AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
549

EL-schema sökes, eller kunnig människa M535 87- automat

Hej.

Jag har nu bytt från automat till manuell på min kärra. Har precis bara satt på växellådan kardanen och allt annat tillhörigt som går att fixa undertill. Samt att givarna för svänghjul osv är inkopplat. Nu finns där 2-3 kontakter som inte används av den vanliga växelspaken jag använder, Så jag kortslöt ett kontaktstycke(lurade den att den va i drive). Först då gick motorn runt, och den gick jättefint, Men den tände inte.

nu undrar jag ifall Det är fler kontakter som behövs kortslutas eller göras om för att den skall starta?!. Där är en stor kontakt med kanske 8-12stycken kablar till, och det var den jag kortslöt. Sedan finns där ett till stycke som satt i automatlådan innan, med 7-9 inåtvända piggar(har absolut ingen aning om vad den gör för nytta).

Om det finns någon som kan klargöra lite saker för mig ang EL'en till denna bil så skulle jag bli evigt tacksam, då jag gärna vill att bilen startar.

Som sagt när jag vred om nyklen utan att kortsluta de 2 kontakterna i kontaktstycket så hände ingenting, Men när jag kortslöt gick motorn runt, och det började lukta bensin, så bensinen kommer fram. Men den verkar inte tända. Ville inte hålla på och mixtra för mycket, så jag frågar här istället...

Mvh

Fredric
kom igen nu, någon borde kunna detta
Värt att tillägga är att jag har haft minuspolen på batteriet AV, i en vecka lite drygt. Dvs den borde ha nollställt all data i styrboxar osv?
Paap Reeder
Hej!

Minuspolens av eller på har ingen betydelse för E 28 - typ för boxarnas bootning o s v.

Jag tror att du förväxlat givarna från svänghjulet.

Går inte det så skall du titta på Motronic-boxen i handskfacket.
I anslutning till den så finns ett antal (minns inte hur många men ca 2 st) kontakter som liksom går utanför huvudkabelstammen.

Är de isär så prova att koppla ihop dom och vice versa.

MVH /// Paap R
Tjena paap. Bilen har varit avlarmad å grejjs, så idag så larmade jag och larmade av. och då startade den och gick som en drömm. kom en FEEET smäll från avgasröret när jag gasade lite.. Har nytt avgassystem på nu, och fy fasen va den brölar härligt =). Det ända som fattas nu är slangen från bromsvätskebehållaren till kopplingcylindern, Sen e allt klart!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.