dig...
265hk orginal, ett chip gör underverk...

/Wille
nikkieb0y
så, om bilarna är org borde en m3 e36 dra den lätt. kan inte alls audi. men är det biturbo i alla s4:or??

Snart i bakspegeln nära dig...
Alla S4or mellan 98-01 (gamla A4-karossen) har V6 Biturbo, därefter (nya A4-karossen) så är det V8 i S4.
Min S4 Biturbo -99 har en tjänstevikt enligt reg.beviset på 1760 kg. Vad väger en M3?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.