AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.500

Bilen kan inte backa? [E30]

Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Min 318i -85a gå bra framåt men så fot jag ska backa så är det jävligt jobbigt, det frustar och pustar och så dör bilen!

jag kan slira på kopplingen och backa, men släpper jag helt så måste jag ha FULL -gas, annars dör bilen.

symtomen kom för 2 veckor sedan..
först trodde jag det var bakbeomsarna som låg emot och men då dessa nu är uppsmorda så kan det inte vara det längre vara det.
Sedan tänkte jag på ett el-fel men då jag kopplade ur säkringarna till alla lampor och så var det forfarande kvar.

Vad kan det vara????

E30 - när du älskar att köra!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter ju som ett el fel.

---
Min E30: Länk Länk

/Chrille
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag tror att det skulle kunna vara antingen en läckande gummibälg vid insuget som (eftersom motorn vrider sig åt det andra hållet när man backar) börjar släppa in en massa tjuvluft. Typ en spricka som vidgar sig. Eller kan det vara någon motorelektonik-kontakt (tex. kontakten till lmm) som pga sträckt sladd vrider sig lite och därmed förlorar kontakten. Det har faktiskt hänt mig en gång. Det var en kontakt på en 200sx jag hade innan som tappade kontakten när man backade, pga för sträckt kabel. Den gick då som du beskriver som skit.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Motorn vrider sig åt andra hållet när man backar??

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Det kan vara bakaxeln eller växellådan tror jag, hör du inga missljud?
Motorn vrider sig la åt samma håll oavsett om man backar eller kör framåt *s*
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Öppna motorhuven, sätt dig i bilen. Dra i handbomsen allt vad du har. Starta motorn & läggi ettan. Släpp upp kopplingen sakta (Handbromsen håller emot ). Du ser att motorn vrider sig lite åt ena hållet. Lägg nu i backen och upprepa. Motorn vrider sig åt andra hållet.
(Jag är iaf 99% säker på det, hade jag haft min bil i närheten hade jag gått ut och provat för säkerhets skull...)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Inuti motorn snurrar det alltid åt samma håll, men utväxlingen i växellådan gör att motorn vrider upp sig åt olika håll.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
[C
421
[COD]soul
325iA -91
hehe ja då fick man lära sig något nytt idag också :)
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Nej, inga missljud....

det kändes lite som om det var motstånd på drivaxeln när jag hade demonterat bromsarna och snurrade på den.
Hur mkt motstånd ska det vara?

finns det nga bra tester som avslöjar om det är typ växellådan eller diffen..

[C
421
[COD]soul
325iA -91
rullar bilen lätt bakåt när du har kopplingen nertryckt?
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Alltså om jag har den i friläge och ska putta den bakåt så känns det som om den är tyngre än min förra E30. Men det går...

FAN!

*B
535
*Bumse*
324td -88
Diffklumpen kan inte har skurit på något konstigt sätt eller?

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Jo jag hoppas det är det, och inte växellådan..
Vet nån ngt tips hur man kollar det, jag har ej pillat på diffen innan...

*B
535
*Bumse*
324td -88
Skruva bort kardan och rulla hjulen bakåt när du har hissat upp bilen, lyssna och känn.

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ahh... nu fattar jag. Trodde det var motorn som började gå dåligt när du backade. Men jag förstår nu att det är något som tar emot rent "mekaniskt" när du backar...
Vad händer om du ställer bilen i uppförsbacke och släpper bromsen utan växel i? Tar det emot då också? (Alltså att bilen inte rullar bakåt) Prova att göra samma sak med backen i samtidigt som du frikopplar.
Inte säker på om denna slutledning är tillförlitlig men:
1. Bilen rullar inte/rullar trögt bakåt utan växel i = borde vara diffen.
2. Bilen rullar bra utan växel i men om du har backen i (och givetvis frikopplar samtidigt) rullar den inte/trögt = borde vara v-lådan.
3. Bilen rullar bra i bägge fallen = då vete fan... får man nog testa något annat.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Motorn borde väl inte vrida sig åt andra hållet när man backar? Motorn kommer ju alltid att snurra åt samma håll (så klart) och kommer alltid att kämpa mot ett vridmoment som är riktat åt motsatt håll. Även när man lägger i backen så kommer motorn att kämpa mot ett moment som är riktat åt andra hållet jämfört sig själv (motorn). Tänk såhär: Om vi sliter bort växellådan och håller imot svänghjulet allt vad vi orkar och lite till så kommer motorn att vrida sig lite. Det borde ju då inte spela någon roll om jag har backen i eller ej, då växellådan ändå kommer att hålla imot svänghjulet på samma sätt?

Hej hopp!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jo fast nu är ju växellådan fixerad i motorn. Tänk samma sak fast håll i kardanen istället.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.